חדשות    

בנק ישראל: מצפים לגל של עליות מחירים

מעודכן ל-02/2021

זינוק בציפיות לאינפלציה במשק המקומי:  נתונים שפרסם הבנק מצביעים על עלייה חדה בשלושה מדדים מובילים עם זאת חלק מהכלכלנים טוענים כי מדובר בתיקון חד־פעמי של התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

האם ישראל הולכת בעקבות ארה"ב בדרך לעליית אינפלציה? על פי התחזית האחרונה שפרסם בנק ישראל, חלה עלייה חדה בשלושה מדדים מובילים: הציפיות לאינפלציה משוק ההון לשנה הקרובה עמדו בפברואר על 1.1% אחרי שרק לפני חמישה חודשים הן עמדו על כ־0.5%–. כלומר, מדובר בזינוק של 150 נקודות בסיס בתוך זמן שיא. מדובר ביחס בין התשואות של אג"ח ממשלתיות לא צמודות לתשואות של אג"ח ממשלתיות צמודות, והן כוללות מרכיב של פרמיית סיכון אינפלציונית.

המדד הבא שנבחן הוא ממוצע תחזיות האינפלציה לשנה קדימה – שמבקש לחזות אינפלציה על בסיס ממוצע פשוט של תחזיות לאינפלציה של בנקים מסחריים וחברות ייעוץ כלכלי, וגם מדד זה מצייר תמונה דומה: מ־0.4% בסוף שנת 2020, ל־0.8% בפברואר 2021.

נתון אחר שמשמש כמנבא אינפלציה הוא הציפיות לשנה מחוזי אינפלציה, אותם חוזים עתידיים שהבנקים סוחרים בהם ו"מהמרים" על האינפלציה העתידית: זינוק מ־0.2%– באוקטובר, ל־0.7% בפברואר.

נתוני הרקע של מדינת ישראל דומים לאלה של ארצות הברית: שלושה סגרים התירו אחריהם חורבן כלכלי בדמות קריסה של עשרות אלפי עסקים וכ־750 אלף מפוטרים או מחוסרי עבודה. לכך מתווספות המדיניות הממשלתית של פיזור מענקים כספיים בשילוב ריבית אפסית. בהינתן אלה, פתיחתו המחודשת של המשק כשהשוק צמא והביקושים גבוהים עלולה להפגיש את השוק עם כל הכסף ה"חינמי" הזה שהורעף על הציבור בישראל וליצור עלייה באינפלציה.

עם זאת, לדעת כלכלנים מסוימים ייתכן כי מה שמתחולל לנגד עינינו הוא בעצם התאמה של רמת מחירים לחיים הנורמליים אחרי משבר חסר תקדים היסטורית כמו משבר הקורונה, ששיבש את הכלכלה העולמית. לשיטתם לא כל התייקרות, גם אם היא משמעותית, מוגדרת כאינפלציה. במקרה של מה שמתחולל כעת ייתכן כי הסיבות לעליות המחירים שבפתח אינן פרמננטיות או ארוכות טווח.

גם ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, סבור כי לא מדובר בתהליך מתמשך אלא כאפיזודה של "תיקון" מחירים חד פעמי שלאחר משבר. לדבריו, "ב־2021 נראה התייקרויות, אבל זה לא נראה כתהליך מבני בבסיס הדברים. בעוד שנתיים-שלוש קדימה נחזור למה שהיה בתחום האינפלציה בשנים קודמות לפני הקורונה. תחזית האינפלציה שלנו לשנת 2021 עומדת על 1.5% אבל מצד שני תחזית האינפלציה לשנים רחוקות יותר, 2023, היא 0% – אין אינפלציה – כאשר שנת 2022 תהיה שנת מעבר".

אין ספק ששנת 2021 נפתחת בהתייקרויות בעולם כולו. במחירי התובלה אנו עדים לעלייה בינלאומית וגם מחירי התוצרת החקלאית עלו. גם בתחום האנרגיה ישנה התייקרות. בישראל התמונה דומה: בחודשים הקרובים יתייקרו מחירי האירועים והמלונות יעלו, אך ההתייקריות האלו צפויות להתמתן היות שבחלקם מדובר באירועים בצד ההיצע, שאינם ארוכי טווח.

בנק ישראל מודה שהטבת המשכנתאות לא הגיעה לציבור

קבוצת הראל: ";לא צפויה אינפלציה עד לסוף 2021, בנק ישראל יוכל להמשיך ולתמוך בכלכלה";