קניות באינטרנט    

ביקורות מזויפות באינטרנט – איך נזהרים מהן ואיך מזהים אותן?

pixabay
מעודכן ל-11/2021

מתקפת הבוטים – מה עושים נגד ביקורות מזויפות באינטרנט?

המלצות וביקורות על מוצרים הן חלק חשוב בקנייה ברשת. זהו שירות שתאגידים, קמעונאים וגולשים מייחסים לו משמעות גדולה ולא בכדי # אבל מה קורה כשמשתמשים מזויפים משתלטים על העניינים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לדעת אם הביקורת אותנטית

בתקופה שבה ניהול מוניטין ברשת הופך להיות יותר ויותר קריטי עבור עסקים, ביקורות מזויפות שתפקידן להטעות את הגולשים ולפגוע במתחרים החלו להופיע בתדירות גבוהה.

בימינו, חלק ניכר מהעסקאות והרכישות מתבצע על בסיס ביקורות ברשת. הן יכולות לגרום לעסק לשגשג באותה מידה שהן עלולות להוביל להתרסקותו. ביקורות משמשות פקטור חשוב מאוד אצל הלקוח הפוטנציאלי מאחר שהן בונות את האמון והתדמית הראשונית של העסק בעיניו.

דירוג הגולשים הפך עם השנים לשיקול מרכזי עבור חלק ניכר מהצרכנים כשהם באים להחליט באיזה מלון לבחור, איזה רכב לקנות או באיזו חנות להזמין את שואב האבק.

אלא שיחד עם הכוח והידע הגיעה גם חשדנות, והחשדנות הזאת מוצדקת. רבות מחוות הדעת מזויפות – כך מוכח שוב ושוב. ולא מדובר בחוות דעת באתר ספציפי, אלא בכל האתרים הגדולים, החל מאתרי תיירות ועד אתרי סחר גדולים, כמו אמזון.

תעשיית הביקורות המזויפות פועלת בשיטות שונות, כאשר לעיתים המשווקים לא רק מבקשים בנימוס מהלקוחות לכתוב עליהם חוות דעת מחמיאות, אלא ממש סוחטים את הלקוחות באמצעות התניית מתן הנחה בפרסום דירוג גבוה.

במקרים אחרים משווקים שוכרים חברת יחסי ציבור או חברה אחרת שמתמחה בייצור מוניטין חיובי לחברה, ואותן חברות מצדן שוכרות כותבים שמפרסמים חוות דעת מחמיאות לחיזוק המותג.

בישראל הנושא הזה אומנם עדיין בחיתוליו מבחינה משפטית, אבל בארצות-הברית יש כבר מי ששילם ביוקר על הטעיה צרכנית באמצעות חוות דעת חיוביות שהתגלו כמזויפות. ב-2015 תבעה אמזון יותר מ-1,000 גולשים שפרסמו ביקורות מזויפות אצלה באתר, ובחודש מרץ 2017 רשות הסחר הפדרלית האמריקנית קנסה בלא פחות מ-3.6 מיליון דולר כמה משווקים בענף הרכב, לאחר שהסתבר שהם ושלוחיהם דאגו לכתוב דירוגים גבוהים ומטעים לאותם משווקים.

אז איך תוכלו לזהות חוות דעת מזויפת?    

מדובר במשימה מורכבת, אבל יש כמה כללי אצבע שיכולים לסייע לזהות חוות דעת שתולות או מפוברקות:

  • היעדר פרטים על מפרסם חוות הדעת.
  • חוות דעת עתירת תיאורים מחמיאים, שלא מצוין בה אפילו חיסרון אחד.
  • חוות דעת שמכילה אך ורק תיאורים שליליים.
  • חוות דעת שמשתמשת בתיאורים כלליים מאוד, בלי לרדת לפרטים או לפגמים במוצר.
  • חוות הדעת שנוקבת בשמות מדויקים של הדגם ומשתמשת בשפה מקצועית.
  • חוות דעת רבות שמתפרסמות תוך זמן קצר.
  • מצב שבו חוות דעת דומות מתפרסמות כמעט במקביל ממקומות מרוחקים.
  • כשתמונתו של מפרסם חוות הדעת נראית כלקוחה ממאגר תמונות כללי.

לסיכום, למרות המשמעות הרבה של חוכמת ההומונים, כדאי קודם להתייעץ עם חברים אמיתיים ובני משפחה.

לכתבות נוספות בנושא קנייה ברשת:

 לעשות קניות בסופר דרך האינטרנט – כמה עולה? ואיפה זול?