זכויות עובדים    

גברים בחופשת לידה – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-11/2019

מתכוון לחמם בקבוקים ולצאת עם הקטנצ'יק לבייבי יוגה בזמן שאשתך מתקתקת עניינים במשרד? יותר ויותר גברים ישראלים מתעניינים בחופשת לידה לגבר ■ המדריך שיעזור לכם לעשות את זה נכון

מזל טוב, הרחבתם את המשפחה! תקופת ההיריון חלפה עברה אבל תקופת ההורות רק מתחילה. במהלך ההיריון, לא משנה כמה תומך היית, בת זוגך היא זו שנשאה בעול או במילים אחרות סחבה ברחמה את העולל.

אבל מעכשיו הדברים יכולים להשתנות ואתה יכול לקבל מקום חשוב משלך במערכת המשפחתית. הורות שוויונית, מעורבת, כזו ששמה את האב בקדמת הבמה לא פחות מאשר את האם – היא מודל שמתחיל לעורר עניין רב בעולם בשנים האחרונות. יותר ויותר גברים רוצים להיות מעורבים במלאכת הגידול של ילדיהם ולא להפסיד אף שלב התפתחותי של הקטנטנים מתוך אמונה שהדבר ייטיב לא רק עם הילד ועם הזוגיות, אלא גם איתם עצמם.

קבוצות ברשתות החברתיות מוקדשות להורות הגברית, התארגנויות של אבות הולכות ומתגבשות, אפילו פרסומות של מוצרי תינוקות החלו לפנות גם לאבות – ולא רק לאימהות. במקביל, אנו שומעים על עוד ועוד אבות שבוחרים לצאת לחופשת לידה, ולקבל בעדה דמי לידה מביטוח לאומי, מה שאמור לקדם ולהעצים גם את יכולת ההשתכרות של נשים. עדיין לא מדובר במספר משמעותי של אבות בחופשת לידה – על פי הספירות האחרונות, פחות מאחוז אחד מהגברים הזכאים ניצלו אותה עד כה; אבל דומה שהמספר נמצא במגמת עלייה.

מכל מקום, אם חשבת לבלות קצת פחות זמן במשרד ויותר עם הרך הנולד, יש לך כמה אפשרויות שפתוחות בפניך:

אבא במשרה מלאה: חופשת לידה במקום האם – שישה שבועות אחרי הלידה

אב שרוצה בכך יכול להחליף את האם בחופשת הלידה ולקבל דמי לידה עבור תקופה של כמה שבועות, אבל חופשתו תחליף את זו של האם ולא תצטרף אליה. החוק הישראלי לא מאפשר מצב בו שני בני זוג יקבלו דמי לידה במקביל. החוק גם מכוון להגן על האישה ולאפשר לה מנוחה, ואפילו "לאלץ" אותה אם איננה מעוניינת בה. לפיכך, אישה לא יכולה לוותר על חופשת הלידה שלה במשך ששת השבועות הראשונים שאחרי הלידה. רק לאחריהם היא יכולה להסכים לוותר בכתב על יתרת חופשת הלידה שלה ולאפשר לבן זוגה לקחת את חופשת הלידה במקומה, כך שיוכל לקבל דמי לידה, לתקופה של תשעה שבועות לכל היותר.

ביחד איתה: חופשת לידה של שבוע במקביל לאם

החוק מאפשר לאבות לקחת חופשת לידה בת שבוע במקביל לחופשת הלידה של האם, כך ששניהם יכולים להיות באותו שבוע בבית עם התינוק או התינוקת. זכאות זו מותנית בכך שבת הזוג הסכימה לוותר על השבוע האחרון של דמי הלידה שלה. אם מדובר בלידת תאומים או יותר – אז יוכל האב לקחת שבועיים נוספים במקביל ליולדת אך חופשת הלידה שלה תקוצר בהתאם.

מימושה של זכות זו אינה סותר את הסעיף הקודם – ניתן לשלב בין השניים.

ללא דמי לידה: חופשת אבהות

אולי שמעתם את הביטוי "חופשת אבהות", שנועד לאפשר לאב לעזור לאם בימים הראשונים שאחרי הלידה, מבלי לדאוג לעבודה שיפסיד. שימו לב – חופשת אבהות אינה זהה לחופשת הלידה, אין דמי לידה בגינה, והיא מסדירה את היחסים בין האבא למעסיקו בלבד. חופשת האבהות מונה עד חמישה ימים, כאשר שלושה הראשונים ייחשבו כחופשה שנתית, וכל אחד מהיומיים הבאים יחשבו כימי מחלה. בנוסף לחופשת האבהות, האב יכול גם לקחת את כל אחת משתי החופשות בסעיפים הקודמים, או את שניהם יחד.

ומה לגבי זוגות חד-מיניים?

ככל שמוסד ההורות משתנה ומוגדר מחדש, החוק והממסד מתייחסים לנושאים של משפחות שלא מורכבות רק מאמא, אבא וילד. במקרה של שתי נשים שהביאו ילד לעולם באמצעות תרומת זרע, מוכרת לבת זוגה של היולדת הן הזכות ל"חופשת אבהות", והן הזכות לחלוק עמה בחופשת הלידה, באותו אופן שבו היא מוכרת לבן זוג של יולדת. עם זאת, מורכבות מתגלה במידה שליולדת יש בת זוג ושותף להורות גם יחד – מי מהם זכאי לאיזו חופשה? בהקשר זה, המוסד לביטוח לאומי קבע כי במצב שבו גם השותף להורות וגם בת הזוג יצאו לחופשת לידה, ישולמו דמי ביטוח לאומי רק לאחד מהם, על פי בחירת היולדת.

במקרה של שני גברים, שהביאו ילד לעולם באמצעות פונדקאית בחו"ל – בני הזוג יכולים להחליט מי מהם יצא לחופשת לידה ויקבל את דמי הלידה, ואף לפצל את התקופה בין שניהם לפי בחירתם. בכל מקרה, כדי לממש את הזכות לחלוק בחופשת לידה, במשפחות שבראשן שני גברים או שתי נשים – על הזוג להיות מוכר, בין אם הם רשומים כנשואים במרשם האוכלוסין או נרשמו כידועים בציבור במוסד לביטוח לאומי.

חוזרות מחופשת לידה? מגיעה לכם שעת הורות

חופשת לידה, דמי לידה וזכויות אחרות – המדריך המלא