מדריכי דירה ומשכנתא    

איך רמת בתי הספר משפיעה על מחיר הדירה

מעודכן ל-03/2019

על דירה ליד בית ספר טוב תשלמו 200 אלף שקל יותר, אבל קרוב מדי לבית ספר 4% פחות

כשקונים דירה, אם יש לנו ילדים, חשוב לדעת הכל על בתי הספר באזור, כמו כל פרט אחר על  הדירה, הבניין והשכונה. אומנם בעבר לא הייתה שקיפות בנושא,  אבל בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע לבג"ץ נאלץ משרד החינוך לשתף את המידע. אותו אפשר לראות באתר שקיפות בחינוך. לצד ציוני המיצ"ב המפורסמים לעיני כול בינתיים.

זוגות צעירים היום מתעניינים בראש ובראשונה במערכת החיונך בעיר, וככל שמערכת החינוך טובה יותר, כך השכונות פופולריות יותר

המידע כיום על בתי הספר מגוון  מאוד, ובין השאר אפשר למצוא בו את תוצאות תלמידי בית הספר בבחינות המיצ"ב בארבעת מקצועות הליבה: מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת אם. כמו כן אפשר לראות תשובות לסקרים לגבי אלימות, שחיקת המורים,תקציבים עוד.

 

דברים שחשוב לבדוק

באתרים כמו שקיפות בחינוך או מדלן אפשר למצוא מידע על בתי ספר לפי שכונות. רוב ההורים בודקים את הציונים, אבל חשוב לבדוק גם את נושא האלימות. אם בכל זאת יש בעיה בבית הספר המיועד, אפשר לפנות להנהלת בית הספר לשאול על  צעדים שננקטו הן בעניין ההתנהגות והן בעניין הציונים.

באתר מדלן סיפרו שגם משקיעים מתעניינים בנתונים אלו, משום שרמת בתי הספר באזור מעלה את ערך הדירה בכ-200 אלף שקל יותר. –

אזורים מבוקשים

אזורי המרכז והשרון מבוקשים בין היתר בגלל הרמה של מערכת החינוך שם והקונים מוכנים לספוג את מחיר הדירות הגבוה בשכונות המבוקשות יותר. מבדיקה של אתר מדרג  ל-2018 הערים שמהן מובעת שביעות הרצון הגבוהה ביותר בחינוך הן מודיעין, רעננה וקריית אונו.

מבחינת המיצ"ב  הערים המובילות הן רמת השרון, גבעתיים, קריית אונו ומודיעין. ציונים טובים אפשר גם למצוא בקריית מוצקין וזכרון יעקב. לא מפתיע שיישובים חזקים יותר כלכלית משפיעים על רמת החינוך. ובכמעט כל הערים המובילות בחינוך הדירות יקרות בעשרות אחוזים מהמוצע הארצי.

בית ספר קרוב לשכונה

היום רבות מהמשפחות שקונות דירה על הנייר מעוניינות שיהיה בית ספר טוב בקרבת מקום,  ולכן כיום נמצא בתוכניות מגורים לשכונות תכנון בתי ספר לצד מוסדות ציבור וכן  דאגה לכך שיהיו מינימום כבישים לעבור. אך נציין כי אם בית הספר קרוב מדי למגורים, ערך הדירה יירד בכ-4%

דירות במחיר נמוך עם בתי ספר ברמה גבוהה במיצ"ב

דירות במחיר נמוך יחסית עם  מערכת חינוך ברמה גבוהה אפשר למצוא בגבעת שמואל, יהוד וגדרה במרכז ובשפלה; זיכרון יעקב, יוקנעם עלית והקריות (ביאליק ומוצקין) בצפון. ביישובים אלו מחיר הקרקע נמוך יותר מבערים הגדולות ומישובים הקרובים יותר למרכזי התעסוקה; ומצד שני הם נהנים ממערכת חינוך עירונית איכותית, והגירה של אוכלוסייה חזקה.

ביטול מבחני המיצ"ב

לאחרונה דווח כי משרד החינוך יפסיק לפרסם את ציוני בחינות המיצ"ב ברמה הבית ספרית. ההחלטה התקבלה בעקבות בעיות האמינות שהתגלו בבחינות 2018 במבחני ההערכה בבתי ספר רבים, וגרמה לפסילת הציונים של כיתות ה' באנגלית ובמתמטיקה. אך עדיין יפורסמו נתוני המיצ"ב הארציים וכן אפשר לבקש מידע מבתי הספר עצמם, באתר שקיפות בחינוך וכן בתקשורת

על מה משלמים לבית ספר

גרים ליד בית חולים? הדירה שלכם (כנראה) שווה יותר