משפט    

גישור או בית משפט? מה עולה יותר ומה עדיף

בית משפט; צילום דוברות

לפני שממהרים לתבוע את הגרוש שעצבן אתכם, את  השכן המעצבן או כל גוף אחר אפשר להגיע לפני התביעה להליך גישור. הליך זה נוסף להליכים אחרים בסוגיות מחלוקת שונות. ההבדל העיקרי בין הגישור לבין בית משפט הוא שהצדדים לא מחויבים להחלטת המגשר והיתרון שהוא פועל לפתרון שיהיה מקובל על שני הצדדים.

שני הצדדים צריכים להסכים הן להליך הגישור והן להסכם. עוד יתרון שמדובר בהליך לא פורמלי וקצר שבו הצדדים יכולים לדבר ישרות עם המגשר ובין עצמם. כך גם נחסך עומס מבתי המשפט ואף עומס אצל עורכי הדין עצמם.

התיקים הנפוצים שבהם מתקיים הליך גישור הם דיני משפחה ונזיקין. עם זאת, אם לא הגיעו הצדדים להסכם הם תמיד יוכלו לפנות לתביעה משפטית. עם זאת, גישור בהכרח מצריך פשרה של צד אחד או של שני הצדדים, ולפעמים אחד מהם מרגיש שלא נעשה עמו צדק.

הליך הגישור מאפשר יותר יצירתיות בניסיון לפתור את הבעיה, בעוד בית המשפט נראה שנענה אוטומטית ולפעמים אף מדובר בהחלטות שרירותיות של השופט.

מקרים שלא מתאימים לגישור

אם לצדדים אינטרסים שונים בהחלט, למשל צד אחד משלים עם הגירושון והשני מקווה לחזור לשלום בית, גישור לא יעזור. גם אם צד אחד קבוע בדעתו לא יעזור כל גישור. וכאמור אם הליך הגישור נכשל אין ברירה אלא לפנות לבית המשפט.

עלויות

לבד מהוצאות משפט, שכר טרחה וכדומה עבור  חוות דעת מומחה ישלמו הצדדים סכומים נוספים על פנייה לבית המשפט. כיוון שההליך ארוך יותר, מדובר גם באובדן ימי עבודה.

בשל עלויות גבוהות יש יתרון לצד החזק היכול למשוך משפטים אפילו לאורך שנים, לשלם ליותר עורכי דין  ולמומחים.

בגירושין למשל  אשר בני הזוג מגובשים בדעתם ויודעים מה הם רוצים שייכתב בהסכם, הם יכולים להגיע להסכם  גישור סופי בעלות של 4000 שקל – 6000 שקל בסך הכל. אך כשיש חילוקי דעות,  מדובר ביותר שעות עבודה. במקרה כזה מחירו של הליך גישור גירושין מקיף  נע בין 5000 שקל ל- 7000 שקל בממוצע לכל אחד מהצדדים כולל מע"מ (סה"כ 10,000 עד 14,000 שקל כולל מע"מ). המחיר נקבע על פי חישוב שעות עבודה של המגשר. ככל שרוכשים יותר שעות גישור מראש כך יורדת עלות השעה הפרטנית. עלות הסכם הגירושין כלולה.

לעומת זאת, עלות תביעה אצל עורך דין במשרד קטן יכולה להגיע ל-30 אלף שקל ובמשרדי בוטיק אף למאות אלפי שקלים, וזאת עוד בלי אגרת בית משפט וחוות דעות ובלי לחשב את זמן המשפט.

מי זכאי לסיוע משפטי

כמה עולה להתגרש ואיך אפשר לקצץ בהוצאות?