חדשות    

בנק ישראל: צמיחה נמוכה במיוחד של 3% בישראל, באוצר: צמיחה של 1%

קרדיט: pixabay

האוצר אומנם כבר פרסם נתוני צמיחה נמוכים של 1%, אך בנק ישראל צפוי לפרסם נתוני צמיחה אף הם נמוכים של 3%

על פי הערכה אחרונה  של בנק ישראל,  הצמיחה במשק הישראלי נעה סביב 3%. מדובר בירידה מצמיחה של יותר מ־5% לשנה בשנים 2009-2015.  בצהריים יפורסמו  נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה,  של הלמ"ס. אז יתברר אם בנק ישראל צדק בתחזיותיו.

מעריכים כי צמיחת המשק ברבעון הראשון של השנה היתה 5.2%,  ואילו צמיחת המשק ברבעון השני עלולה להיות נמוכה באופן משמעותי – 2.7%-1.5%.  במשרד האוצר צופים, לעומת זאת, 1% צמיחה בלבד.

מה שהעלה את הצמיחה מעלה, לפי חטיבת המחקר של בנק ישראל הוא יבוא המכוניות הפרטיות, להבדיל מהתקופה הקודמת.

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל, מציין כי "הצמיחה הרשמית לרבעון השני תושפע כלפי מטה, כך שהסטת מכירות כלי רכב בין הרבעונים הגדילה את הצמיחה המדווחת ברבעון הראשון בכ־2.5 נקודות אחוז, ותקטין את הנתון לרבעון השני באותו שיעור.
בתמונה הכוללת, האינדיקטורים שאנו עוקבים אחריהם מראים ששיעורי הצמיחה יורדים".
כלכלנים השמיעו לאחרונה ביקורת על שיטת החישוב של הצמיחה בישראל בנושא המכוניות. כלכלן שהיה בכיר בשירות המדינה אמר בתקשורת "אני מתקשה להבין איך מכונית שיוצרה ביפן או קוריאה מחושבת בכלל כצמיחה בישראל. מה שנעשה בעניינה בישראל, למשל העלאתה על הכביש, היא צמיחה, אך שנתוני יבוא כלי רכב שיוצרו בכלל במדינה אחרת יתעתעו כך בנתוני הצמיחה של ישראל, ויעלו אותם ל-5% ברבעון הראשון, הם בלתי מובנים".
לנתוני הצמיחה השליליים מצטרפים גם נתוני אינפלציה שלילית ועלייה גדולה במחירי הדירות בחודשים האחרונים, שמחקה את כל הירידה הקודמת. כל זאת לצד ממשלה לא קיימת שלא יכולה לערוך שינויים.