רכב ותחבורה    

איך לחסוך בהוצאות על הרכב?

מעודכן ל-06/2019

הוצאות רכב לא מסתכמות בתשלום על הדלק. האחזקה השוטפת והביטוח משמעותיים אפילו יותר – אז מה חשוב שתדעו ואיך תוכלו לקצץ בהוצאות? קראו את המדריך ותתחילו לחסוך

סעיף התחבורה הוא אחד הסעיפים המשמעותיים בתקציבן של משפחות רבות בישראל ועל פי סקר הלמ"ס סעיף זה נמצא בעלייה מתמדת.

מחירי הדלק בישראל הם מהגבוהים בעולם ובמגמת עלייה מתמדת. כשכמעט בכל בית בישראל יש לפחות רכב אחד ובכ-25 אחוזים ממשקי הבית יש גם רכב שני – ברור שמדובר בהוצאה משמעותית עבור לא מעט בתי אב.

מכיוון שמדובר בסעיף חיוני שבדרך כלל לא ניתן לוותר עליו, חשוב לדעת כיצד אפשר להתנהל נכון ועל מה חשוב להקפיד.

באופן מפתיע, רוב האנשים מתייחסים לעלויות הדלק כאל המרכיב העיקרי בהוצאות הרכב, מכיוון שההסתכלות היא חודשית – כמה כסף הוצאנו על דלק החודש. במקרים רבים התפישה הזו שגויה – מכלול המרכיבים הנלווה להוצאות הדלק גבוה ממנו, ולא תמיד מקדישים לו את תשומת הלב הראויה.

את מחיר הדלק אנחנו לא יכולים לקבוע, אולם המחירים והשיקולים של שאר הגורמים המשפיעים על הוצאות הרכב שלנו, בהחלט יכולים להיות מנוהלים בצורה חסכונית עבורנו.

קניית רכב מתאים, רכישה של ביטוח רכב משתלם העונה על הצרכים הספציפיים שלכם, סוג הנהיגה ותחזוקה נכונה של הרכב עשויים להביא לצמצום משמעותי מאוד, עד אלפי שקלים בשנה, בהוצאות הרכב שלכם. ריכזנו מספר כלים והמלצות שכדאי להכיר וקל ליישם.

הצעד הראשון: לבחור את הרכב הנכון

טיפים לחיסכון בעלויות אחזקת הרכב, כבר בשלב הרכישה:

עלות הרכב אינה מסתכמת במחיר הקנייה. כחלק מתהליך בחירת הרכב וודאו שהוא מתאים ליכולות הכלכליות שלכם גם במהלך השימוש השוטף. לפניכם חמישה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון.

  1. התאימו את סוג הרכב לשימוש שלכם – הביאו בחשבון את מרחק הנסיעה הממוצע שלכם ואת מאפייני הדרך, כגון נסיעה פנים עירונית לעומת בין עירונית. לדוגמה, אדם שחי בעיר ומבלה שעות רבות בפקקים בדרך לעבודתו, עשוי להעדיף רכב עם גיר ידני בעל תצרוכת דלק נמוכה.

שימו לב: מצד אחד גיר ידני נחשב לחסכוני בצריכת הדלק בהשוואה לרכב אוטומטי. מצד שני גרסת רכב ידני קשה יותר למכירה וערך הרכב נשמר פחות.

  1. עלות הביטוחים לפי סוג הרכב. סוג הרכב, נפח המנוע והמערכות הנלוות המותקנות ברכב נלקחים בחשבון כאשר חברות הביטוח קובעות את הפרמיה של הרכב.
  2. היקף ומשך תקופת האחריות. כדאי לבדוק אם האחריות מכסה נזקים במנוע, במצבר, במערכת המים וכדומה. האחריות היא אלמנט משמעותי בבחינת הכדאיות הכלכלית ברכישת רכב חדש.
  3. האם יש לרכב "שוק?" כלומר, האם ביום שבו תרצו למכור את הרכב תצליחו למצוא קונה בתוך זמן קצר? אחרי הכול, זמן שווה כסף וערכו של רכב יורד בכל יום.

כדאי שתדעו: מחירו של רכב יורד בערך ב-10%-15% מדי שנה. למשל, רכב חדש שעולה 100 אלף שקל יאבד כ-15 אלף שקל מערכו כבר בשנה הראשונה.

  1. היסטוריית הרכב. לפני קניית רכב משומש, בקשו מהמוכר את היסטוריית הטיפולים ובדקו היכן טופל הרכב, מתי הטיפול הבא, כמה צפוי הטיפול לעלות וכמובן אל תוותרו על בדיקת הרכב במוסך מורשה.

