מדריכי דירה ומשכנתא    

מהי בנייה ירוקה וכיצד היא קשורה ליוקר המחיה?

pixabay
מעודכן ל-07/2021

תקן הבנייה הירוקה הפך השנה למחייב, אז אולי תשמחו לדעת כי מלבד ההשפעה על הסביבה והקיימות, יש לכך גם היבטים פרקטיים ופיננסיים. האם כל הרעיון באמת כלכלי ומהם היתרונות הנוספים

מהי בנייה ירוקה?

בנייה ירוקה (בת קיימא) היא גישה כוללת לתכנון, בנייה ותפעול של מבנים, המצמצמת ככל האפשר את השפעתם המזיקה של המבנים על הסביבה – המתבטאת בזיהום אוויר וצריכה של משאבי טבע ואנרגיה – וזאת באמצעות שימוש בידע ובטכנולוגיות. הרעיון בבנייה ירוקה הוא יצירת סביבה בנויה מקיימת העונה על צרכי הדור הנוכחי ואינה מסכנת את יכולות הדורות הבאים לספק את צורכיהם. מטרת הבנייה הירוקה היא להמעיט ככל האפשר את השימוש במים, אנרגיה וחומרי גלם.

בפרויקט של מבנה ירוק נהוג לעסוק בכמה מרכיבים, ובהם: סוגיות הקשורות בבחירת מיקום הפרויקט, צפיפות הבנייה, חיסכון בצריכת האנרגיה, חיסכון במים, פיתוח השטחים הלא בנויים של האתר, אקולוגיה, שימוש בחומרים ירוקים בבנייה, נגישות לאור טבעי, נוף, אוורור החללים הפנימיים ועוד.

ביסודה של הבנייה הירוקה טמונים תכנון המתחשב בתנאי האקלים והסביבה, אדריכלות הקשובה לצורכי המשתמש ולרווחתו, הטמעה של ידע וטכנולוגיות מקיימות וצריכת משאבים מושכלת.

חיסכון במים ובחשמל

דיירים שבחרו לעבור לגור בפרויקט הבנוי על פי תקני בנייה ירוקים, יעידו כי מעבר לאידאולוגיה הסביבתית, בטווח הרחוק יש לכך גם השפעה חיובית על הכיס. ניהול אנרגטי נכון של התכנון, הבנייה והמגורים מפחית את ההשפעה המזיקה על הסביבה, אך בד בבד מאפשר לצמצם את ההוצאות השוטפות על חשמל ומים וכדומה.

על פי אתר מכון התקנים הישראלי, בנייה ירוקה טומנת בחובה את היתרונות הבאים:

  • חיסכון של כ- 30% בצריכת האנרגיה
  • חיסכון צריכת המים בעד כ- 75% מהמים השפירים
  • מחזור פסולת בזמן הבנייה ולאורך חיי המבנה
  • איכות פנים הבניין בשימוש חומרים בעלי תו ירוק וסביבת עבודה איכותית

בנייה ירוקה היא תפישת עולם, אשר מלווה את הפרויקט לכל אורכו. יצירת החיסכון העתידי באנרגיה מתחילה כבר בעת תכנון הבניין. הוצאות הדיירים העתידיות מושפעות ממגוון פרמטרים ובהם אפילו  הזווית שבה ייבנה המבנה – מיקום מדויק בזווית הנכונה מול השמש, יאפשר שימוש בצל ליצירת טמפרטורה נוחה יותר בדירות. אמצעי נוסף להפחתת הצורך במיזוג הוא הצבה של חלון מול חלון, כך שייווצר אוורור טבעי טוב יותר. אמצעים פסיביים אלה מאפשרים לדירה עצמה להיות מאווררת יותר וממוזגת פחות, מה שמקטין את צריכת החשמל.

בונים עכשיו וחושבים על העתיד

גם בשלב הבנייה ניתנת תשומת לב להחלטות הנוגעות לקיימות ולצריכה עתידית של אנרגיה – מה שבא לביטוי למשל בבחירת חומרי האיטום או בשימוש בזיגוג כפול לחלונות לפי הצורך. בין היתר נהוג להתקין הצללות קבועות מיוחדות בצד הדרומי של הבניינים – שכן השמש בארץ קופחת בעיקר מכיוון זה – המאפשרות כניסה של אור שמש טבעי, אבל מפחיתות את חדירתן של קרני השמש החמות. כך הדירה נשארת מוארת אך ממוזגת באופן יחסי, ודורשת פחות הפעלה של מיזוג אוויר".

אלמנטים נוספים שנלקחים בחשבון בבנייה ירוקה הם: הכנה למאווררי תקרה, מתגים יעילים להדלקת האורות, שיפור הקולטים התרמו-סולאריים ואפילו מסתור לכביסה עם ייבוש יעיל במיוחד. כל אלה אמורים לחסוך בהוצאות העתידיות של משק הבית.

לצד החיסכון שמתאפשר בזכות אלמנטים פאסיביים, גם המערכות האקטיביות של הבניין מתוכננות באופן המכוון לחיסכון עתידי. המערכות הפעילות שמוטמעות בבנייה ירוקה מסייעות לדייר לחסוך בצורה משמעותית בחשמל ובמים. קיימות מערכות אשר יודעות להוריד תריסים חשמליים או לכבות מיזוג מרכזי על פי קריטריונים מוגדרים מראש, ויש להן השפעה משמעותית מבחינת קיימות וחיסכון.

