חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

קופת גמל אישית (IRA) – הדור הבא של קופות הגמל

מעודכן ל-06/2022

קופות הגמל האישיות וקרנות ההשתלמות האישיות כבר כאן כמה שנים טובות, והן גם גדלות בהיקפן הכספי באופן רצוף, ועדיין זה לא זה. הפוטנציאל שלהן הן לגופים הפיננסיים, כמנוע צמיחה משמעותי, והן למחזיקים בקופה הוא ענק. הציבור יכול לחסוך דמי ניהול משמעותיים מאוד אם יבחר במסלול האישי, וכן ליהנות משקיפות ושליטה על הכסף. נכון, זה לא בהכרח מתאים לכל אחד, אבל זה מתאים להמונים, במיוחד כשלא צריך להיות גאון השקעות כדי לפזר את תיק ההשקעות בין תעודות סל וקרנות נאמנות מחקות שעוקבות אחרי מדדים.   

ונתחיל במפץ הגדול – המשבר הפיננסי של סוף 2008: קופות גמל וקרנות השתלמות אישיות הן אמנם לא מוצר חדש בשווקים הפיננסיים, אבל על רקע המשבר בשווקים שפרץ בסוף 2008 וההפסדים שנערמו בקופות הגמל המנוהלות על ידי הגופים המוסדיים, עלתה שוב האלטרנטיבה של ניהול הכספים באופן אישי וזה בעיקר בזכות יכולת השליטה של המשקיע בנכסים (בתיק ההשקעות שלו). בקופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית, בעל הבית הוא המחזיק/העמית, ולכן הוא יודע בדיוק במה הכסף מושקע. הוא לא צריך לנחש, הוא לא נמצא באי-ודאות, הוא יודע בדיוק מה יש בתיק שלו, וזה בניגוד להשקעה דרך קופות גמל סטנדרטיות ובניגוד להשקעות בכלל דרך הגופים המוסדיים (קרנות נאמנות, קרנות פנסיה ועוד). במשבר של 2008 הקופות איבדו ערך מטורף מדי יום מבלי שבאמת המחזיקים ידעו מה יש בפנים, ומבלי שהם באמת ידעו להעריך את מידת החשיפה הנקודתית ואת הסיכון, ובהתאמה הם התקשו לקבל החלטה אם לממש את התיק או לחכות. אם הם היו מודעים בדיוק להרכב התיק, היה להם קל יותר לקבל החלטה, וזה אפשרי דרך קופות הגמל/קרנות ההשתלמות האישיות. כן, בקופת גמל אישית, חוסר השליטה, חוסר השקיפות, אי הוודאות, לא קיימים. המחזיקים שולטים בעניינים, ולא רק זה – הם גם קובעים באופן שוטף את המדיניות ואת ההחזקות – אם הם מחליטים להקטין חשיפה היא מתבצעת מיד, וההיפך. 

מה זאת בעצם קופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי (IRA)?

בעולם זה מקובל ומדובר על היקפים גדולים (ונתחי שוק משמעותיים ביחס להיקף תעשיית החיסכון בכלל). שם יש לא מעט אנשים פרטיים שמנהלים קופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית (Individual Retirement Account – IRA). הרעיון שמאחורי הניהול האישי הוא כאמור לתת לחוסך בקופה את המושכות ואת הניהול – זה לא אומר שהוא זה שמנהל בשוטף את הקרן, זה אומר שהוא זה שקובע במה להשקיע, מתי להשקיע, איך להשקיע וכו'.

המחזיק יכול לבחור לנהל ההשקעות של עצמו ואז המחזיק צריך להיות להכיר ולהפנים את הסיכונים שהוא מוכן לקחת בתיק ההשקעות ועל סמך זה לקבוע את פיזור התיק בין האפיקים השונים. אחרי שלב הפיזור צריך לבחור בנכסים עצמם. אם מדובר על נכסים פסיביים/נכסים עוקבי מדדים כמו תעודות סל או קרנות מחקות, אז לא צריך הבנה מעמיקה בשוק ההון – כאן, תוכלו לראות איך בונים תיק השקעות כזה. אבל אם החוסך מעוניין לבחור את ניירות הערך בעצמו ולא להשקיע באופן פסיבי (עוקב מדדים), אז כבר נדרשות ידיעה והכרה של השווקים הפיננסיים.

