חדשות    

בנק ישראל מודה שהטבת המשכנתאות לא הגיעה לציבור

בנק ישראל מודאג מכך שהצעד שעליו הכריז לפני כחודשיים ונכנס לתוקף החודש, המאפשר להצמיד שני שלישים מההלוואות לדיור לריבית הפריים, גרם להעלאות ריבית גורפות בבנקים במקום להוזלה עבור הצרכנים. בעקבות כך הבנק הודיע כי הוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המשכנתאות.

על פי ההצהרה המקורית של הבנק, ההוזלה לציבור הייתה אמורה להתבטא בכ-500 שקלים בחודש בהחזרי המשכנתא, מה שבפועל – לא קורה. הבנקים, כצפוי, פשוט העלו את הריביות הן במסלול הפריים והן במסלולים האחרים ומחקו את המהלך של הבנק המרכזי.

בהודעה שמסר כעת, בנק ישראל ואומר כי "אינדיקציות ראשוניות מהשטח שהועברו לבנק, במסגרת הניטור השוטף, מעידות כי ביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת, עד כה, לרווחת הצרכנים".

על פי ההודעה, "במסגרת דיונים שנערכו בבנק בנושא בשבוע האחרון, הנחה נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את הצוות המקצועי בבנק, בהובלת הפיקוח על הבנקים, לבחון ולגבש צעדי מדיניות רלוונטיים, במידה וביטול מגבלת הפריים לא תגולגל ברמה מספקת ע"י הבנקים לטובת נוטלי המשכנתאות. הנגיד הדגיש, כי הוא מצפה שההקלה תתבטא בהוזלה משמעותית של תשלומי הלקוח".

בוועדת הכספים בשבוע שעבר אמר הנגיד ירון: ״הנושא של תמהיל המשכנתא חשוב. שינינו אותו ואנחנו בתהליך התהוות. יש פה תהליך מעבר שרק יתגבר ברגע שנושא המחזורים יכנס לתוכו, בחלק אנחנו רואים שיפורים בחלק לא. אני מאוד לא מרוצה מהלא (ממה שקרה עד כה), ואני מצפה ליותר. במידה ולא נראה את זה, אנחנו נמשיך לאתגר את המערכת הבנקאית״.