חדשות    

בעקבות הקורונה קרנות הנאמנות רשמו בפברואר פדיון הנאמד בכ-5.52 מיליארד שקלים

ירידות שערים חדות מאוד בשוקי המניות גררו גל של פדיונות בקרנות הנאמנות.     כך עולה מדוח של מיטב דש.
הפדיונות נרשמו לא רק בקרנות המנייתיות, אלא בכל מה ש"הריח" ממניות, במיוחד בקרנות אג"ח כללי עם רכיב מנייתי, ולו קטן.
שלושת ה"ימים הנוראים" של פברואר היו:
3.2: פדיון של 1 מיליארד שקלים, 24.2: פדיון של 1.1 מיליארד שקלים ו-27.2: פדיון של 760 מיליון שקלים והם אחראים כמעט לכל יציאת הכספים בפברואר מהתעשייה המסורתית האקטיבית.

התעשייה האקטיבית המסורתית פדתה 3.1 מיליארד שקלים, וקרנות הסל פדו סכום עתק של 2.5 מיליארד שקלים. נקודת האור היחידה בתעשייה המסורתית הגיעה מהקרנות המחקות שגייסו סכום צנוע, אמנם, של 95 מיליון שקלים.    התעשייה הפסיבית המסורתית (קרנות סל + קרנות מחקות) פדתה 2.42 מיליארד שקלים.   הקרנות הכספיות נהנו מהכאוס בשווקים וגייסו סכום של כ-1.4 מיליארד שקלים.

אג"ח כללי בפדיון הגדול החודש

קרנות מנוהלות אג"ח כללי, שהיא גם הקטגוריה הגדולה בתעשייה הציגה את הפדיון הגדול ביותר  החודש, והייתה אותה קטגוריה שהובילה את הגיוסים בינואר 2020 וגם בשנת 2019 כולה. יציאת  הכספים ממנה הסתכמה החודש בכ-1.49 מיליארד שקלים.

קרנות מנוהלות מנייתיות (כולל הגמישות): בעקבות ירידות השערים החדות שהתבטאו בעיקר בחצי השני של החודש, הקרנות המנייתיות רושמות פדיון גדול מאוד של כ-1.23 מיליארד שקלים,      שמהווה יותר מ-4% מסך נכסיהן בסוף ינואר.

קרנות אג"ח חברות: לאחר שרשמו גיוס חיובי שלושה חודשים ברציפות, גם הן עברו לפדיונות הנאמדים בכ-345 מיליון שקלים.  קרנות אג"ח מדינה מסיימות את חודש פברואר בפדיונות קטנים יחסית של כ-80 מיליון שקלים.

הקרנות השקליות היו קבוצת הקרנות היחידה של קרנות מסורתיות אקטיביות שהצליחה לגייס בחודש  הקשה מאוד הזה סכום של 85 מ' שקלים. זאת, הודות למדדי המחירים השליליים והנהירה לאג"ח שקליות   ארוכות של ממשלת ישראל שעלו החודש בחוזקה.

חודש פברואר 2020 נפתח, אמנם, בעליות שערים במדדי המניות, אבל כאשר לקראת החצי השני של החודש התפתחה לה בהלת וירוס הקורונה, השפעתה על שוקי המניות והאג"ח גרמה לירידות שערים חדות. כך, שבסיכום חודשי מדדי המניות רשמו התרסקו. בעולם: מדד S&P500 ירד ב-3%, מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-7.9%, ה-DAX הגרמני ירד ב-6%, והניקיי היפני רשם ירידה בכ-5.35%. יודגש, כי נתונים אלה נכונים ליום חמישי 27.2 ואינם כוללים את הירידות שנרשמו בשוקי המניות בעולם ביום ששי 28.2, יום שבו לא מתקיים מסחר בת"א. מדדי ת"א 35 ות"א 125 רשמו בסיכום חודשי תשואה שלילית של עד כ-5.7%. בשוק האג"ח הקונצרני המקומי, מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו החודש תשואה שלילית קלה של עד 0.1%. לעומת זאת, מדד האג"ח הממשלתי הכללי רשם החודש עלייה של 1.6%.

