חדשות    

הנחות בארנונה לבעלי עסקים: מאות אלפי זכאים לא ממשו את זכותם

עסק סגור בתל אביב, צילום: אלחנן בריסק

עסקים רבים בישראל לא מימשו את זכותם להנחות בארנונה. לפי הדיווח שפרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, רק 4,241 עסקים בלבד קיבלו את ההנחה מתוך כל העסקים במדינה. כשהרשויות קיבלו לצורך זה כ-65 מיליון שקל.

להטבה בארנונה זכאים בעלי עסקים שמחזור העסקים שלהם נפגע בחודשים יוני עד אוקטובר ב-60%, על חודשים אלו בעלי העסקים זכאים להנחה מארנונה. ובחודשים נובמבר דצמבר בעלי עסקים שנפגעו ב-25% לפחות זכאים לפטור מלא מתשלום ארנונה.

בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מציינים כי אמנם חלה עלייה בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים, אך מהנתונים עולה, כי היקף העסקים הזכאים להנחה גבוה בהרבה, ועסקים רבים עדיין לא הגישו בקשה לממש את זכאותם לקבלת ההנחה מארנונה. עוד מדגישים בסוכנות, כי גם עסקים שכבר שילמו את הארנונה זכאים להחזר במידה והם עומדים בתנאים.

מנתוני רשות המיסים עולה כי לחודשים ספטמבר אוקטובר (חודשי הסגר השני) אושר מענק לעסקים ללמעלה מ-400 אלף עסקים מתוכם 53 אלף עסקים עם מחזור מעל 300 אלף שקל ותאגידים. התנאים להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר שונו כך שכל מי שזכאי למענק מרשות המיסים עומד בתנאים לקבלת הנחה מארנונה (לא כולם בהכרח משלמים ארנונה). עם זאת עד כה הגישו רק כ-9,600 עסקים בקשה להנחה לחודשים נובמבר-דצמבר.

בימים אלו הרשויות מזכות בהנחה את העסקים שהגישו עד ל 10 בנובמבר ואושרו על ידי הסוכנות, במקביל כעת נבדקות הבקשות שהוגשו עד ל- 10 בינואר, ולאחר מכן יועברו לרשויות המקומיות למתן ההנחה לעסקים. החל מתחילת שנת 2021, השיפוי לרשויות יועבר על ידי משרד הפנים, אך בסוכנות מדגישים כי מבחינת העסקים אין כל שינוי בתהליך הגשת הבקשה באתר הסוכנות, אשר תבדוק את הבקשות ותעביר לרשויות המקומיות את העסקים הזכאים להנחה.

עבור הנחה לחודשים יוני-אוגוסט התקבלו בסוכנות 14 אלף בקשות ועבור חודשים ספטמבר-אוקטובר 11 אלף. על פי נתוני רשות המיסים נראה כי גם עבור חודשים אלו היקף הבקשות עדיין נמוך יחסית ביחס להיקף העסקים העומדים בתנאים.

היקף הבקשות עלה מכ-5 אלפים בקשות בחודש אוקטובר לכ-15 אלף בחודש נובמבר. עם זאת, חלק מהבקשות הן של אותם עסקים שכבר הגישו באוקטובר הנחה עבור חודשים יוני-אוגוסט ובחודשים הבאים הגישו בקשה עבור התקופות ספטמבר-דצמבר.

היקף הבקשות עבור חודשים יוני-אוגוסט הגיע לכ-11 אלף בקשות, בעוד עבור חודשים נובמבר-דצמבר רק 9,600 בקשות, כאשר פוטנציאל העסקים הזכאים להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר גדול משמעותית, הן מכיוון שהוא בגין חודשי הסגר ספטמבר-אוקטובר בו היתה ירידה בפעילות ויותר עסקים נפגעו והן בגלל שיעור הירידה הנדרש העומד על 25% בלבד לעומת 60% בתקופות הנחה קודמות.

בתחילת החודש החליטה הממשלה על הקלות במתן ההנחה בארנונה לעסקים עבור החודשים הבאים, בו יכללו גם עסקים מעל 400 מיליון שקל וכן זכאות להנחה במתווה מדורג בהתאם לגודל העסק. מתווה זה יוחל לאחר חתימת שר הפנים על התקנות.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ: "מספר הבקשות הנמוך מאוד שהוגשו לקבלת הסיוע בארנונה מטריד. הממשלה הורידה את תנאי הסף מירידה במחזור של 60% ל-25% בתקווה לעזור ולסייע למאות אלפי בעלי עסקים נוספים, אך למרבה הצער, היענות בעלי העסקים נמוכה. משרד הכלכלה קורא לבעלי העסקים לנצל את ההטבה, ולראשי הערים לעודד ולסייע להם לקבל את הסיוע"

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "אנו פועלים כל העת לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים, ובכלל זה הסיוע בקבלת ההנחה בארנונה כפי שנקבע על ידי הממשלה במסגרת התכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. אנו ממשיכים לפעול מול הגורמים השונים לשיפור השירות והקלות במימוש הזכאות להנחה ובכלל זה עבודה מול רשות המיסים והרשויות המקומיות. מהנתונים נראה שעסקים רבים לא הגישו את הבקשה להנחה ולא מימשו את ההטבה שמגיעה להם. אני קורא לכלל העסקים שנפגעו מהקורונה וזכאים להנחה, שיגישו את הבקשה אצלנו באתר של הסוכנות. התהליך הוא פשוט וקל, העסקים רק נרשמים אצלנו ואנחנו מעבירים את הנתונים לרשויות המקומיות שמזכות בהנחה".

להגשת בקשה להנחה בארנונה היכנסו לאתר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים

סוף סוף- הנחה של 95% בארנונה לעסקים שנפגעו, גם רטרואקטיבית מחודש יוני