חדשות    

הבורסה לניירות ערך משיקה גרסה ירוקה למדד ת"א 125

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום:אלחנן בריסק

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב מודיעה היום על השקת מדד חדש – מדד ת"א-125 אקלים נקי מדלקים פוסיליים. המדד יורכב ממניות הנכללות במדד ת"א-125 למעט מניות של תאגידים הנוטלים חלק בשרשרת הייצור של דלקים פוסיליים(מאובנים), קרי, תאגידים העוסקים בחיפוש, הפקה, הולכה, אחסון וזיקוק של דלקים פוסיליים(גז, פחם, נפט, פצלי שמן ונגזרותיהם). רשימת "התאגידים הפוסיליים" תיקבע על ידי "פורום כסף נקי" של עמותת "חיים וסביבה" – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל.

המדד החדש מושק בהמשך למגמה עולמית של ביקוש גובר להשקעות סביבתיות וכחלק מרצונה של הבורסה להרחיב ולגוון את אפשרויות ההשקעה.

צמיחה גלובלית של תחום ההשקעות הנקיות מדלקים פוסיליים

אחד האתגרים המרכזיים של האנושות הוא התמודדות עם סיכוני אקלים והתחממות כדור הארץ. הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) הצביע ב-2018 על החשיבות בעצירת התהליכים המובילים להתחממות כדור הארץ ועל חלון הזדמנויות קריטי לעצירת ההתחממות עד 2030. זאת על מנת למנוע את המשך ההתגברות של אסונות טבע כגון הצפות, שרפות ענק, בצורות, מחסור במים ובמזון ועוד. הפורום הכלכלי העולמי המתכנס מדי שנה בדאבוס קבע כי חמשת הסכנות המובילות לכלכלה העולמית הן כולן סביבתיות ובהן מזג אוויר קיצוני, אי הכנות לשינויי אקלים והרס הטבע. אנו רואים גם סירוב גופי ביטוח לבטח נכסים ופעילות כלכלית מחשש לפגיעה כתוצאה מאסונות טבע (המועצמים לאור התחממות כדור הארץ), צפי לתנועות פליטים בהיקפים נרחבים וערעור היציבות של מדינות רבות. המשמעות של המשך "עסקים כרגיל" היא המשך מגמת ההתחממות הגלובלית ולכן העולם כולו מנסה להתמודד עם סוגיה זו תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים. כך למשל, האיחוד האירופי אישר תכנית שאפתנית מפורטת "גרין ניו דיל" שמטרתה להפוך את אירופה ירוקה לחלוטין עד לשנת 2050. כדי לעמוד ביעד זה, אישר האיחוד תקציב של כטריליון אירו לעשור הקרוב, מחציתו מתקציב האיחוד והיתר מהמגזר הפרטי, באמצעות תוכניות עידוד השקעה באנרגיה ירוקה.

גורם מרכזי לפליטת גזי חממה ולהתחממות גלובלית הוא שימוש נרחב באנרגיה שמקורה בדלק מאובנים (Fossil Fuel) כדוגמת נפט, פחם וגז. רשימה ארוכה של מדינות וגופים פיננסים מובילים בעולם הפנימו את חומרת הסיכונים ופועלים להפחתת או להסטת השקעות מחברות שעוסקות בשרשרת הייצור של דלק פוסילי, בהם: 130 בנקים המנהלים כ-47 טריליון דולר כולל Barclays, Citigroup, Deutsche Bank, וקרנות וגופי השקעה גדולים נוספים.

על מנת לתת מענה לביקוש ההולך וגדל להשקעות נקיות מדלקים פוסיליים, חברות מדדים בינלאומיות השיקו בשנים האחרונות מדדים נטולי דלקים שנשענים על מדדי הבנצ'מרק המובילים בעולם, כדוגמת: S&P 500 Fossil Fuel Free Index, S&P Global 1200 Fossil Fuel Free Index, MSCI World ex Fossil Fuels Index (EUR), MSCI EAFE ex Fossil Fuels Index (USD) and more.

מדד הבנצ'מרק הסביבתי של הבורסה בתל–אביב

כחלק מרצונה להרחיב את אפשרויות ההשקעה ולאור החשיבות הרבה של השקעות סביבתיות ומדיניות גופי השקעה רבים המעודדת באופן אקטיבי השקעות אלו, החליטה הנהלת הבורסה על השקת מדד חדש אשר יאפשר למשקיעים מקומיים ובינלאומיים המנועים מהשקעה בתאגידים פוסיליים, להשקיע במדד ת"א–125 – מדד הבנצ'מרק של הבורסה בתל אביב באופן שלא יכלול חברות הנוגעות לייצור דלקים פוסיליים.