זאת דרך אחת. אבל יש דרך נוספת בקופות הגמל האישיות – החוסך יכול לבחור במנהל תיקים שיעשה לו את השירות של ניהול ההשקעות ונראה שזה בארץ מקובל יותר. בעולם  שתי הגישות מקובלות – גם ניהול עצמי לחלוטין וגם ניהול הקופה דרך מנהל תיקים, כאשר המדינות שבהן הקופות האישיות הן הפופולריות ביותר הן ארה"ב ובריטניה שהיו הראשונות לאמץ את החיסכון לטווח ארוך/חיסכון פנסיוני דרך IRA.

במידה והחוסך בקופת גמל אישית בוחר לנהל בעצמו את הקופה הוא בעצם זה שמבצע את ההשקעות – הוא מתקשר למוקד ופועל בניירות הערך. אם החוסך בחר לעשות זאת דרך יועץ ומיופה כוח מטעמו, אז הם כמובן פועלים בתיק ניירות הערך. ההוראות האלו מועברות לבית ההשקעות האחראי על הקופות ודרכו יבוצעו הפעולות, ולכן גם חשוב לדעת מהן העמלות שאתם משלמים על קנייה ומכירה בקופת הגמל האישית. 

בקופה האישית ניתן להחזיק רק בניירות ערך סחירים – מניות, איגרות חוב, תעודות סל וקרנות סל. לא ניתן להשקיע במוצרים מובנים/פיקדונות מובנים. יהיה ניתן להשקיע בחו"ל במדינות בעלות דירוג אשראי לפחות כמו של ישראל.

ואגב, בסוף 2016 הושק מוצר חדש – קופת גמל להשקעה, אבל בפועל לא באמת מדובר בקופת גמל, מדובר בתוכנית חיסכון עם הטבות מס והטבות נוספות. מדובר במוצר מנצח שעדיף על המוצרים המתחרים. ראשית הוא מוצר לכל טווח השקעה – קצר, בינוני ארוך; שנית הוא נהנה מהטבות מס – אין מס על רווחי הקופה, ואם החוסכים נשארים עד הפנסיה הם פטורים ממס על מימוש הקופה (בתנאים מסוימים). מעבר לכך – מדובר במוצר נזיל, מוצר גמיש – אפשר לעבור בין מסלולי השקעה ובין קופות בחברות שונות. כמו כן, דמי הניהול יחסית נמוכים – כאן תוכלו להרחיב על קופת גמל להשקעה. 

דמי ניהול נמוכים

דמי הניהול בקופות הגמל וקרנות ההשתלמויות האישיות משתנים ונעים בין 0.3% ל-0.6%. זה עדיין לא מאוד נמוך, והקופות מסבירות זאת בהוצאות על לוגיסטיקה של בית ההשקעות, רגולציה, פיקוח וכו'. למען האמת זהו הסבר חלקי, אבל חשוב להדגיש שאתם יכולים להתמקח על העמלות ועל דמי הניהול.  בית ההשקעות רוצה כמובן להרוויח, ולכן דמי הניהול לא ייעלמו לחלוטין, אבל אתם יכולים להפחית אותם באופן משמעותי. 

קופות גמל אישיות – IRA עשויות להיות מכשיר מצוין אך הן כאמור לא מתאימות לכל אחד. מצד אחד הן מאפשרות גמישות, התאמה של ההשקעה לצרכים, שקיפות, אי תלות בניהול של אחרים, אך מצד שני הן לא מתאימות לכאלו שלא מבינים ולא מכירים את הסיכונים ואת השווקים הפיננסיים. זה התנאי הבסיסי – מי שמעוניין לנהל את הכסף שלו, צריך לדעת את רמת הסיכון שהוא מוכן ויכול להיחשף אליה. לא חייבים להיות גאוני השקעות ולא חייבים להשקיע בניירות ערך ספציפיים, אבל חייבים לדעת מה הסיכונים ואיך לפזר את תיק ההשקעות (כשהפיזור כיום יחסית קל דרך מכשירים כמו תעודות סל וקרנות מחקות עוקבי מדדים – מיד הרחבה).