ביטוח הוא חובה, אבל איזה ביטוח?

ביטוח רכב הוא אחת ההוצאות הגדולות הכרוכות באחזקת רכב, אולם ניתן להוזיל אותה בכמה מאות שקלים בשנה. כך תקבלו את המקסימום במינימום מחיר:

  1. בטחו הכול במקום אחד. חלק מחברות ביטוח מעניקות הטבות והנחות לפוליסות שכוללות ביטוח חובה ומקיף.
  2. הפעילו ביטוחים מיוחדים נקודתית. יש חברות ביטוח המציעות שירות של הפעלת ביטוחים מיוחדים, כמו נהג צעיר, לתקופות קצרות. זכרו שכל עוד לא קיבלתם מחברת הביטוח את האישור על השינוי, אין לכם כיסוי לסעיף המיוחד.
  3. בדקו את האפשרות לבטח את הרכב על שמו של נהג יחיד, נהג מעל גיל מסוים או בני הזוג בלבד על מנת להוזיל את הביטוח. במקביל, בדקו מה ההשלכות של הוספת נהגים באמצע תקופת הביטוח.
  4. השוו בין הצעות שונות ובדקו את תנאי הפוליסה ומה היא כוללת. לדוגמה, גובה ההשתתפות העצמית, גבולות האחריות כלפי צד ג', ביטוח שמשות, גרירה וכדומה.
  5. סעו בזהירות, בשביל הביטחון האישי שלכם וגם בשביל הכיס שלכם. כל תאונה שבגינה תתבעו פיצוי מחברת הביטוח שלכם תייקר את מחיר הפוליסה בשנה הבאה.

סוד החיסכון טמון בתחזוקה

רכב מתוחזק חוסך כסף וכאבי ראש, לכן הדבר החשוב ביותר – הוא לשמור עליו. נהיגה נכונה חוסכת דלק ומונעת בלאי מיותר של חלקים ברכב.

האצות פתע, בלימות חירום, נהיגה פרועה וכיוצא בזה שוחקות את צמיגי הרכב, כמו גם את הבלמים והמנוע, ובנוסף מבזבזות דלק יקר.

התאימו את מהירות הנסיעה לאופי הכביש – נהיגה במהירות של 80 קמ”ש בכביש בינעירוני תביא לצריכת דלק מיטבית, וככל שהמהירות גבוהה יותר צריכת הדלק תעלה בהתאם. לאותו היחס ראוי הרכב שלכם גם כשזה מגיע לתחזוקה שלו – הקפידו לבצע טיפולים בזמן ולהחליף בלאי כשנדרש.

צמיגים מנופחים לפי הגדרות היצרן, טיפול מהיר בתקלות רכב שומרים על הערך שלו ומונעים נזק שעלול להצטבר ולתפוח בהמשך. אל תהפכו את רכבכם למחסן, כי העומס והמשקל משפיעים על ביצועי הרכב ועלויות הדלק.

שימוש נכון שווה המון

איך תשתמשו ברכב בצורה חכמה, תאריכו את ימיו וגם תחסכו?

  1. הימנעו מכבישים משובשים ודרכי עפר ככל הניתן. הנזק הוא לא רק לצמיגי הרכב וחלקיו, אלא גם בהגדלת צריכת הדלק.
  2. השתמשו במזגן רק כשצריך. הפעלה של המזגן ברכב מעלה את ניצול הדלק ומוסיפה עומס על המנוע.
  3. שמרו על קצב נהיגה אחיד. הימנעו ככל האפשר מהאצות חזקות הצורכות דלק רב וגם מבלימות, שכן אלו מאטות את הרכב ומובילות להאצה חוזרת. כל שינוי במהירות מגדיל את צריכת הדלק. חוץ מזה גם הצמיגים ותיבת ההילוכים נשחקים, וחבל.
  4. סע לאט – נסיעה במהירות של 130-120 קמ"ש היא לא רק עבירה על החוק, אלא גם צורכת כ-20% יותר דלק מנסיעה במהירות של 100-90 קמ"ש.
  5. צמצמו נסיעות קצרות. מנוע הרכב יעיל ביותר וחסכן יחסית לאחר שהתחמם. נסיעות קצרות, של עד כ-10 ק"מ עם מנוע קר, הן מתכון בדוק לצריכת דלק גבוהה וגם לבלאי מנוע מוגבר.

והכי חשוב – סעו בזהירות ונהגו בבטחה, לחיים ולבריאות אין מחיר.

מוניות משדה התעופה וחזרה – כמה זה עולה ואיך אפשר לחסוך

מתי משתלם להחליף את הרכב?