חדשות    

אושר החוק: שמאי הרכב לא צריך להיות אובייקטיבי – אלא לוודא שהתיקון נעשה לפי הפוליסה

ועדת הכלכלה של הכנסת,  המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. הוועדה אישרה היום את הפרק המסדיר את העיסוק בשמאות רכב. הפרק נועד להסדיר את הגדרת תפקיד שמאי הרכב והשמאות, להסדיר את רישוי שמאי הרכב, החובות והאתיקה המקצועית שתחול על השמאים וכן דין משמעתי ונושאים נוספים.

במהלך הדיון הקודם וגם בדיון היום עלו התייחסויות באשר לקשר שבין השמאים לחברות הביטוח. סמנכ"ל מינהל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, הסביר כי השמאי הוא הגורם המאזן שצריך להיות האובייקטיבי ביותר בענף הרכב. לדברי פלור, במקרה של נשק או תאונה הלקוח רוצה להחזיר את המצב לקדמותו ולקבל את התיקון הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר, בעוד המוסך רוצה לתת שירות ולקבל את המחיר הגבוה ביותר וחברת הביטוח שרוצה לשלם את המינימום. בתוך כל זה, הסביר פלור, השמאי הוא המאזן וצריך להציג חוות דעת אובייקטיבית והוא אמור להיות נטול אינטרסים.

מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברות הביטוח, שמואל מלכיס, אמר כי לא השמאי אחראי על מערכת היחסים בין המבוטח לחברת הביטוח, אלא המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ומשרד התחבורה אחראי על ההפעלה המקצועית של השמאים. הוא הוסיף כי "שמאי לא צריך להיות אובייקטיבי, אלא לוודא שהתיקון נעשה לפי הקבוע בפוליסת הביטוח. הוא לא צריך לתת את התיקון הטוב ביותר, אלא תיקון לפי הפוליסה", אמר מלכיס. היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, אמר כי השמאי הוא הצומת החשובה ביותר לקביעת נזק, הלקוח לוחץ עליו לקבל כמה שיותר וחברת הביטוח לוחצת לשלם כמה שפחות. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, הוסיף כי השמאי מקבל שכר מחברות הביטוח וקשה לצפות ממנו להיות אובייקטיבי.

היועץ המשפטי של איגוד השמאים, עו"ד שלמה תוסיה כהן הודה כי השמאים מתמודדים עם לחצים, מצד חברות הביטוח וצדדים נוספים, ולכן צריך להגן עליהם. הוא אף קרא להוסיף להצעה סעיפים שיחזקו את עצמאות השמאים, ובכלל זה למנוע מהם לעסוק בתיווך מכירת רכב או תיווך בסחר של חלקי רכבים שמוכרזים כ"אבדן גמור". נציגת משרד המשפטים, עו"ד יערה למברגר, ציינה כי נושא ניגוד העניינים הוסדר באופן כללי בסעיף אחר בהצעת החוק שהוועדה כבר אישרה, המסמיך את שר התחבורה לקבוע תקנות בעניין.

בדיון היום אישרה הוועדה כי שמאות תינתן אך ורק על סמך בדיקה פיזית של השמאי, והסמיכה את שר התחבורה להסדיר בתקנות את מועד הבדיקה. זאת בניגוד לעמדת נציג איגוד חברות הביטוח ומנכ"ל חברת שלמה סיקסט, דידי רוזנפלד, שטענו כי הטכנולוגיה כיום מאפשרת קביעת שמאות ללא נוכחות פיזית. סמנכ"ל התנועה פלור התייחס לדברים ואמר כי "רכב שצריך לחזור לכביש בצורה בטיחותית מחייב בדיקה פיזית". כמו כן אישרה הוועדה את דרישת היו"ר ברוורמן, לקבוע כי במועצת שמאי הרכב יכהן נציג ציבור מבין ארגוני הצרכנים, בעל ידע בתחום השמאות, או הרכב או בעל ידע משפטי באחד מתחומים אלה. כמו כן במועצה יהיו חברים גם שלושה עובדי משרד התחבורה, שאחד מהם יהיה היו"ר, שלושה שמאי רכב לפי המלצת הארגון הארצי ושאינם מועסקים ישירות בחברות הביטוח, נציג של הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, נציג הארגון המייצג את רוב חברות הביטוח ונציג המשטרה.

היו"ר ברוורמן התייחס לשני הנושאים ואמר כי המטרה היא להשתדל שהתהליך יהיה צודק ככל האפשר, כדי לדאוג לטובת הצרכים שלא פעם מרגישים נפגעים ממאבק האינטרסים. הוא הוסיף כי צריך להגביר את הפיקוח על חברות הביטוח ועל היחסים בינן לבין השמאים. באשר למינוי נציג ציבור מארגון צרכנים אמר ח"כ ברוורמן כי הפוליטיקאים בדרך כלל ממנים את אנשי שלומם, והתיקון שהציע נועד להביא לכך שבמועצה יהיה נציג שישמיע את קולו של הציבור וירחיק את הפוליטיקאים ממינויים.

בדיון הקודם אישרה הוועדה את הגדרת המקצוע והשומה, וקבעה כי שמאות היא הערכת נזק הכוללת פירוט תיקונים שצריך לבצע כדי להחזיר רכב לקדמותו. הוועדה החריגה מההגדרת את קביעת השווי של הרכב, שכן לפי משרד התחבורה קביעת שווי רכב זה לא דבר מיוחד שמבצע אך ורק שמאי רכב.

במהלך הדיון היום התברר עוד כי משרד התחבורה מבקש לבטל דיון נוסף בהצעת החוק שנקבע ליום ראשון הקרוב, מאחר שנוסח ההצעה לישיבה הבאה ככל הנראה לא יהיה מוכן במועד. היו"ר ברוורמן נענה לבקשה לבטל את הדיון ביום ראשון, והודיע כי הישיבה הבא בהצעה תתקיים כמתוכנן ביום שלישי הקרוב.