חדשות    

הלמ"ס: רוב הציבור תומך בשוויון – אבל בפועל הנשים נושאות בנטל

123rf
מעודכן ל-07/2020

מנתוני הסקר החברתי עולה כי 75% מהזוגות הנשואים העובדים מסכימים כי "בני זוג צריכים להתחלק באופן שווה בעבודות הבית", אבל למעשה ברוב הבתים הנשים הן עדיין האחראיות על הכביסה, הניקיון והבישול רק אחוז אחד מהאבות הנשואים משמשים כאחראיים העיקריים על הטיפול בילדים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה את נתוני הסקר החברתי 2019 – שילוב חיי משפחה ועבודה וחלוקת תפקידים בין בני הזוג. החדשות הטובות הן שרובו המוחלט של הציבור הישראלי מחזיק בעמדה לפיה כאשר שני בני הזוג עובדים שניהם צריכים לחלוק באופן שווה במטלות הבית, אך בפועל ניכרים עדיין הבדלים משמעותיים בין המינים.

על פי הסקר שהקיף 7,500 משיבים, 73% מהגברים ו-74% מהנשים הביעו הסכמה עם הקביעה שבני הזוג צריכים לשאת במטלות באופן שווה.

בחלוקה על פי מגזרים בחברה משתקפת תמונה שונה. במגזר החרדי רק 46% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה הזו – לעומת 82 אחוז מהחילונים, ובקרב האוכלוסייה הערבית – 60 אחוז שואפים לשוויון במטלות הבית – מול 77% מהיהודים.

הסקר גם מצא ש-81% מהישראלים מסכימים עם האמירה ששני בני הזוג צריכים לתרום להכנסות משק הבית. אולם ביחס לקביעה כי "עבודה בשכר היא הדרך הטובה ביותר לאישה להשיג עצמאות" ניכרו הבדלי השקפות בין המינים, ובין מגזרי האוכלוסייה. בעוד 65% מהנשים הסכימו עם הקביעה הזו, רק 53% מהנשאלים הגברים הסכימו עימה. כמו כן, בחלוקה לפי מגזרים: 65% מהחילונים הסכימו עם המשפט בהשוואה ל-32% מהחרדים בלבד. מקרב הערבים רק 48% הסכימו, בהשוואה ל-62% מהיהודים.

נשים מכבסות וגברים מתקנים

בנוסף לכך, ניכר חוסר תאימות בין העמדות המוצהרות של המשיבים לבין המצב בפועל, שבו חלק גדול מעבודות הבית עדיין נופל בעיקר על האישה, גם כאשר שני בני הזוג עובדים. על פי נתוני הסקר,  67% מהנשים מטפלות בכביסה, 59% אחראיות לבישול ו-51% מהן לניקיון. לעומת זאת, תחום התיקונים למיניהם בבית נשאר מעוז גברי מובהק –בקרב 74% מהזוגות הנשואים הגבר מבצע תיקונים, לעומת 8% בלבד שדיווחו כי האישה מבצעת את התיקונים.

בנוגע לטיפול בעניינים כספיים – בקרב 45% מהזוגות הנשואים הגבר מטפל בעניינים הכספיים ובקרב 18%  בלבד – האישה. אצל 36% מהנשואים שני בני הזוג מטפלים בעניינים הכספיים.

התחומים שבהם נמצא כי שני בני הזוג מעורבים ברוב משקי הבית הם: טיפול בילדים, קניית מוצרים לבית וקניית מוצרי מזון.

המשיבים לסקר נשאלו גם על היבטים אחרים של חיי המשפחה והחברה. רוב המשתתפים – 61% – העידו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאיזון בין העבודה לתחומים אחרים בחייהם. רק 38% העידו כי אינם מרוצים. 29% מההורים דיווחו כי הם סבורים שאינם מקדישים להם מספיק זמן. בתחום הזוגיות, 33% מהגברים העובדים דיווחו כי אינם מקדישים זמן מספיק לבת הזוג, ו-28% מהנשים דיווחו כי אינן מקדישות די זמן לבן זוגן. 41% מהנשאלים סיפרו שהם חשים שהם לא מבלים די זמן עם המשפחה המורחבת, כגון ההורים, הסבים והסבתות, הדודים ובני הדודים. שיעור החשים שאינם מבלים די זמן עם ילדיהם, בני זוגם או משפחתם המורחבת עולה היחס ישר למספר שעות העבודה, עד ל-50% בקרב העובדים 50 שעות ויותר בשבוע.

סקר יום המשפחה: הישראלים רוצים להתחתן עד גיל 29 ולהביא שלושה ילדים

הלמ"ס: הקורונה הורידה את מחירי הדיור ב-0.7 אחוז