רכב ותחבורה    

ד"ש משנות השישים: פורד תייצר דגם חשמלי של מוסטאנג

מעודכן ל-11/2019

החברה האמריקאית, שזהו רכב הכביש-שטח החשמלי הראשון שלה, מבקשת לפזר עליו מעט מאבק הכוכבים שדבק בדגם הספורט הנחשק מהסיקסטיז על פי התכנון הרכב יימכר במחיר נמוך יחסית למכוניות החשמליות של טסלה ופורשה

פורד האמריקאית חשפה אתמול את המוסטאנג מאך E, רכב כביש שטח חשמלי ראשון של החברה. פורד תייצר את מאך E בשתי גרסאות, אחת שבה כוח המנוע החשמלי יגיע לגלגלים האחוריים ולצידה גרסה בעלת הנעה כפולה.

פורד מבליטה את העובדה שמאך E היא עוד נצר למשפחת המוסטאנג, אך למעשה מאך E היא גרסה חשמלית של רכב כביש שטח שמיוצר במקסיקו השואב השראה מהמוסטאנג המקורית, מכונית ספורט קטנה שיוצרה בדטרויט.

בתנאי השוק הנוכחיים, מאך E היא הימור עבור חברת פורד. מכירות של דגמי קופה בארצות הברית נמצאות בירידה, ומכירות פורד מוסטאנג צנחו ב־10% בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועדיין, המוסטאנג היא המכונית המזוהה ביותר עם פורד.

בשנות ה-70' וה-80' יצרה פורד מוסטאנגים גדולים וחלשים יותר, בעקבות משבר הדלק, והמותג נפגע. הימור על רכב כביש שטח ראשון כעת עלול בהחלט לפגוע פורד בכלל ובמכירות המוסטאנג בפרט. ב-2018 הייתה המוסטאנג מכונית הספורט קופה הנמכרת בעולם, עם 113,066 יחידות.

אך למרות הסיכון, הצגתה של מאך E היא חיונית. פורד הציגה בעבר רכבים חשמליים, ואפילו הפוקוס המשפחתית זכתה לגרסה כזו, אך הצלחתן הייתה בינונית, משום שפורד הייתה ועודנה יצרנית של רכבי כביש שטח כמו האקספלורר וסדרות F של הטנדרים, שאף נהנו בעבר מהתואר "הרכב הנמכר בעולם".

בשוק הטנדרים, בארה"ב תמיד תהיה דרישה לדגמים בעלי מנועי בנזין גדולים המיועדים למעמד הביניים ומטה. בקרב המעמדות המבוססים, הדגמים האלה רק ילכו וייאבדו פופולאריות, בעיקר בגלל סוגיות של זיהום אוויר.

וכשזה יקרה, פורד תמצא את עצמה מתמודדת מול יריבים קשים כמו פורשה, מרצדס בנץ, ב.מ.וו וטסלה. המשותף למתחרים האלה איננה רק ההחלטה שלהם לייצר רכבי כביש שטח חשמליים, אלא גם ההילה והביצועים שלהם, החסרים לפורד.

לכן, פורד נדרשה לגייס שם נחשק מהעבר. בעוד שבאירופה טנדר פורד הוא שם נרדף לאמריקאיות מיושנות ומזהמות, המוסטאנג נתפסת עדיין כמכונית נחשקת, מה שיבטיח שהמאך E תוכל לתפקד כמכונית גלובלית המשווקת ברחבי העולם ללא הצורך בשינויים יקרים.

ראוי להדגיש כי פורד מתכננת לתמחר את המכונית בסכום שינוע בין 40 אלף דולר ל־50 אלף דולר. אנשי פורד מצהירים כי מדובר במחיר עממי בהשוואה למתחרות וממהרים לפרוט על נימי הנוסטלגיה. לפי נשיא החברה ביל פורד, מדובר בפרשנות מודרנית לחלומו של המייסד הנרי פורד, ששאף להביא מכונית לכל פועל.

בפועל זה לא ממש מדויק, שכן בהשוואה לתג מחיר של כ־20 אלף דולר לפורד פוקוס, המאך E היא מכונית יקרה. אבל כאמור, הכול יחסי. טסלה טרם הציגה את מודל Y, רכב הכביש שטח החדש שלה, ואילו פורשה רק הכריזה באחרונה על מקאן חשמלי, אך מחירי הדגמים שלהן יהיו גבוהים מ־55 אלף דולר.

המאך E צפויה לצאת לשוק באמצע 2020, ולהגיע לישראל בעוד כשנה. השאלה הגדולה היא אם ההימור של פורד יצליח, או יגרום לה נזק שיפגע גם במכירות הדגמים הקיימים.

פורד משיקה מרכז מחקר בישראל

פיטורים: פורד תפטר 7,000 עובדים