חדשות    

בנק ישראל- פתיחת העסקים שאינם מקבלים קהל שווה 2.8 מיליארד שקלים בשבוע!

FREEPIK

הסגר השני בו אנו נמצאים כרגע מהווה סגר חמור יותר מהסגר הראשון שהיה בחודש מרץ. בסגר הקודם, עסקים שאינם מקבלים קהל יכלו להמשיך ולפעול, בהתאם לתו הסגול, וכך להמשיך ולהניע את המשק. בסגר הנוכחי גם לעסקים בעלי אופי זהה אסור היה לפתוח את שעריהם מה שהוביל להגדלה בפגיעה הכלכלית במשק. חטיבת המחקר ערכה את הניתוח על סמך החלטות הממשלה שפורסמו לגבי הענפים הסגורים ועליהם ערכה את הסימולציה. העסקים בניתוח כוללים פעילות בענפי תקשורת, תעשייה, שירותים מקצועיים (דוגמת עו"ד ורו"ח, ללא היי טק), שירותי תמיכה וניהול, ותיקון מחשבים.

חטיבת המחקר של בנק ישראל בדקה מה תהיה התועלת למשק אם ייפתחו רק העסקים שאינם מקבלים קהל ומה תהיה ההשפעה על הפעילות הכלכלית – החטיבה מצאה שפתיחת עסקים ללא קבלת קהל שווה לכעשרה אחוזים מהתוצר, שהם כ-2.8 מיליארד ש"ח לשבוע עבודה.

בנוסף, בוצע גם ניתוח לעסקים קטנים שמעסיקים עד 10 עובדים שבסגר הנוכחי לא הותרה עבודתם. על פי האומדנים, עסקים אלו מהווים עד כ-4.5% מסך התוצר המשקי, כ-1.2 מיליארדי ש"ח לשבוע, ורובם (3%) מגיע מענף השירותים המקצועיים.

המשקל בתעסוקה המשקית של העסקים שפעילותם צומצמה במעבר לסגר הנוכחי ופעילותם אינם כרוכה בקבלת קהל עומד על כ-10 אחוזים שהם כ-400 אלף עובדים, ובפילוח של עסקים קטנים (עד 10 עובדים) שפעילותם חלקית כעת הוא 4.9% משוק התעסוקה – כלומר כ-195 אלף מועסקים.

פרופ׳ מישל סטרבצ’ינסקי, ראש חטיבת המחקר של הבנק, הציג את הנתונים בדיוני צוות היציאה מהסגר כדי להדגיש את החשיבות בהחזרת עסקים ללא קבלת קהל לפעילות לאור תרומתם לכלכלה לצד סיכון התחלואה הנמוך בגין הפעלתם.

הסגר השני משפיע לרעה על נתוני התעסוקה

סוף סוף- הנחה של 95% בארנונה לעסקים שנפגעו, גם רטרואקטיבית מחודש יוני

מענק לעסקים קטנים- נפתחה האפשרות להגיש בקשה לחודשים ספטמבר-אוקטובר