תיירות    

המדריך המלא למציאת בית מלון (בזול) בחו"ל

המדריך המלא למציאת בית מלון (בזול) בחו"ל – איך נקבע המחיר של בית המלון? ואיך ניתן לחסך בהוצאות על בית מלון בחו"ל?

יוצאים לטיול או נופש בחו"ל? נוסעים לצרכי עסקים לאחת ממדינות העולם? בחירה של בית מלון בו תשהו חייבת להיות חלק בלתי נפרד מהתכנון שלכם. יש בעיקרון  שני סוגים עיקריים של נוסעים: כאלה שרוצים לסגור הכל מראש, ולעומתם אחרים שמעדיפים להשאיר מקום לספונטניות. האינטרס המשותף שלהם הוא דווקא דומה – למצוא את המלון האיכותי ביותר, במחיר נוח ככל האפשר.

למרות שבכל יבשת, מדינה, עיר או אפילו אזור יש חוקים ייחודיים ביחס למלונות שבהם, כן ניתן להצביע על מספר דגשים שיסייעו לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביותר, ולחסוך לא מעט כספים.

איך נקבע מחיר המלון? (או: הבעייתיות של שיטת הכוכבים)

הדבר הראשון שישראלים רבים מתבוננים בו במהלך הבחירה של בית מלון בחו"ל הוא דירוג הכוכבים. ברוב המקרים הדירוג הוא בין כוכב אחד (שנתפס כמלון זול ולא ממש איכותי) לחמישה כוכבים (מלון מפואר ויוקרתי). יש מדינות בהן הדירוג נקבע על פי פרמטרים אחרים, דוגמת דירוג המלונות מ-A ועד F, דירוג יהלומים או אפילו מספר מילים המתארות את דרגת המלון.

העצה הראשונה שאנחנו רוצים להעניק לכם היא כן להתייחס לדירוג הכוכבים ולדירוגים דומים אחרים, אבל עם מידה מסוימת של זהירות. דבר ראשון, בגלל שלא כל האלמנטים שמשפיעים על הדירוג של המלון באמת צפויים להשפיע על השהות שלכם בו. תראו לדוגמא את דירוג הכוכבים של התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר, שמגדיר פחות או יותר מה צריך להיות במלון כדי שיהיה בדרגה מסוימת (תוכלו לקרוא על זה עוד בויקיפדיה). הכל טוב ויפה, אבל האם פרמטר דוגמת "ערכת תפירה, שירות צחצוח נעליים ושירות כביסה וגיהוץ" שקיים במלונות שלושה כוכבים ולא במלונות שני כוכבים הוא מה שיעניין אתכם? סביר להניח שלא. אנחנו לא אומרים לכם לזנוח את שיטת הדירוג, כי ברור שמלון חמישה כוכבים יהיה כמעט תמיד איכותי יותר ממלון כוכב אחד. אבל אתם כן צריכים לרדת לרזולוציות קטנות יותר בבחירת המלון מאשר דירוג הכוכבים שלו בלבד.

עוד דבר שגורם למורכבות הוא החוקים השונים בכל מדינה ביחס לדירוג, או אפילו העובדה שתיראה לכם מעט מוזרה שיש מדינות בהם בתי המלון הם שקובעים את הדירוג של עצמם (למעשה, ככה זה היה גם בישראל עד לפני מספר שנים). אם הולכים על פי הפרפרזה לפיה אין המלון מעיד על דרגתו, מבינים את הבעייתיות שבזה. ערוץ 10 ערך ב-2013 תחקיר בנושא והצביע על הבעייתיות של הדירוג העצמי בכמה מלונות בישראל. אם אתם מגיעים למדינה בחו"ל ורוצים להסתמך פחות או יותר על שיטת הכוכבים, נסו לקרוא קצת באינטרנט ולהבין איך נקבע הדירוג בה, ובעיקר מי קובע אותו.