לצורך כך, הבורסה התקשרה בהסכם לשיתוף פעולה עם ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, עמותת "חיים וסביבה". במסגרת זו תערוך העמותה את רשימת התאגידים הפוסיליים שמניותיהם נסחרות בבורסה, בהתאם לקווים המנחים הבאים שנקבעו על ידה:

  • תאגיד שעוסק בחיפוש, הפקה, הולכה, אחסון וזיקוק של דלקים פוסיליים (גז, פחם, נפט, פצלי שמן ונגזרותיהם).
  • תאגיד שעוסק בהקמה ותפעול של תחנות כוח המייצרות חשמל על בסיס דלקים פוסיליים.
  • תאגיד שמטרתו המרכזית היא מימון תאגיד פוסילי ו/או קבלת תמלוגים מתאגיד פוסילי.
  • תאגיד בעל שליטה (בהתאם להגדרה בחוק ניירות ערך) בתאגיד פוסילי.

מדד ת"א-125 אקלים נקי מדלקים פוסיליים יעודכן פעם בשנה, בעדכון החצי שנתי של מדדי המניות בחודש אוגוסט. תקרת המשקל של מניה במדד תהיה דומה לתקרת המשקל במדד ת"א-125, דהיינו 5%.

בהתאם לסימולציה שנערכה ב-15/10/2020 במדד נכללות 112 מניות ושווי השוק שלו עומד על כ- 545 מיליארד ש"ח. שווי החזקות הציבור עומד על כ-376 מיליארד ש"ח.

נציין כי על פי סימולציה שנערכה לתיקי מניות ת"א-125 אקלים נקי מדלקים פוסיליים נרשמה תשואה עודפת לעומת תיקי מניות על מדד ת"א-125, על פני שנה, 3 שנים ו- 5 שנים. זאת בהלימה עם התשואה העודפת של מדד S&P 500 Fossil Fuel Free Index לעומת מדד S&P 500.

מועד ההשקה של המדד יהיה 6 בדצמבר, 2020. המועד הקובע לקביעת הרכב המניות שתיכללנה במדד יהיה תום המסחר ב-12 בנובמבר, 2020.

המדד החדש יצטרף למדד ירוק שהשיקה הבורסה אתמול (8.11.20), מדד ת"א קלינטק הכולל 12 חברות בתחום האנרגיה המתחדשת, גם זאת בהמשך למגמה עולמית של השקעות בתחומים סביבתיים לצד בשלות החברות הנסחרות בבורסה, אשר אפשרה השקת מדד קלינטק מקומי עמוק המייצג ענף צומח זה.

חה"כ לשעבר ויו"ר חיים וסביבה רחל עזריה אמרה כי: "יש לכולנו אחריות לעתיד הילדים שלנו, למנוע את משבר האקלים, ולשמחתנו גם המגזר העסקי מכיר באחריות זאת. המהלך הזה של הבורסה הישראלית הוא פורץ דרך בישראל, ומצטרף למהלכים דומים בבורסות ברחבי העולם. ישראל חייבת לעבור לאנרגיות מתחדשות לטובת הסביבה, הכלכלה והעתיד שלנו במדינת ישראל, ולהצטרף לעשרות מדינות ברחבי העולם שהגדירו יעד של 100% אנרגיה מתחדשת לטובת עתיד נקי מדלקים פוסיליים. אנו קוראים למשקיעים להצטרף למגמה העולמית ולהשקיע בעתיד ירוק, נקי ובריא יותר. אנחנו שמחים ומודים לבורסה הישראלית על שיתוף פעולה זה."

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך אמר כי: "שוק ההון יכול וצריך להיות טריגר גם לשינויים סביבתיים וחברתיים שיש להם השפעה על החיים של כולנו ועל הדורות הבאים. הבורסה מצטרפת היום לבורסות המובילות בעולם המאפשרות לציבור המשקיעים ולפעילי השוק לעשות בחירה ערכית הנוגעת להשקעות שלהם, זאת תוך הרחבת וגיוון סל המוצרים שלנו וכחלק מהאסטרטגיה ארוכת הטווח של הבורסה".

השוואת תשואות תיקי מניות

תשואה שנה אחרונה (15/10/19-20) תשואה 3 שנים (15/10/17-20) תשואה 5 שנים (15/10/15-20)
תיק מניות ת"א-125 9.71% 57.65% 186.31%
תיק מניות ת"א-125 אקלים נקי מדלקים פוסיליים 12.15% 63.29% 211.60%

השוואת תשואות של מדדי S&P

תשואה שנה אחרונה (15/10/19-20) תשואה 3 שנים (15/10/17-20) תשואה 5 שנים (15/10/15-20)
S&P 500 16.53% 36.21% 71.35%
S&P 500 Fossil Fuel Free Index 18.35% 39.85% 77.83%

הבורסה לניירות ערך משיקה תת-ענף חדש לחברות הקנאביס

מחזיקים באופציות עובדים בחברה? מעכשיו תוכלו לממש את האופציות ישירות דרך הבורסה בקליק