מיסים    תיירות    

החזר מע"מ על רכישות בחו"ל: לא תקחו כסף שמגיע לכם?

מעודכן ל-09/2018

 

החזר מע"מ על רכישות מחו"ל הוא עניין מעט בירוקרטי, אבל מגיע לכם כסף – בפועל, הרוב עדיין לא דורש את המגיע לו, וחבל, זה יכול להסתכם בשיעור מכובד מסך הרכישות שלכם – כמה טפסים מהירים ומקבלים את הכסף, אז לא כדאי להתעצל.

כשאתם מגיעים ומטיילים במדינות העולם אתם פותחים את הארנק – רוכשים מזכרות, מתנות,  ופריטים שהם פשוט זולים יותר בחו"ל (למרבה הצער יש המון פריטים כאלה). מעבר לכך, אתם מתאכסנים במלון, הוסטל, ובשורה התחתונה מוציאים לא מעט כסף על הבילוי. אתם יכולים לקבל החזר חלקי על ההוצאה הזו.

רבים מבין הישראלים לא מודעים לכך ולא מודעים לדרך שבה הם יכולים לקבל החזרים משמעותיים על הרכישות. יש גם רבים שפשוט "מתעצלים" לעשות את זה. אנחנו מתכוונים כמובן לאפשרות לקבלת החזר מע"מ על קניות בחו"ל, שלפי ההערכות מסתכמת במשהו כמו 50 דולר לנוסע. זה הממוצע – יהיו כאלו שזה יהיה אצלם פי 10, ויהיו כאלו שלא יגיע להם החזר.

המדריך הבא יעשה לכם קצת סדר בבלאגן, יראה לכם מתי ובאילו תנאים מקבלים החזר מע"מ (ספוילר: זה שונה בין המדינות השונות) ובעיקר מה צריך לעשות.

החזרי מע"מ: מתי ניתן לקבל?

את החזר המע"מ ניתן לקבל בחנויות ה-Tax Free למיניהן: בדרך כלל יופיע שלט של Tax Free Shopping בחנות עצמה או בחלון הראווה שלה. תנאי הכרחי הוא שתעשו את הקניות באותה חנות או לכל הפחות באותה רשת, ואתם יכולים להשתמש במידע הזה כדי לחשוב מה לקנות והיכן. אם יש מוצר בשתי חנויות, אשר באחת מהן מוצע החזר מע"מ ובשנייה לא, יכול להיות שכדאי לכם לרכוש את המוצר בחנות ה-Tax Free. מצד שני ברור שזה תלוי בפערים במחירים וגם במדיניות המע"מ באותה מדינה. זה לא שווה לרכוש מוצר בפי שניים מחיר כדי לקבל החזר בגובה של 15%, אם לוקחים דוגמא קיצונית אבל כזו שבהחלט יכולה להפוך להיות מוחשית.

בדרך כלל המדינות האלה הן אירופאיות, כאשר מעטות המדינות באסיה בהן תוכלו לקבל את ההחזר. בארצות הברית הסיפור מעט שונה, כאשר במקום מע"מ במשמעות שלו שאנחנו מכירים יש מסי קנייה. המשמעות היא שהאפשרות לקבלת החזרי מע"מ אינה רלוונטית בארצות הברית. מה שכן, יש בארצות הברית מספר מדינות בהן לא משלמים את מס הרכישה בדומה לרכישות באילת אצלנו (ניו המפשיר, אורגון, מונטנה ואחרות), כך שהמחירים יהיו זולים יותר מאשר יתר היבשת.

ההליך לקבלת ההחזר דומה בכל המדינות שמאפשרות זאת. הצעד הראשון הוא לפנות למוכר בחנות ולדרוש טופס החזר מע"מ. אתם או המוכר אמורים למלא את הפרטים האישיים שלכם, כאשר המוכר חותם על המסמך. יכול מאד להיות שהוא יבקש לראות את הדרכון שלכם, כך שזו יכולה להיות החלטה נבונה להסתובב תמיד עם הדרכון בהישג יד (בחגורת כסף לדוגמא שמקשה על הגנבים). מכיוון שהגורמים במכס אינם סלחנים לטעויות בטפסים האלה, אפילו מינוריות, אנחנו ממליצים לעבור עליהם לפני שיוצאים מהחנות ולראות שהפרטים שלכם וגם של המוצר הם נכונים ומדויקים.

המוכר אמור להביא לכם את הקבלה על הרכישה, אותה אתם צריכים כמובן לשמור – בלי קבלה לא תוכלו לקבל את ההחזר. אין כאן אופציה לשחזר את הרכישה דרך כרטיס האשראי לדוגמא). המימוש של ההחזר ייעשה בדרך כלל אצל פקידי המכס בשדה התעופה, לפני הטיסה היוצאת. שימו לב שבמדינות מסוימות אתם תצטרכו להציג לצד הקבלות את המוצרים שרכשתם, ולכן מומלץ לבצע את התהליך לפני שאתם משלחים את המזוודות ליעד הבא שלהן. המלצה אחרת היא למקם את המוצרים באזורים נגישים, אפילו שקיות נפרדות, מה שימנע חיפוש מייגע שהוא אף פעם לא נעים בנסיבות האלה. הפקידים ידרשו לראות את הטופס שמולא על ידי המוכר, את הקבלות עבור הרכישה וגם את הדרכון שלכם.