לא על הכוכבים לבדם

מחיר המלון לא תלוי רק בדירוג הכוכבים, אלא בשורה של פרמטרים אחרים. אתם חייבים לראות היכן המלון ממוקם ביעד אליו אתם טסים, כי יש לזה השפעה על המחיר וגם על חווית השהות שלכם בו: כלל האצבע הוא שמיקום מרכזי של המלון יהפוך אותו למבוקש, ולכן גם יעלה את המחיר (כך גם מלונות הנמצאים בסמוך לחופים או לאטרקציות תיירותיות מרכזיות ביעד מסוים).

לא כל התיירים מקפידים על כך, וחבל: הם בוחרים מלון כי דירוג הכוכבים שלו גבוה, בין אם בצדק ובין אם לא, אבל מגלים לאחר מעשה שהוא ממוקם באזור אחר ממה שהם סברו, או אפילו ממה שהובטח להם. לדוגמא, אנשים שמזמינים מלון שהם חושבים שהוא בברצלונה, אבל בפועל הוא ממוקם בקוסטה ברווה, מרחק של כשעה נסיעה לכל כיוון. חברות התיירות והנסיעות מצידן שמחות לשווק מלונות מרוחקים, כי זה מוזיל עבורן את העסקה, ואפילו מסתירות לפעמים את המיקום של המלון. חובת הבדיקה היא עליכם. אל תהססו לחפש את המלון ב-Google Maps או באתרי המלונות השונים, לראות היכן הוא ממוקם ביחס לאטרקציות ביעד התיירותי או לתחבורה הציבורית. ברור בהמשך לכך שככל שהעיר מרושתת יותר מבחינת תחבורה ציבורית, כך אפשר לבחור בלב שלם יותר מלון מרוחק יחסית. בפראג או בברלין אין ממש בעיה להגיע בתחבורה הציבורית לאזורים שונים בערים, אבל במדינות המזרח הרחוק לדוגמא מדובר במשימה מורכבת יותר, שתגזול מכם זמן יקר.

ואפרופו מיקום  – ברור שרמת המחירים שונה בכל יעד תיירותי. יש מספר תפיסות שאנחנו מייחסים לאזורים גיאוגרפיים: למשל שמזרח אירופה יהיה בדרך כלל זול יותר ממערב אירופה, ושמחירים גבוהים יאפיינו את יבשת אמריקה (בעיקר הצפונית) ויעדים המוגדרים כאקזוטיים. ביעדים מבוקשים תגלו כי מחיר לילה במלון עשוי לעמוד על סכום של ארבע ספרות, אפילו בדולר או ביורו. ביעדים המוגדרים כזולים – נניח המזרח הרחוק – תוכלו למצוא מלונות סבירים במחיר של כמה עשרות שקלים (או לכל היותר מאות שקלים), לצד מלונות מפוארים ומפנקים במחירים של מלון ממוצע בישראל.

הזמן כן קובע

דילמה נוספת בה נתקל כל אדם הטס למדינה זרה היא מתי בדיוק להזמין חדר במלון. למרבה הצער, אין לזה תשובה חד משמעית. שוב, המאפיינים הספציפיים של היעד, והתקופה בשנה בה מגיעים אליו, צפויים להשפיע על הכדאיות של כל אופציה. המלונות באזורים התיירותיים ובתקופות העמוסות נוטים להעלות את המחירים ככל שתפוסת החדרים במלון עולה. זו הסיבה שמביאה לכך שבחודשי הקיץ ובחגים המחירים יהיו לרוב יקרים יותר. לכן, במועדים אלה יכול להיות שהזמנה מוקדמת של חדר תהיה זולה יותר. לעומת זאת, במקרים אחרים (כולל תקופות רגועות יחסית) יש בתי מלון שיעדיפו לצאת במבצעים של הרגע האחרון במטרה לא להשאיר חדרים רבים ריקים מדי. בחלק מהמלונות תמצאו פער של אחוזים מסוימים במחירים בין ימי השבוע השונים. בדרך כלל חדרים בסוף השבוע יהיו יקרים יותר, מסיבות ברורות, אך מנגד יש גם מצבים הפוכים (בעיקר ערים המושכות אליהם אנשי עסקים, ולא תיירים). האינסטינקטים הצרכניים שלכם צריכים לעבוד במלוא המרץ במקרה בו אתם בוחרים בתי מלון, גם בכל הנוגע לשאלת העיתוי של הזמנת המלון.