הטבות מס משמעותיות

צריך לזכור – אחד היתרונות הגדולים ביותר נשמר – קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי, בדומה לכל קופת גמל או אפיק פנסיוני אחר, זוכות להטבות מס מלאות – זיכוי וניכוי במס. מעבר לכך, אתם פטורים ממס על הרווחים של הקופה על ההפקדות הפטורות, אם אתם עומדים בתנאים מסוימים (משיכה אחרי גיל 60 וקצבה במקורות אחרים של 4,500 שקל לפחות). פרקטית, לרבים מכם לא יהיה תשלום מס על קופות הגמל האלו – גם בזכות תיקון 190 שהחזיר את קופות הגמל להיות מכשיר אטרקטיבי (מוצר חשוב לגילאי 50 פלוס – מומלץ לקרוא)

אבל אתם יכולים גם להפקיד מעבר לסכום ההפקדות שמזכה אתכם בהטבות מס, וגם אז יש בהפקדות האלו יתרון מיסויי. השימוש במכשירים אלו יכול לשמש כלי לדחיית מס על רווחים בשוק ההון. איך זה קורה? פשוט, ברגע שאתם מוכרים דרך הקופה, אז הקופה אינה משלמת מס (היא פטורה, אתם חייבים במס עם המימוש), וכל עוד לא מימשתם את הקופה, יש לכם פטור מתשלום מס. זה בעצם כמו להחזיק קרן נאמנות שמוכרת את הנכסים שלה – אתם לא חייבים על הרווח במימוש של הקרן, אלא אם אתם מוכרים את הקרן. למעשה, זה יותר טוב מקרן נאמנות, כי בקרן נאמנות אין אפשרות להחליף אסטרטגיה, לממש את כל התיק, ובקופת גמל האישית יש אפשרות כזו, ועדיין לא לשלם מס. אם לדוגמה מימשתם את תיק ההשקעות של קופת הגמל, אתם לא חייבים מס, פשוט "החלפתם" מסלול של הקופה  – למשל ממסלול מוטה מניות למסלול סולידי. כלומר, יש כאן דחייה מאוד משמעותית של מס על הרווחים, והמשמעות היא שאתם מרוויחים תשואה על דחיית המס, זה רווח בריבוע. ואחרי הכל, בשנים ממוצעות ונורמליות תיק ההשקעות לכם אמור לספק תשואה נאה של כמה אחוזים טובים.

נמחיש – נניח שאתם מרוויחים כל שנה 4% תשואה ברוטו, ולא משלמים את המס כי אתם פועלים דרך קופת גמל אישית – התשואה שלכם אחרי 10 שנים היא 48% (ריבית דריבית, תשואה על תשואה). אם נניח שאתם מממשים את הקופה וחייבים במס, אז התשואה שלכם היא 36%, אבל זה תרחיש לא סביר כי יש כאמור תנאים שעמידה בהם תביא למס נמוך במיוחד, אם בכלל. אבל גם אם נניח שאתם לא עומדים בתנאים, למשל לא מחכים לגיל 60, ואין לכם קצבה גבוהה ממקורות אחרים, גם אז בהשוואה לאלטרנטיבה מקבילה – השקעה בתשואה של 4% בלי דחיית מס (תשלום שנתי נניח), הרי שמדובר על תשואה שנתית נטו של 3%, ואחרי 10 שנים התשואה הכוללת שלכם קצת מעל 34%, מתחת לתשואה בקופה האישית.

עם זאת, חשוב מאוד להדגיש – משיכה של כספים מהקופה לפני המותר גוררת "קנס" של 35% על כל הסכום, וזה כמובן נזק כלכלי אדיר. הקנס הזה מבטא את ההטבה של 35% זיכוי במס הניתנת בעת ההפקדה, והיא רק על הכספים שהופקדו תחת ההטבה הזו.

מה יש בתיק ההשקעות שלכם?

העלייה במודעות לקופות גמל וקרנות השתלמות ברחבי העולם נוצרה בזמן המשבר בשווקים כשלאחר המשבר הגדול של 2008, התעורר צמא למכשירי השקעה חדשים – שקופים יותר, עם חשיפה וסיכון שבשליטת המשקיע, ועם דמי ניהול נמוכים. משקיעים חיפשו כלי השקעה שיהיו "בטעם אישי"; לא עוד קרן נאמנות או קופת גמל שמהמרות על איגרות חוב של טייקון מסוים ונופלות יחד איתו, אלא מכשירים שיהיו בניהול אישי או בניהול צמוד של מנהל תיקים. נכון, זה לא מתאים לכל הציבור, אבל תיאורטית זה מתאים לרבים, גם לכאלו שלא יודעים שהם יכולים לעשות זאת. מדובר על קבוצה גדולה של אנשים שיכולים לנהל את קופות הגמל שלהם בעצמם, ישירות דרך השקעה בבורסה (אלו יחסית מעטים), או כאלו שיכולים לנהל את ההשקעות שלהן דרך השקעות בתעודות סל וקרנות מחקות עוקבות מדדים (ואלו יחסית רבים), וכאלו שיכולים לנהל את ההשקעות דרך מנהל תיקים (וגם כאן מדובר על כמות גדולה של אנשים).

