ביטוח    

הדירה או המכונית הוצפו – למי פונים?

מעודכן ל-01/2020

כמות הממטרים השנה בארץ היא עזה ולא הייתה כמותה מאז שנות השישים של המאה העשרים. כבר היו קורבנות, ובעלי בתים ודיירים רבים גילו שרכושם מוצף. מה אפשר לעשות?

בענף הביטוח אומרים שהנזקים נאמדים במאות מיליוני שקלים. בניגוד לתקופות קודמות המערכות האלקטרוניות ברכבים של ימינו מייקרים את עלות  התיקון.

ביטוח מבנה ותכולה

מי שיש לו ביטוח מבנה ותכולה, יש לו כיסוי לנזקי טבע: סופה, גשם, שלג, ברד, שיטפונות והצפה ממקור מים חיצוני. גם מי שיש לו ביטוח מבנה דרך המשכנתה מכוסה בנזקי טבע למבנה בלבד. לרבים עם זאת אין ביטוח תכולה, אף שתכולת הבית עשויה להיות יקרה מאוד.

העלויות הכוללות לביטוח מבנה ותכולה של דירה ממוצעת הן פחות מ־100 שקלים לחודש. כשיש ביטוח,  חברת הביטוח שולחת סוקר שמוציא דוח של כל תכולת הבית ועל פי הדוח הזה מבטחים את תכולת הדירה והמבנה.

למי שאין ביטוח ייאלץ לפנות לעירייה הליך ארוך ומסורבל הדורשת הוכחת רשלנות.

ביטוח מקיף ותאונות אישיות

אם רכבכם ניזוק כתוצאה מפגעי מזג האוויר, ביטוח מקיף לרכב כולל סעיף של נזקי טבע. למי שאין ביטוח מקיף, אבל יש לו ביטוח צד שלישי, אז בהתאם למיקום שבו חנה הרכב, ישנה האפשרות לתבוע את הרשות המקומית על רשלנות בטיפול בתשתיות ובמערכות הניקוז.. אם אין ביטוחים פרטיים, אפשר לתבוע את העירייה על נזקי תשתיות, אבל זה הליך כאמור שנמשך רב.

אם יש לכם ביטוח מבנה, תכולה, ביטוח מקיף לרכב וביטוח תאונות אישיות (בהתאם לכיסויים שהאדם רכש), ואתם עצמכם נפגעתם או רכושכם נפגע כתוצאה מפגעי מזג האוויר – פנו מיד לסוכן הביטוח.

ביטוח עסק – כיסוי נזקי טבע

גם בעלי עסקים רבים נפגעים לא פעם מנזקי טבע. אבל, להבדיל מפוליסת ביטוח מבנה של דירה שכוללת כבר אוטומטית סעיף של נזקי טבע, פוליסת מבנה המבטחת עסקים לא כוללות אוטומטית סעיף זה. לכן, כשעושים לעסק ביטוח צריך להוסיף גם כיסוי נזקי טבע. בעל עסק שרכש כיסוי למבנה ולתכולה ולא הוסיף כיסוי לנזקי טבע, לא יהיה מכוסה וייאלץ לפעול בהליך ממושך מול העירייה.

איך לפעול מול חברות הביטוח

הבעיה היא שחברות הביטוח פועלות למטרות רווח, במקרים רבים הן מנסות לצמצם את סכומי הפיצוי, גם כאשר בפועל הנזקים של המבוטחים גבוהים הרבה יותר. גם כשיש חברת ביטוח והיא מוכנה לשלם את הכסף, עלולות להיווצר מחלוקות בין המבוטח לבין חברת הביטוח לגבי עלות הנזקים.  הניסיון מראה כי הגשת תביעה לבית המשפט עשויה לזכות מבוטחים בפיצויים גדולים הרבה יותר מהסכומים שחברת הביטוח הסכימה תחילה לשלם.

הערכת נזק נקבעת על ידי אנשי מקצוע, שמאים ומהנדסים. בכל מקרה שיש נזק והאדם מבוטח, חברת הביטוח נדרשת לשלם את תגמולי הביטוח בתוך 30 יום. כשחברת הביטוח לא ממלאת את חובתה יש לפנות להליך משפטי.

אל תשכחו לתעד את האירוע. צלמו את הנזק שנגרם ואל תזרקו חפצים שנפגעו. גם מי שאין לו ביטוח ונגרם לו או לרכושו נזק, חשוב שיצלם ויתעד את הנזק ואת המקום שבו זה קרה. זה יעזור בתביעות עתידיות מול העירייה. חשוב שבצילום תוסיפו שם מקום ומועד שבו אירע הנזק.

אם אין ביטוח תאונות אישיות חשוב מאוד לבחון משפטית אם יש עילת תביעה נגד הגורם האחראי, למשל קבלן או העירייה, אבל צריך להוכיח רשלנות כדי שתהיה עילת תביעה.

אם נתקלים בסירוב של חברת הביטוח, התייעצו עם עורך דין שמתמחה בתחום, שבאפשרותו לבחון את חוקיות טענות הדחייה של חברת הביטוח.

 

ביטוח תכולת דירה – מה זה? והאם כדאי?