באינטרנט, בטלפון או במלון עצמו?

ככל שחולפות השנים אנחנו מגלים יותר ויותר דרכים להזמין מלון – ותודה לאינטרנט שפתח עבורנו את העולם החדש הזה. האפשרות המסורתית היא להגיע למלון בצורה ישירה. יש לה מספר יתרונות: היא תאפשר לכם לראות את מצב המלון (ורצוי שגם את מצב החדרים), התרשמות ישירה שחשובה על רקע העובדה שבעידן הפוטושופ מלונות רבים מציגים באתרים שלהם תמונות שלא ממש מבטאות את המציאות. עוד פלוס של ההזמנה הישירה בבית המלון הוא שהיא תתאים כמו כפפה ליד לאנשים שמחפשים גמישות ולא רוצים להיות מוגבלים במלון שהם בוחרים. הזמנה של מלון ב"שטח" נפוצה בעיקר בטיולים שקשה לתכנן מראש, דוגמת טיולי תרמילאים או טיולים בהם משכירים רכב וחורשים על מדינה או מדינות מכל הכיוונים. מבחינה כלכלית הגעה לבית המלון תאפשר לכם לנסות להתמקח על מחיר הלינה: בחלק מהיעדים זה יהיה מתבקש (מישהו אמר תאילנד?), בעוד שבאחרים סיכויי ההצלחה שלכם נמוכים. להזמנה במלון עצמו יש מספר בעיות: הזמנה בבית המלון היא בבחינת בזבוז זמן יקר על חיפושים, מה שלעיתים קשה במיוחד (טיול עם ילדים, לדוגמא). לא תוכלו לדעת מה אנשים אחרים חושבים על המלון, וגם לא תיתקלו במבצעים שייחודיים לפעמים לאינטרנט. כבר שמענו על יעדים ומלונות בהם אנשים הגיעו למלון בצורה ישירה אבל את ההזמנה עצמה עשו בלובי, דרך אתרי אינטרנט אלה או אחרים, בגלל שהמחיר שלה בדרך זו היה זול יותר.

אופציה אחרת להזמין מלון היא באמצעות סוכנויות הנסיעות והתיירות, הן הישראליות (איסתא, גוליבר, הדקה ה-90, אשת טורס וכן הלאה) והן כאלה הפועלות במדינות היעד. ברוב מקרים ההזמנה באמצעותן תהיה בצורה של חבילת נופש, המשלבת טיסה, מלון ולעיתים גם העברות משדה התעופה למלון. הסוכנויות מציעות מלונות בכל הדרגות, אבל בדרך כלל ההיצע הוא לא אינסופי ונמוך מאשר בדרכים אחרות. שימו לב שביעדים רבים המלונות המשווקים על ידי חברות התיירות הם לא מהטופ שבטופ שיש לאותו יעד להציע – הזכרנו כבר את הצורך של גורמי התיירות לצמצם הוצאות ובכך להגדיל את ההכנסות. אנחנו ממליצים לכם בפה מלא לא להסתפק בתיאור הקצר באתרי האינטרנט של החברות, וגם לא בדברי השכנוע/המכירה של הסוכנים/נציגי המכירות. נסו לשאול שאלות, היו עירוניים ובדקו לאחר מכן על המלון באינטרנט, לפני שאתם מקבלים את ההחלטה הסופית. הפלוסים של סגירה דרך חברות התיירות הם שהיא מונעת מאיתנו מאמצים רבים ומפשטת את התמונה. כמו כן יש לחברות האלה לא פעם דילים משתלמים באמת, תוצאה של שיתופי פעולה אלה או אחרים, שהופכים את ההזמנה לזולה יותר מאשר אם היינו עושים זאת בצורה עצמאית. בדרך כלל המלונות המשווקים חוזרים בין חברות תיירות שונות, אך יש פערים משמעותיים במחירים.

