קריירה    

ביל גייטס ומחקר חדש: ההטבה הכי טובה לעובדים שעות גמישות

מעודכן ל-09/2019

לפי ביל גייטיס, ההטבה הכי טובה לעובדים היא שעות גמישות. מעניין, כי הוא הצהיר לא פעם שעבורו חלק מההצלחה הייתה ויותר על שעות הפנאי. אבל דברי גייטס נתמכים במחקר.

כך מחקר חדש מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד מצא כי חברות שמאפשרות לעובדים שלהן "לעבוד מכל מקום" ובשעות לנוחיותם, זוכות לעובדים לויאליים ופוריים וגם חוסכות בהוצאות.

עם זאת, המחקר נעשה בתנאים מוגבלים ובחן את עובדי משרד הפטנטים והרישום המסחרי בארה"ב, לאחר שהורשו לעבוד בשעות גמישות. המשרד נבחר כי הוא אפשר שעות גמישות לעומת משרדים אחרים.

לפי המחקר חלה עלייה של 4.4% בפריון העבודה בקרב העובדים שהשתתפו בפיילוט. המחקר ממשיך מחקרים קודמים שמצאו  צמיחה  ביעילות בקרב העובדים מהבית. עדיין רוב העובדים רצו שהגמישות תהיה באופציה לעבוד מהבית כצריך ולא לעבוד כל הזמן מהבית.

בניגוד למחקרים קודמים שהצביעו על יעילות בעבודה מהבית, המחקר הזה הדגיש את היעילות בלאפשר לעובדים לעבוד מהיכן שהם רוצים. התוכנית גם הובילה לעלייה של 132 מיליון דולר בהכנסות מעמלות, ירידה של 4.4% בעלויות גיוס והעסקת עובדים וחיסכון של 38 מיליון דולר על חלל משרדי והוצאות נלוות.

שעות עבודה גמישות טובת, אבל…

במחקר שנבחן בחרו אנשים שעובדים ברובם באופן אוטונומי המצריך פחות שיתוף פעולה. בעבודות עם שיתוף פעולה גדול שבו הכלים הטכנולוגיים לא מצליחים לספק את הצורך, כדאי לנהל גם מפגשים פיזייים כמה פעמים בשבוע עם צוות העובדים.

כמו כן רמת האמון חשובה, בין אם העובדים עובדים מהבית ובין אם לא. מה שמונע את העבודה מהבית ברוב המקרים היא העדר אמון בעובדים. לכן לדעתנו יש מקום לבדוק מה הפריון של העובד ולראות מה המסגרת המתאימה לו יותר.

כמובן שיש עניין של יעילות ולא כל עבודה מאפשרת שעות גמישות, כך למשל עבודות עם קהל, כמו מלצרות או אבטחה שכמובן אי אפשר לבצע בשעות גמישות. עם זאת, אם יש בעבודה גם צד משרדי  אפשר לבצע אותו מהבית ואפשר למצוא פתרונות חלופיים כמו משמרות או גמישות בימים ובשעות העבודה.

כמו כן יש הבדל בין עסק שכבר פועל בשעות גמישות ומאפשר עבודה מכל מקום לעסק שעובר מהפך. אם אתם מהסוג השני העדיפו לעבור בצורה הדרגתית עם פיקוח ואט אט שחררו את החגורה, העדיפו גם להתמקד תחילה בקבוצות קטנות ואז להתרחב.