חיסכון פנסיוני    

הסיכון הגדול של הפנסיה שלכם – עלייה בתוחלת חיים

רובנו חוסכים לפנסיה מדי חודש בחודש, אבל כנראה שזה לא מספיק. זה תלוי מתי התחלנו לחסוך לפנסיה, כמובן שככל שהתחלנו צעירים יותר כך הקצבה שנקבל בפנסיה תהיה גדולה יותר, וזה תלוי בשיעור ההפקדות שלנו לפנסיה מתוך סה"כ השכר. כיום , כך על פי היועצים הפנסיונים צריך להפקיד לפנסיה לפחות 20% מהשכר

רובנו חוסכים לפנסיה מדי חודש בחודש, אבל כנראה שזה לא מספיק. זה תלוי מתי התחלנו לחסוך לפנסיה, כמובן שככל שהתחלנו צעירים יותר כך הקצבה שנקבל בפנסיה תהיה גדולה יותר, וזה תלוי בשיעור ההפקדות שלנו לפנסיה מתוך סה"כ השכר. כיום , כך על פי היועצים הפנסיונים צריך להפקיד לפנסיה לפחות  20% מהשכר כדי להתקרב לקצבה חודשית קרובה לשכר החודשי. אבל גם אם עושים הכל כמו שצריך – יש עדיין סיכונים לפנסיה.

 

הסיכון הגדול ביותר מיוחס לכך שלא בטוח שכשנגיע לגיל פנסיה, הכסף בקופת הקרן פנסיה יספיק לכולם. בביטוח חיים יש ביטחון לקצבה, יש ביטוח שמבטיח לנו את הקצבה גם אם יהיו שינויים בתוחלת החיים, בכמות המבוטחים וכו'. בקרן פנסיה אנחנו תלויים בחוסכים האחרים. קיים  סיכון מוחשי וגדול שכתוצאה מכך שתוחלת החיים הולכת ומתארכת, הפנסיה תהיה בסכנה – אחרי הכל,  יש כסף שצריך לחלק ליותר אנשים (מעין ביטוח הדדי) ומעבר לכך – למשך תקופה ארוכה יותר, ואם כך, מה זה אומר על הפנסיה שאנחנו אמרים לקבל, האם היא תפגע?

 

התשובה נמצאת בתוחלת החיים של הגיל השלישי, אבל היא גם תלויה בסכום ההפרשות השוטף של החוסכים, בכמות החוסכים, בתשואה של הקרן, בדמי הניהול של הקרן ופרמטרים נוספים. מה שברור הוא  שתוחלת החיים עולה –  לפני 20 שנה חיו בארץ 620 אלף בני 55 ומעלה ועכשיו הקבוצה הזו היא מעל 1.2 מיליון איש. בעוד 20 שנה, כך על פי ההערכות, יחיו בארץ מעל 2.3 מיליון בני הגיל השלישי. בגיל השלישי (וזאת הכללה) מוציאים יותר, מרוויחים פחות, ונזקקים יותר לשירותי בריאות וסעד.  לבני הגיל השלישי יש אמנם יותר כסף –  בני ה-50 פלוס בארץ מחזיקים ברוב הכסף והנכסים בארץ (כ-70%), אבל הכסף הזה עלול להיגמר במהירות. מעבר לכך, על פי המומחים, חלק משמעותי (5 שנים) מהחיים בתקופת הפנסיה הוא באיכות חיים ירודה שמחייבת הוצאות רפואיות וסיעודיות גבוהות.   בשורה התחתונה –  האיום הגדול על הפנסיה הוא התארכות תוחלת החיים כשבזמן הזה ממשיכים לקבל הפנסיונרים קצבה מהקרן. מי משלם על הקצבה הזו, החוסכים האחרים, ולא ברור מי יממן אותם. זה נראה סוג של מגדל קלפים, שכולם יודעים עליו, אבל חוששים לדבר עליו בקול ברור. אבל, המדינה צריכה לטפל בעניין – זו פצצת זמן שרק תלך ותגדל.