אם אתם מעדיפים לבצע את ההזמנה דרך חברות ישראליות, תוכלו להיעזר באתרי השוואת מחירים (למטל טראווליסט) ולראות מהן החברות הזולות יותר. הבעיה היא שגם את האמינות של החברה אתם צריכים לבדוק, כי לא רק המחיר הוא שקובע. נסו לקרוא עליה חוות דעת או להתרשם מחוויות של אחרים. חברה שמציעה מחיר זול אבל משבשת הזמנות או מספקת מידע שגוי על המלונות היא לא בהכרח החברה שתרצו עבור החופשה שלכם. כמובן שגם בקרב החברות היקרות יותר, ולרוב גם הגדולות יותר, רצוי שלא תקחו את האמינות כמובנת מאליה. החברות האלה רוצות קודם כל למכור.

הפסקה הבאה מיועדת לעצמאים שבכם, שרוצים להיות אדונים לגורלם ולתכנן לפרטי פרטים את השהות שלכם בחו"ל. אם אתם עונים על ההגדרה הזו, תוכלו להזמין את המלונות דרך אתרים שונים שפזורים ברשת – כמה מהגדולים והמוכרים שבהם הם Booking, HotelsCombined, Agoda, Trivago, Travelist עוד. כאן אתם צריכים להיות מוכנים לבחירה אקטיבית יותר, כאשר ביעדים תיירותיים מרכזיים תמצאו מאות ואפילו אלפי מלונות מהם ניתן לבחור. היתרון של האתרים הוא שחלק מהם כוללים דרכים שונות וחכמות למיון התוצאות, למשל הצגת מלונות בדירוג כוכבים מסוים, חלוקה לפי אזורים, בחירת מאפיינים שרוצים שהמלון יציע (למשל בריכה או אינטרנט אלחוטי) ועוד. כדי להפוך את התמונה לפשוטה קיימת אפשרות למיין את המלונות לפי אותם פרמטרים, לדוגמא מהמחיר הזול ליקר. בקשר למחירים, קשה למצוא תשובה חד משמעית: האתרים הגדולים אמנם מציעים הנחות משמעותית ביחס למחיר המלא המוצג שם (דילים חמים וכדומה), אבל לעיתים מדובר בטריק שיווקי ולא יותר. באחרים, תגלו כי לא רק שמגוון האפשרויות שלכם בבחירת המלון גדול יותר, אלא גם שהמחיר יהיה זול ביחס לאלטרנטיבות האחרות.

בגלל שאין תשובה חד משמעית לגבי הכדאיות של הזמנה בכל צורה, ועל רקע העובדה שמשוואת הבחירה שלכם צריכה לכלול משתנים רבים, אנחנו ממליצים לכם בפה מלא לנסות להיות אקטיביים כמה שיותר. נסו לברר, אפילו ברמה כללית, מה טווח המחירים ביעד מסוים בכל אחת מהאופציות. אתם יכולים לסמן כמה מלונות שנראים לכם מתאימים, על פי המיקום, המפרט, דירוג הכוכבים או המחיר שלהם, ולנסות לראות מה הדרך הטובה ביותר להזמין בהם חדר: דרך האינטרנט, דרך הסוכנויות השונות וכן הלאה. אם אתם לא לחוצים בזמן תוכלו לעקוב אחרי השתנות המחירים ולקוות שהם ירדו, גם אם בצעד זה יש תמיד מידה מסוימת של סיכון.

מדריכים קשורים:

איך לחסוך בטיסה לחו"ל

ביטוח נסיעה לחו"ל – איך עושים, וכמה זה עולה?