חינוך פיננסי    

הלוואות – מה נחשב הלוואה וכמה זה עולה לנו

pexels
מעודכן ל-01/2020

אין לכם עכשיו סכום נזיל לקנות מה שאתם צריכים, לעמוד בחובות וכדומה, גופים שונים מציעים לכם הלוואות. זה יכול להיות הבנק, חברות האשראי, חברות הביטוח וחברות פרטיות. אבל עלינו לזכור שקנייה בהלוואה בהכרח מגדילה את מחיר המוצר, כיוון שאנחנו משלמים על ההלוואה גם ריבית. גם פריסה לתשלומים היא הלוואה וגם מינוס בבנק.

הלוואה,לא פעם שוכחים, צריך להחזיר. כך אם אין לנו תוכנית להחזיר את ההלוואה או לא נוכל לעמוד בה או שלא עוזרת לשפר את הכנסתנו, כמו למשל הלוואה לעסק מבטיח, כדאי לוותר על הרעיון.

לעיתים המלווה דורש מהלווה ביטחונות להבטחת פירעון ההלוואה. ביטחונות יכולים להיות: עַרְבוּת – התחייבות של אדם אחר להחזיר את ההלוואה במקומו של הלווה, או שִׁעְבּוּד של חלק מרכושו של הלווה (בית, חסכונות) כדי להבטיח את פירעון ההלוואה. כאשר לוקחים הלוואה מבנק, הבנק בודק את יכולתו של הלווה להחזיר את ההלוואה בצירוף הריבית, החזר ההלוואה מתבצע על ידי חיוב אוטומטי של חשבון הבנק של הלווה. לפעמים המלווה מבקש החזר הלוואה צמוד למדד המחירים או לדולר כדי שהכסף לא יאבד מערכו.

סוגי הלוואות

הלוואה יכולה להיות כאמור משיכת יתר במסגרת האשראי. זו הלוואה בריבית גבוהה אך אינה מצריכה אישורים מיוחדים או עירבונות. בהלוואה בנקאית לעומת זאת מחזירים את החוב  בהתאם לתנאי הלוואה ואם לא  עומדים בו נקנסים .גם עסקה בתשלומים היא הלוואה,עם ריבית או בלי .בדרך כלל אם הפריסה לתשלומים רחבה התשלומים יחויבו בריבית. כאן יש בעיה של מעקב אחר הוצאות והטיה לחשוב שמדובר בסכומים קטנים בהרבה.

בהלוואות שבהן ממשכנים נכס כעירבון – דירה, רכב, חסכונות- הריבית תהיה נמוכה יותר.

חישוב ריבית

חישוב הריבית עבור ההלוואה הוא חיוני, שכן רק כך יודעים מהי עלות ההלוואה. הנה דרך החישוב של שני סוגי ריביות:
1. ריבית פשוטה: אחוז מסוים מהקרן ריבית המחושב בתקופת ההלוואה. כאשר תקופת חישוב הריבית נמדדת בשנים, הריבית נקראת ריבית שנתית.
למשל: אם לוקחים מהבנק הלוואה של 500 שקלים בריבית שנתית של 10%. לאחר שנה חייבים לבנק 500 שקלים ועוד 10% ריבית, יחד – 550 שקלים. 500 שקלים החזר סכום ההלוואה, ו-50 שקלים החזר הריבית.
2. ריבית דריבית – (ריבית מצטברת): קרן הלוואה הנלקחת בתנאים של ריבית דריבית הולכת וגדלה. סכומי הריבית שיש לשלם מצטברים ונוספים לסכום הקרן, שהולכת וגדלה עד להחזר של כל ההלוואה.

לצד הריבית יש לחשב גם עמלות וגובה קנסות.

מהי הלוואה

הלוואה בערבות המדינה – כל מה שצריך לדעת