אור גדול בהוצאה קטנה

גם גופי תאורה חסכוניים משמשים כפריט חובה בבנייה ירוקה, בהיותם ידידותיים לסביבה ולכיס גם יחד. ההוצאה על גופי תאורה חסכוניים מחזירה את עצמה מהר מאוד, הן מבחינת חשבון החשמל והן מבחינת תדירות החלפה נמוכה יותר. כאשר מדובר בפרויקט גדול, הכולל שטחים ציבוריים נרחבים שיש להאיר, ההבדל בעלות הוא משמעותי מאוד.

כלי נוסף לחיסכון באנרגיה הוא פאנל ייחודי המותקן בכניסה לבית, המאפשר שליטה מלאה בצרכני החשמל בבית.

במחירי המים של היום, מערכות מים המתוכננות בתבונה יכולות לסייע רבות להפחתה בהוצאות. כך למשל ניתן לשתול בשטח הציבורי צמחייה חסכונית במים. כמו כן, בחלק מהבניינים הירוקים מונהגים איסוף מי מזגנים ושימוש בהם להשקיית השטח הציבורי.

באשר לדירה עצמה, ניתן להתקין ברזים וראשי מקלחות חסכוניים, ומערכת למניעת הצטברות אבנית, אשר חוסכת טיפול עתידי במערכת.

כיצד רותמים את הדיירים?

אחד המרכיבים החשובים ביותר לשמירה על חיסכון במשך השנים הוא יישום נכון וחכם של המערכות השונות, מצד הדיירים. לכן תחילה יש לעזור לדיירים לסגל לעצמם הרגלים העולים בקנה אחד עם מטרות הקיימות והחיסכון. בנוסף לכך, המערכות צריכות להיות פשוטות דיין לתפעול בידי האדם הסביר. בשל כך, חברות העוסקות בבנייה ירוקה נוהגות לספק במסגרת סל שירותיהן גם אפשרות להדרכה והטמעה של המערכות השונות, כדי לעזור לדייר לחסוך למשך שנים רבות.

מה המצב בישראל?

התקן הישראלי לבנייה ירוקה, ת"י 5281, הוא תקן מתכלל העוסק בכל תחומי הבנייה ומתייחס למגוון שיטות תהליכים, חומרים ומוצרים וכן לכל מהלך חיי הבניין – תכנון, פיתוח השטח, ביצוע הבנייה, תמיכה ותחזוקה. השיטה שלפיה פועל התקן היא שמאפשרת לצבור נקודות בנושאים שונים לקבלת תו על ידי מכון התקנים. בניין יכול לקבל דירוג מכוכב אחד (הבסיסי ביותר) ועד חמישה כוכבים (דירוג מצטיין). עד עתה התקן היה וולונטרי, ולמרות שעברו 16 שנים מאז שהגו אותו, נבנו לפיו רק כ-1,000 בנייני מגורים, משרדים ומבני ציבור בכל הארץ.

בהתאם להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעו שרי הפנים והסביבה כי תקן הבנייה הירוקה יהפוך לתקן מחייב החל מחודש מרץ 2021 בכל תוכניות בניין עיר בכל הארץ ויחול בהדרגה על כל סוגי הבניינים. התקנות קודמו על ידי מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה, ולפיהן כל יזם שהפרויקט שלו יצא לפועל החל ממרץ 2022 יחויב בבנייה ירוקה.

כמה עולה ליזם לבנות ירוק?

עלות ההשקעה בבנייה ירוקה משתנה בהתאם לרמת ההסמכה של תקן הבנייה הירוקה והיא מגיעה בישראל ל-5%-1% מהעלות הכוללת של הבנייה בבנייני משרדים, מגורים ומלונאות. נתונים אלו שנמצאו בישראל תואמים את הנתונים שנמצאו בחו"ל, המציינים טווח של 0%- 10% כאשר על פי רוב הפרמיה הירוקה להסמכה בסיסית היא בטווח של 2%-0%. חשוב לציין כי במדינות מפותחות בעולם חלק ממרכיבי הבנייה הירוקה הוטמעו במהלך השנים בבנייה הסטנדרטית, ולכן עלות התוספת עבור בנייה ירוקה נמוכה יחסית. עם התרחבות הפרויקטים של בנייה ירוקה והטמעת פרקטיקות של בנייה ירוקה בתפוצה רחבה בישראל, צפויות עלויות הבנייה הירוקה להצטמצם אף יותר מכך בעתיד.

שורת הרווח

תחום הבנייה הירוקה מתפתח ומתעדכן כל העת. בעיות ישנות מקבלות מענה ואתגרים חדשים צצים מדי יום ביומו. כעת נעשים למשל ניסיונות לאתר חומרי בנייה חדשים, שיחליפו את השימוש באבן טבעית, הכרוך בבזבוז משאב טבע יקר. אתגר נוסף שעליו עובדים הוא בזבוז המים הזורמים בזמן שמחכים למים החמים באמבטיה. חברות הברזים בארץ פועלות ומפתחות מוצרים שימנעו בזבוז של מים יקרים אלה לשווא..

הבנייה הירוקה החלה כתפישת עולם המתחברת לקיימות, אך ציבור הקונים שמח לגלות שיש לה גם יתרונות כלכליים. הדיירים העתידיים מבינים שמדובר בחיסכון למשך שנים, ונלהבים לאמץ את הבנייה הירוקה.

בשורה התחתונה, על-פי ההערכות, בנייה ירוקה לפי התקן הישראלי יכולה להוביל לחיסכון של כ-20% בהוצאות על אנרגיה – נתון שהוא משמעותי מאוד, לכל הדעות.

בכמה סביבה ירוקה מעלה את ערך הדירה