משפט    

האם כוננות נחשבת שעות נוספות?

בית משפט; צילום דוברות
מעודכן ל-01/2019

לאחרונה דחה בית המשפט טענות עובד על כוננות כשעות נוספות, משום שהיה זמין לענייניו

בתביעה שהוגשה לאחרונה נגד "חברת טומי שירותי רכב", העוסקת בחילוץ כלי רכב, ביקש התובע להכיר בשעות שהיה זמין בהן לקריאות של החברה כשעות נוספות.  תובע שטען שארבע שעות הכוננות שלו ראויות לשכר של 450 אלף שקל סך הכול.

החברה טענה מנגד  שהעובד עבד רק שמונה שעות בפועל ביום במשרה מלאה והיה פנוי לעיסוקיו, וקיבל רק קריאות בודדות. עבורן קיבל שכר. היא צירפה דוח קריאות,  ודוחות מיקום באמצעות GPS. השופט קיבל את טענת החברה ככי התובע לא הוכיח שעבד 12 שעות ואין לראות בשעות הכוננות שבהן עבד כשעות עבודה.

"עיון בדוחות מלמד כי התובע לא נדרש לעבוד בכל יום 12 שעות כטענתו", כתב. "התובע לא נדרש להתחיל את יום עבודתו באופן קבוע בשעה 7:00 ולא לסיימו בשעה 19:00. כך, נמצאו ימים בהם התובע שובץ בחלק מהיום למספר קטן של קריאות ואף לקריאות בודדות, ובוודאי לא כנטען על ידו", כתב השופט.

עוד הוכח שבשעות הפנויות ביקר את משפחתו ועשה קניות והיה זמין לענייניו.

"שעות עבודה מתבססות על מאפייני העבודה ומהות המשרה. במקרה זה, ולאחר שהבהיר כי לא הוכח שתדירות הקריאות הייתה כזו שמנעה מהתובע זמן חופשי, הרי שלא מדובר בשעות עבודה. הנתבעת אף שילמה לתובע" תמורה בגין זמן הכוננות בה שהה ועל כן ואף מן הטעם האמור, דין תביעתו להידחות", סיכם השופט.

בגין טענות נוספות של התובע על הפרשות לפנסיה, דמי הבראה ופדיון חופשה חויבה החברה ב–125 אלף שקל, 5% מסכום התביעה. התובע חויב בשכר טרחה והוצאות משפט על סך 7,500 שקל.

שעות נוספות – איך משלמים על זה? ומה זה שעות נוספות גלובליות?

שעות נוספות – כמה כסף מגיע לכם על שעות כאלו? כמה שעות מותר לעבוד ? ועוד