הניהול העצמי הזה, לרבות ניהול הקופה דרך מנהל תיקים, נקרא IRA (Individual Retirement Account), ומדובר בעיקר על קופות גמל בניהול אישי וקרנות השתלמות בניהול אישי או קופות וקרנות שמנוהלות כאמור על-ידי מנהל תיקים אישי, כזה שהלקוח בוחר אותו.

בינתיים, למרות הפוטנציאל ולמרות היתרונות הגדולים – השקיפות, השליטה, דמי הניהול הנמוכים ועוד, התחום הזה עדיין בחיתולים בישראל. בעולם זה כבר מאוד מקובל ושם זה מגיע למספרים משמעותיים. בארץ, זה גדל בזחילה. קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי, שהוקמו החל מ-2010, מנהלות בסך הכל כמה מיליארדי שקלים ספורים, כלומר רק כמה אחוזים מסך היקף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בהן מנוהלים מאות מיליארדי שקלים.

אולי זה בגלל מודעות נמוכה, אולי בגלל שהבנקים וסוכני הביטוח לא רשאים למכור/לשווק את הקופות והקרנות מסוג (IRA), אולי זה גם האינטרס של חלק גדול מחברות הביטוח ובתי ההשקעות שמרוויחים די טוב בקופות ובקרנות השתלמות הסטנדרטיות, ואין להם מוטיבציה גדולה להסית כספים לניהול אישי; ואולי זה בגלל הרגולציה שלא מאפשרת לכל אחד לפתוח קופה או קרן השתלמות אישית אלא רק מעל סכום שנצבר בקופה, ורק אם מדובר בקופת גמל נזילה – חיסכון של מעל 15 שנה, או שהעמית מעל גיל 60 וותק הקופה מעל 5 שנים.

חוסכים שיש להם  פחות ממיליון שקל, ינהלו את התיק בקופת הגמל האישית (IRA) דרך השקעה במדדים (תעודות סל וקרנות מחקות). אם יש לכם יותר ממיליון שקל, אתם יכולים לנהל את תיק ההשקעות לגמרי לבד. כאן תוכלו להרחיב על השקעות באופן עצמאי.

עד שהחדשות האלו יתורגמו לחוסכים אולי ייקח זמן, אבל קופות גמל וקרנות השתלמות אישיות הן מכשיר נוח וזול לרבים. חברות ביטוח ובתי השקעות שמשווקים את המוצר הזה (הבולטות – הפניקס, מיטב דש, הלמן אלדובי, אי.בי.אי) לא סתם נמצאות בשוק הזה. אחרי הכל – צפוי שהציבור יגלו את היתרונות שבו, ומי שיהיה ערוך עם המכשירים המתאימים עשוי לזכות בזרימת כספים משמעותית. אלא שמדובר ב"חינוך שוק", ולכן חלק מהגופים האלו מזמינים את הלקוחות הפוטנציאלים לסדנה/קורס הכנה וכנסים בתחום. מעבר לכך, הם מעבירים ללקוחות באופן שוטף, סקירות, אנליזות וחומר מקצועי נרחב, לצד עדכון שוטף על מצב הקופה.

איך מנהלים את קופת הגמל – IRA? 

חשוב להדגיש שוב – המכשיר הזה מתאים מאוד למבינים בשוק ההון, אבל גם לכאלו שלא. הם יכולים לקבוע את הסיכונים שלהם ולפזר את תיק ההשקעות בהתאם בין תעודות סל וקרנות מחקות והם יכולים פשוט לנהל את הקופה דרך מנהל תיקים שהם בוחרים, ועדיין לזכות בכל היתרונות שקיימים בקופות גמל וקרנות ההשתלמות האישיות. ניהול דרך מנהל תיקים מאפשר יחס אישי, קבלת אינפורמציה שוטפת, מענה בזמן אמת, גמישות בפעולות, שינוים מהירים בהרכב תיק ההשקעות ואולי הכי חשוב – ניהול מקצועי, אבל הוא עולה כסף – אתם תשלמו דמי ניהול שהם כבר לא 0.3%-0.5% אלא משמעותית מעל זה, ואז היתרון מול קופות הגמל האחרות, מצטמצם.

קופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית הן מכשיר השקעה שמיועד לטווח בינוני או ארוך שמנוהל על-ידי החוסך עצמו ולא על-ידי מנהלי השקעות של הגופים המוסדיים. החוסך עצמו מרכיב את המשקולות של האפיקים השונים – מניות; מניות חו"ל, איגרות חוב ממשלתיות; איגרות חוב קונצרניות; מט"ח; מדד; שקלי ועוד. החוסך יכול גם לקבוע מפורשות באילו ניירות ערך להשקיע. במילים אחרות, זה חשבון אישי שמנוהל על-ידי החוסך, ולכן אין מקום לדמי ניהול משמעותיים – אין הרי ניהול של מנהל השקעות. ובכל זאת, הגופים המאפשרים קופות גמל וקרנות השתלמות אישיות גובים דמי ניהול שכן בכל זאת יש להם הוצאות תפעול. מדובר בדמי ניהול נמוכים משמעותית מדמי הניהול על המכשירים המנוהלים.

כאמור, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי (IRA) מבטאות הטבות מס בדומה לקופות ולקרנות ההשתלמות, אבל לכאלו שיש להם השקעות בשוק ההון/בבורסה יש יתרון נוסף – הם יכולים לפתוח קופת גמל בניהול אישי (IRA) ככלי לדחיית מס על רווחים. אם הם מנהלים בעצמם את תיק ההשקעות, אז במימוש מניות בפרט וניירות ערך בכלל הם צריכים לשלם מס על הרווח. בקופה אין מיסים על רווחים, שכן מימוש נייר ערך של הקופה לא מחויב במס. כלומר, מדובר למעשה בדחיית מס עד למימוש הקופה שמייצרת למשקיע תשואה גבוהה יותר, ולאורך זמן, מדובר בעשרות אחוזים.

קופת גמל אישית – סיכום ב-4 נקודות

1. אתם מנהלים את הכסף שלכם

2. דמי הניהול נמוכים

3. יש לכם שליטה וגמישות על תיק ההשקעות

4. אתם נהנים מהטבות מס משמעותיות.

5. ב-2016 בג"צ החליט לאפשר גם בתיקים קטנים מ-1 מיליון שקל להתנהל דרך קופת גמל אישית (ואז ההשקעה תהיה דרך תעודות סל וקרנות מחקות).


עדכונים:

5/2019 –  קופת גמל להשקעה – כדאי שיהיה לכם; אבל…איך בוחרים?

10/2018 – ועדת הכספים מעכבת את תיקון החוק בקופות גמל להשקעה – עדיין לא ניתן להעביר קופות בין חברות שונות

2/2018 – קופות גמל להשקעה – סיכום 2017

12/2017 – טיפים לסוף שנה – מה עושים כדי לחסוך במס? באיזו קופת גמל להשקיע? כמה להפקיד בפנסיה?

2/2017 – רשות שוק ההון וועדת הכספים בכנסת העבירו את התיקון שלפיו כל השכירים יוכלו להשקיע דרך קופת גמל אישית! זו בשורה של ממש – ככה תהיה לכם שליטה על הכסף שלכם, תדעו במה הכסף מושקע, בכל נקודת זמן, תדעו מה הסיכון בתיק שלכם, ותוכלו לשנות אותו בכל רגע נתון. בשלב זה, ניתן להשקיע במכשירים עוקבי מדדים (מכשירים פסיביים) – תעודות סל וקרנות מחקות. היתרון במכשירים האלו שהם צמודים למדד/ לבנצ'מרק מסוים, והסיכון בהם נמוך מאשר בחירה ספציפית של ניירות ערך. עם זאת, לאנשים שיש להם הבטחה של הקצבה המינימלית (כ-4.8 אלף שקל)  יש את האפשרות להשקיע בקופת הגמל האישית, במה שהם רוצים – כלומר, גם בניירות ספציפיים – להרחבה

מדריכים נוספים:

קופת גמל להשקעה – מוצר שהושק ב-2016 ויש בו יתרונות גדולים למשקיעים

כל סוגי קופות הגמל – יתרונות וחסרונות

כך תחסכו לפנסיה

לעדכונים שוטפים על קופת גמל אישית בעמוד הפייסבוק של ד"ר  הראל פרימק

רוצים לדעת כמה כסף יהיה לכם בפנסיה?  תוכלו להיעזר במחשבונים שלנו:

 

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

 

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

 

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?