הבנקים הגדולים מכניסים מעמלות הפצה בקרנות הנאמנות כ-550 מיליון שקל בשנה. בנק לאומי מכניס קרוב ל-200 מיליון שקל ובנק הפועלים מכניס כ-180 מיליון שקל.
ההכנסות האלו צפויות לרדת בכ-20% – 110 מיליון שקל, על רקע התוכנית של רשות ניירות ערך להפחית את שיעור עמלות ההפצה. עמלות ההפצה הן תשלומים שמשלמים החברות המנהלות קרנות אמנות לבנקים. ההפחתה בשיעור עמלות ההפצה צפויה להתגלגל לצרכן הסופי (מחזיקי קרנות הנאמנות), דרך הפחתת דמי הניהול בקרנות הנאמנות. אבל, זה לא מובטח. הרשות חייבה את הגופים להפחית את דמי הניהול בהתאמה להפחתה בעמלות ההפצה למשך חצי שנה, והיא מעריכה שהתחרות בשוק תגרום לכך שאחרי חצי שנה לא תהיה עלייה בדמי הניהול. נשמע הגיוני, אבל אי אפשר לדעת.
בכל מקרה, בכוונת רשות ניירות ערך להפחית את שיעור ההפצה בקרנות באופן הבא – בקרנות כספיות להפחית את דמי הניהול מ-0.125% ל-0.1%; בקרנות סולידיות להוריד את דמי הניהול מ-0.25% ל-0.2%; בקרנות אחרות – 0.35% במקום 0.8% לקרנות הקנייתיות ו-0.4% ליתר. דמי הניהול הממוצעים נכון לסוף חודש יוני עומדים על 1.29%, בעוד שבתחילת השנה עמדו דמי הניהול הממוצעים על 1.34%. עמלות ההפצה הממוצעות המשולמות מוערכות ב-0.25%-0.3%, כך שהחיסכון בעמלות ההפצה עשוי להגיע לכ-0.06% בממוצע (20% הפחתה בעמלות ההפצה). אם כל השיעור הזה יתגלגל לצרכנים, אזי דמי הניהול הממוצעים צפויים לרדת מ-1.29% ל-1.23%.