אישים בפיננסים    חדשות    

אמיר ירון – הנגיד הטכנולוגי שנלחם בגירעון

יברסיטתפרופ' אמיר ירון. צילום: אונ' פנסילבניה

אמיר ירון הוא נגיד בנק ישראל. לפני תפקיד זה היה פרופסור  לבנקאות ומימון  בבית הספר וורטון למינהל עסקים.  את  התואר הראשון שלו בכלכלה עשה באוניברסיטת תל אביב ותואר שני ודוקטורט עשה באוניברסיטת שיקגו.

משנת 1997 נמנה עם הסגל האקדמי של בית ספר וורטון.  תחומי המחקר העיקריים שלו הם תמחור נכסים, השקעות, פיננסים, שווקים בין לאומיים וחברות בינלאומיות ומקרו-כלכלה. ב-2018 מונה על ידי שר האוצר משה כחלון וראש ממשלת ישראל בנימין נתינהו לנגיד בנק ישראל והחליף את קרנית פלוג.

הההתמחות העיקריות של ירון היא תחום המימון, ובמחקריו הוא עוסק רבות בתמחור נכסים והשקעות. הוא נבחר לתפקידו למרות שאין לו התמחות ספציפית בישראל, אך נבחר לתפקיד בזכות התמצאותו במימון  ומיקרו-כלכלה.

ההחלטה הראשונה של הנגיד הייתה להשאיר את הריבית ללא שינוי אם כי הוא סבור שיש להעלותה בהדרגה כך שגם לא תבלום את הצמיחה אך גם לא תיעשה באיחור שיביא לגידול באינפלציה.

בתקופת כהונתו רבים עזבו את ההשקעה בבורסת תל-אביב לטובת השקעות בחו"ל, השקעות פסיביות ואלגוטריידינג, כמו כן גדל הגירעון הממשלתי, וכן עלה האשראי הצרכני ולמשכנתא.

על הנומרטור – הכלי החישובי לתקציב הממשל אמר:"הנחות במסמך הנומרטור הן 'רחמניות' במיוחד" וש"בהנחות ריאליות הגירעון הצפוי, ללא צעדים מתקנים, הוא יותר מ-4.5% תוצר"

עוד בתקופתתו ניסה להגביר את התחרות בבנקים וכן את החדשנות והטכנולוגיה שלהם. בתוך כך, מעיריכים גורמים בענף שיקל על הבנקים את השימוש באפליקציות התשלומים שלהם בבתי העסק. עוד פרסם בנק ישראל בראשותו דוח שלפיו חלקם של שלושת חמישוני ההכנסה התחתונים בהתפלגות ההלוואות לדיור למשקי הבית בישראל, הולך ועולה עם השנים לעומת חלקו של החמישון העליון, שירד מ-30% ב-2010 ל-18% ב-2017" נכתב בדוח "ההסטה באשראי לדיור מבעלי הכנסות גבוהות לבעלי הכנסות נמוכות, נוצרה ככל הנראה עקב תוכניות דיור שונות שכוונו למשקי בית עם הכנסות נמוכות יותר ובמקביל עקב תוכניות להוצאת משקיעים משוק הדיור. בעוד שלתופעה זו יש השלכות חברתיות חיוביות, בכך שמשקי בית בעשירונים נמוכים מקבלים יותר אשראי לדיור מבעבר, יש להיות ערים לכך שהדבר פועל להגדלת סיכון תיק האשראי לדיור"

אמיר ירון הושבע לתפקיד נגיד בנק ישראל; ";חשוב שעליית הריבית לא תתבצע מהר מדי אך גם לא באיחור";

פרופ' אמיר ירון ימונה לתפקיד נגיד בנק ישראל