לאחר החתימה המיוחלת של פקידי המכס על הטופס, ניגשים לדלפק החזרים מיוחד על מנת לקבל בו את הכספים המוחזרים. אתם עושיים לקבל הכספים במזומן במטבע המקומי, במשלוח של צ'ק לכתובת שלכם בישראל או בהחזר הנעשה לכרטיס האשראי או חשבון הבנק שלכם. לפעמים הבחירה תהיה שלכם, אבל לפעמים זה תלוי במצב הספציפי של המכס (נניח שאין מספיק כסף במזומן). ישנם מצבים בהם אפשר לדרוש קבלה של הסכומים עם ההגעה לארץ, ובשקלים. יש חברה בשם Total Money הפועלת באישור משרד האוצר יש לציין ומאפשרת מאז שנת 2005 לבצע החזרי מע"מ בארץ עבור רכישות הנעשו בחו"ל – לא רק בשדה התעופה אלא גם לאחר מכן. ניתן לשלוח לחברה את הטפסים הרלוונטיים במייל ולקבל לאחר פרק זמן מסוים את הצ'ק עם הסכום הרלוונטי לתיבת הדואר שלכם.

גובה הסכום שמקבלים

גובה הסכום שמקבלים תלוי באחוז המסוים של המע"מ בכל מדינה, שיכול להיות דומה למה שאצלנו בישראל (כ-17%) אבל גם יקר יותר: בצרפת ובבריטניה לדוגמא המע"מ עומד על 20% ובהונגריה על לא פחות מ-27% ממחיר הרכישה. מה שכן, ברוב המקרים אתם תגלו כי הסכום של החזר המע"מ שאתם מקבלים הוא נמוך יותר מהמע"מ ששולם בפועל על העסקה. הסיבה לכך, חלק מכם ניחשו אולי נכון, הוא שהחברות המתפעלות את דלפקי ההחזר עשויות לגבות עמלות בגובה מסוים על השירות שלהן. גם אם מבצעים את התהליך דרך טואטל מאני בנתב"ג או בהגעה למשרדיה בתל אביב אתם צפויים לקבל את העמלה.

אנחנו ממליצים לכם לנסות לבדוק מראש מה גובה ההחזר שאתם עשויים לקבל, פונקציה של סכום הרכישה, תנאי ההחזר במדינת היעד והעמלה שצפויה לנגוס לכם ברווחים. יכול להיות מצב בו לאחר החישובים האלה תגלו כי הסכום שנשאר לכם ביד הוא מינימלי, ולא בהכרח שווה את מילוי הטפסים, שמירת הקבלות, ההמתנה בתורים (שלפעמים הם ארוכים) וכן הלאה. מכיוון שכסף לא גדל על העצים וגם למען התחושה האישית שלכם, אנחנו ממליצים לכם כן לבצע את הפעולות הדרושות בדרך לקבלת החזרי המע"מ.

בעידן האינטרנט, זה נראה מובן מאליו שיהיו אתרים ושירותים שונים שיבצעו עבורכם את העבודה ה"שחורה" של חישוב ההחזר הצפוי לכם. האתר היעיל ביותר שנתקלנו בו הוא אתר Global Blue, שכולל מידע מועיל מאד על התחום של החזרי מע"מ בחו'"ל, מידע על המדינות השונות וגם מחשבון שמאפשר לכם לגלות כמה החזר אתם צפויים לקבל על רכישות בכל יעד. ל-Global Blue  יש גם אפליקציה באמצעותה ניתן ללמוד גם על חנויות ה-Tax Free Shopping הפזורות במקום בו אתם נמצאים במדינה הזרה.

ה"אותיות הקטנות" של החזרי המע"מ

עד כאן הכל טוב ויפה, אבל צריך לזכור שלא תוכלו לקבל החזר מע"מ בכל רכישה שתבצעו. מדינות שונות מגדירות לא רק שיעורים שונים של המע"מ (והחזרים), אלא גם סכומים מינימליים שצריך להוציא עבור רכישה של מוצר אחד כדי שיהיה אפשר לחשוב על קבלת החזר. על אותו עיקרון יש גם שערי מקסימום לקבלת ההחזר. בבריטניה למשל הסכום המינימלי של הפריט שאפשר לקבל לגביו החזר מע"מ הוא 30 פאונד, כאשר באיטליה הסכום גבוה פי חמישה ועומד נכון להיום על כ-155 אירו. בצרפת הסכום ברכישה אחת שמקנה החזר מע"מ הוא 175 אירו.

סוג המוצר שרוכשים משפיע גם כן על האפשרות לקבל את ההחזר. בדרך כלל ניתן יהיה לקבל החזר מע"מ על רכישות של מוצרי אלקטרוניקה (מישהו אמר סמארטפון?), מוצרים קוסמטיים ובגדים. לא תוכלו לקבל החזר על ההוצאות השוטפות האחרות שלכם במהלך השהות בחו"ל, למשל ארוחות במסעדות או אירוח בבתי המלון השונים.

עוד משהו שצריך לשים לב אליו הוא שבמדינות מגדירות פרק זמן העובר בין רכישת פריט לבין מועד קבלת ההחזר, שיהיה מבחינה מעשית המועד בו עוזבים את המדינה במטרה לחזור לישראל או לעבור למדינה אחרת. בגרמניה ובבריטניה לדוגמא פרק הזמן המקסימלי בו ניתן לדרוש את ההחזר עומד על שלושה חודשים לאחר מועד הרכישה. יש מדינות בהן ניתן לקבל את ההחזר עד חצי שנה, אבל בגדול הצפי הוא לתקופה בת מספר חודשים בה אפשר לדרוש לקבל את ההחזר. אנחנו ממליצים כמובן לטפל בזה בהקדם האפשרי.

כמה כסף אפשר להוציא לחו"ל?

קניות דרך האינטרנט – מדריך מס

מדריך מע"מ

מחשבון מע"מ