הלוואות    

איך אפשר לערער על דירוג האשראי

pexels

חושבים שדירוג האשראי שלכם שגוי? אפשר לערער

אחת המהפכות בתחום ההלוואות בשנים האחרונות היא הקמת מאגר נתוני האשראי של בנק ישראל, מאגר זה אוסף נתונים מכל הגופים המלווים הגדולים על החובות שלכם, היכולת שלכם להחזר, התנהגות פיננסית ועוד. המטרה היא להגדיל את התחרות של שאר המלווים מול הבנקים הגדולים לאומי והפועלים. לאלו יש יותר מדע עליכם ולכן הם נוטלים פחות סיכון במתן אשראי צרכני, לעומת זאת גופים מלווים אחרים לוקחים סיכון גבוה ולכן דורשים עמלות וריביות גבוהות יותר.

הקמת מאגר נתוני האשראי היא מהפכה בתחום המידע שתפחית את הסיכון של המלווים ומכאן תספק גם ריביות ועמלות נמוכות יותר עבור לווים טובים. מי שקובע את דירוג האשראי שלכם בשלב זה הן ארבע לשכות אשראי, דן אנד ברדסטריט, BDI, מינופים קרדיט ופארטיקס סקורינג. אלו מקבלות את הנתונים מבנק ישראל ובאמצעות שיטת חישוב של כל לשכה מסכמות את דירוג האשראי.

אחת הביקורות היא שייתכן שהנתונים לא נכונים. מה עושים במקרה כזה?

אפשר לערער על דירוג האשראי באחת הלשכות. את זה אפשר לעשות באינטרנט באתר של כל לשכה והתשובה צפויה להינתן בתוך 14 יום. אם לא תינתן תשובה בתוך 14 יום, המידע שעליו ערערתם יימחק מדוח הנתונים.

אם יש מידע שגוי, חסר או חלקי, אפשר לערער. חברת נתוני האשראי במקרה זה חייבת לפנות למוסר המידע תוך שני ימי עסקים. אם מקור המידע מתברר כטעות, חברת הנתונים חייבת לתקן מיד את הנתונים ולשלוח את הדוח המתוקן לכל מי שביקש מידע עליכם בחצי השנה האחרונה.
אם מתנהל ויכוח ביניכם לבין מקור המידע, בקשתכם תידחה אך שתי הגרסאות יופיעו בדוח. אם לא ניתנה תשובה, המידע יימחק. אבל חשוב לציין שערעור יכול להיות רק על מידע שהיה שגוי ביום  מסירתו ולא שינוי עקב שינוי נסיבות.

האם אפשר לדעת מה דירוג האשראי שלי?

הכירו את מערכת נתוני האשראי – איך זה עובד…ודוגמה