 במונחים של תעשיית קרנות הנאמנות כולה, דהיינו: קרנות מסורתיות אקטיביות, קרנות נאמנות פסיביות: מחקות וקרנות סל, וכן הקטגוריה של קרנות כספיות, חודש פברואר נסגר בפדיונות של כ-4.13 מיליארד שקלים.

נתון זה משקף כניסה של כ-1.395 מיליארד שקלים לקרנות הכספיות, ופדיונות ניכרים בסך של כ-5.525 מיליארד שקלים לקרנות המסורתיות. סכום זה (של 5.525 מיליארד שקלים) מבטא פדיון גדול של כ-3.105 מיליארד שקלים בקרנות האקטיביות-המנוהלות ופדיון בסכום של כ-2.42 מיליארד שקלים לקרנות הפסיביות, תוך הבדל ניכר בין הקרנות המחקות שדווקא גייסו כ-95 מיליון שקלים לבין קרנות הסל שרשמו פדיון גדול בסכום של כ-2.515 מיליארד שקלים.
הפדיון הגדול מאוד בקרנות הסל נובע בחלקו לא רק מתנאי השוק, אלא מאילוצים רגולטוריים שחייבו את מנהלי קרנות הסל למכור את קרנות ה"בית".

הקרנות האג"חיות השקליות, שסבלו במרבית 2019 מפדיונות מתמשכים ועברו לקראת סופה לגיוסים קלים, ממשיכות במומנטום החיובי מחודש ינואר ורושמות גיוס של כ-85 מיליון שקלים. מתחילת השנה הקרנות השקליות רשמו גיוס של כ-215 מיליון שקלים.

קרנות חו"ל  – פדיון של 45 מיליון שקלים

קרנות אג"ח חו"ל רושמות פדיון החודש של כ-45 מיליון שקלים. מתחילת השנה, קרנות אג"ח חו"ל מציגות פדיון זהה.

ברמת התעשייה הפסיבית ובחתך של קטגוריות השקעה, הקרנות המתמחות במניות, שזו גם הקטגוריה הגדולה ביותר בתעשייה זו, סיימו את חודש פברואר בפדיונות גדולים הנאמדים בסכום של כ-735 מיליארד שקלים. בחתך של מכשיר ההשקעה, היה פער בין הקרנות המחקות שפדו כ-190 מיליון שקלים, לבין קרנות הסל שרשמו פדיונות של כ-2.545 מיליארד שקלים. בתוך הקטגוריה הזו, בחתך של יעד ההשקעה, היה פער בין הקרנות שמתמחות במניות בישראל שפדו כ-395 מיליון שקלים לבין הקרנות המתמחות במניות בחו"ל שרשמו פדיונות של כ-2.34 מיליארד שקלים.

ועוד ברמת התעשייה הפסיבית, קרנות אג"ח מדינה ממשיכות להציג גיוס חיובי, ואף עולות בקצב הגיוסים לסכום של כ-285 מיליון שקלים. קבוצת קרנות אג"ח כללי, שהיא מאוד קטנה בתעשייה הפסיבית, (בתעשייה האקטיבית היא הקטגוריה הגדולה ביותר) רושמות פדיון של כ-15 מיליון שקלים.
קרנות אג"ח חברות שהיו המגייסות הגדולות בשנת 2019, רושמות החודש פדיון של כ-65 מיליון שקלים  (מחקות + קרנות סל).

ולבסוף – תעשיית הקרנות הכספיות רושמות גיוסים של כ-395 מיליארד שקלים, כ-930 מיליון שקלים לכספיות השקליות וכ-460 מיליון שקלים לכספיות הדולריות. כך לפי מיטב דש.

מיטב דש: קופות הגמל בינואר – תשואה של 0.4%