חדשות    

בקרוב משלוחי דואר ישראל מחו"ל יקרים יותר ואיטיים יותר?

מ-15 בפברואר המכס יחיל על דואר ישראל את המגבלות במכס הקיימות על חברות משלוח אחרות, משמע החבילות ייבדקו במכס ולא רנדומלית, כפי שנבדקו עד כה

הדואר יהיה איטי יותר ויקר יותר? בפסק דין שניתן החודש חייב בית המשפט העליון את מנהל המכס להחיל את הדין הנוגע לפיקוח על היבוא גם  – תשלומי  מכס  ומע"מ  וחובת דיווח – גם על חברת דואר ישראל. הפסיקה נולדה בעקבות עתירה נגד אפליה לטובת חברת הדואר.

העותרים טענו כי מנהל המכס פוטר את חברת דואר ישראל מכל הדרישות המוטלות על כל שאר היבואנים, לרבות תשלום מיסי היבוא וחובות דיווח, בניגוד לחברות שילוח פרטיות כמו UPS DHL ואחרות, אשר מחויבות לדווח על כל חבילה שמגיעה דרכם ולחייב אתכם בתוספת תשלום למיסים. כלומר, עד הפסיקה הדואר בדק רנדומלית את החבילות, כך שהיה אפשר להתחמק ממסים.

העותרים בין היתר הם ארגון סוכני המכס ולשכת המסחר. אלו  דרשו להפסיק את העדפתה של חברת הדואר ולהשוות את התקנות והאכיפה החלים על שאר העוסקים ביבוא. בסופו של דבר בית המשפט הכריע כי המדינה תתחייב על מועד קרוב להחלת כל הדרישות והמועד נקבע ל-15.2.20.

כמה נשלם יותר?

מתאריך זה הקונים דרך הדואר  ישלמו יותר מיסים כמו מע"מ, מיסי קנייה על מוצרים מסוימים ומעל 500 דולר – גם מכס. בנוסף, נידרש לשלם עבור חבילות שהגיעו דרך דואר ישראל ושווין מעל 75 דולרים גם אגרות שונות, מה שלא נאכף עד עכשיו. למשל אגרת ביטחון תעלה חמישים ותשעה שקלים, שירות שחרור החבילות: בין שישים וארבע ל-250 שקלים ואם החבילה שלכם מעוכבת במכס מעל ליומיים תשלמו שני שקלים ושלושים אגורות עבור כל קילו.

הבעיה היא שחברת הדואר אחראית ל-99 אחוזים מהחבילות שמגיעות לארץ והנתון הזה לא יאפשר להם לעמוד בעומס ובעלויות שמתלוות לכך. כך שיהיו עיכובים נוספים בדואר. אם החבילות מחו"ל יתעכבו יותר ממה שמתעכבות עתה, זה ישפיע מאוד על האטרקטיביות של המוצרים, שלרוב זולים יותר, במיוחד אם המיסוי בפועל יעלה, וכך התחרות תקטן.

ברשות המיסים הגיבו: "אין אפשרות הרמטית לוודא שלא חומקים מתחת לרדאר לא בבלדרות ולא בדואר ובכל מקרה מעכשיו יהיה יותר בידוק".

נציין שמי שמזמין מוצר מתחת ל-75 דולר לא מחיוב במסי קנייה וודאי לא במכס, כך שהוא עדיין יוכל להזמין מוצרים בלי להסתכן. אפשר גם להזמין דרך חברות משלוח פרטיות, אבל צריך לבדוק שדמי המשלוח משתלמים.

מהמכס נמסר בתגובה: "במסגרת תגובת המדינה לעתירה נטען כי טענות העותרים שגויות ופורטו התהליכים שמינהל המכס נוקט על מנת למקסם את האכיפה בכל הקשור לטובין המיובאים בדואר. בין היתר הבהיר מינהל המכס כי גם טובין המיובאים באמצעות הדואר נתונים לפיקוח המכס. לאור תגובת המדינה בית המשפט העליון המליץ לעותרים לחזור בהם מהעתירה".

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "בג"ץ פעל על פי נורמה בסיסית חשובה במעלה של שוויון בהתנהלות המדינה מול מגזרי המשק. אנו מאד מקווים שעקרון זה של שוויון במובנו הרחב והרלוונטי יחול גם בעתיד בכל מקרה שמגזר עסקי פועל בתנאי תחרות".

סך הקנסות על אי דיווח במכס: 1,212,000 שקלים

תושב חוזר – מדריך זכויות והטבות מכס

מלחמת הסחר: ארצות הברית תבטל את הפטורים ממכס להודו