חיסכון פנסיוני    

הבעיה הגדולה של הפנסיה

הבעיה הגדולה של הפנסיה שלכם, אתם כנראה מנחשים היא דמי הניהול המופקעים. זה אולי נכון, אבל לצד הבעיה הזאת יש בעיה לא פחות גדולה - ייעוץ לא אובייקטיבי בבחירת המסלולים בחיסכון לטווח הארוך. תחום החיכון לטווח ארוך מנוהל על ידי חמישה גופים עיקריים ...

הבעיה הגדולה של הפנסיה שלכם, אתם כנראה מנחשים היא דמי הניהול המופקעים. זה אולי נכון, אבל לצד הבעיה הזאת יש בעיה לא פחות גדולה – ייעוץ לא אובייקטיבי בבחירת המסלולים בחיסכון לטווח הארוך. תחום החיסכון לטווח ארוך מנוהל על ידי חמישה גופים עיקריים (חברות הביטוח הגדולות שמנהלות מעל 70% מכספי הפנסיה), ומשווק באופן כמעט בלעדי על ידי סוכני הביטוח ומנהלי ההסדרים. הסוכנים האלו "עושים לביתם". הם מרוויחים מכך שהם מגייסים לקוחות לביטוח מנהלים בחברות הביטוח, הם מוטים לשווק את ביטוח המנהלים שבו הם גוזרים קופון שמן (הקופון של סוכני הביטוח מגיע לכ-0.5% מהיקף החיסכון), וזה לא בהכרח המקום שבו כדאי לשים את הכסף. במילים אחרות, סוכני הביטוח/ סוכני הפנסיה שמייעצים לכם היכן לשים את הכסף, לא באמת עשו שיעורי בית, הריצו רגרסיות ובדקו איזה מנהל נותן לאורך זמן תשואות עודפות. הם פשוט ממליצים לכם לפי הקופון שלהם, מי שיתגמל אותם יותר יזכה בהמלצות שלהם – קונים אותם בכסף. עכשיו מדברים על רפורמה, זה כל יום בכותרות העיתונים – רפורמה בדמי הניהול, אבל זה חייב לבוא יחד עם רפורמה בתחום של הייעוץ הפנסיוני – צריך לבטל את התגמול העקום של סוכני היבטוח/ סוכני הפנסיה. צריך לגרום לכך שהייעוץ יהיה אובייקטיבי.

הפנסיה שלכם בסכנה תתכוננו!

תוחלת החיים עולה – זה ייפגע בפנסיה

רמעבר לבעיה הזו, הפנסיה שלכם בבעיה מסיבות נוספות – תוחלת החיים עולה והמשמעות היא שיש את אותו הכסף למשך תקופה ארוכה יותר. זה מבורך כמובן, אנחנו רוצים לחיות יות ר(חיים ברייאם ומאושרים), אבל, החשבון הפשוט מראה שיהיה לנו פחות כסף מדי חודש. אז מה עוישם – או שחוסכים יותר, או שעובדים יותר, או שמוציאים פחות.  כך או אחרת,  קרנות הפנסיה לא מפנימות בזמן אמת את תוחלת החיים החדשה, ולכן, החוסכים צפויים מתישהו להיפגע – הקרנות האל יאלצו לסגור את הפערים האקטואריים בין הנכסים להתחייבויות, והדרך לעשות זאת היא פשוט לקצץ את הפנסיה העתידית של החוסכים. זה יכול להיות בהדרגה או בבת אחת, אבל סיכוי מאוד גבוה שזה יקרה.

הנחת תשואה של 4%- אופטימית מדי 

בעיה אחרת של הפנסיה היא הישענות על הנחות אופטימיות. הנכסים של קרנות הפנסיה משוערכים לפי ריבית של 4% בשנה – זה אפשרי , בשנים האחורנות זה בהחלט היה באזור, אבל זה לא יכול להימשך תחת הריבית הנוכחית והסיכוי שהיא עוד צפויה לרדת. צריך להתרגל לתשואות נמוכות יותר ובהתאמה שערוך כספי הפנסיה יירד (אפילו משמעותית), וזה עוד גורם שעלול לכווץ לכם את הפנסיה.