שוק ההון    

הסקירה השבועית של פעילים: מבצעי נובמבר יורידו את מדד המחירים לצרכן

לידר תחזית מדד המחירים לצרכן יולי עד אוגוסט 2015

על פי  הסקירה השבועית של פעילים ניהול תיקי השקעות, נראה בדצמבר תנודתיות ודריכות בשווקים על רקע מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין. הראלי של דצמבר הוא מיתוס של משקיעים שלפיו לקראת סוף השנה בשל גידול בעסקאות רואים עליות של ממש בשוק, אלא שבדצמבר בשנה שעברה נטרפו הקלפים והיו ירידות מהותיות דווקא בדצמבר שלא נראו מאז משבר 2007-2008, על רקע אי-ודאות פוליטית בנושאים כמו מלחמת הסחר והברקזיט. החששות היו שזו תחילתו של משבר, אך השוק תיקן את עצמו חודשים ספורים אחר כך ונראה שהוא ממשיך להתנדנד באי-ודאות.

בישראל מעריכים בפעילים שמבצעי חודש נובמבר, שהשנה כללו גם מבצע ישראלי שופינג אי אל, ישפיעו על מדד המחירים, בעיקר בתחומי  הלבשה, הנעלה ומוצרי חשמל. האינפלציה הצפויה על פי פעילים  היא 1%

לפי פעילים, השבוע התחיל עם ירידות בשוקי המניות באירופה ובארה"ב, בעיקר על רקע נתונים מאכזבים לגבי הייצור התעשייתי בארה"ב ומתיחות חדשה בנושאי הסחר הבינ"ל.

ספציפית, הנשיא טראמפ הצהיר על כוונתו להטיל מכס על יבוא מתכות מארגנטינה וברזיל. מדד מנהלי הרכש של התעשייה בארה"ב לחודש נובמבר ירד. זאת, בניגוד לתחזיות שעמדו על רמה שמעל ל- 49 נקודות. עיקר ההתכווצות בפעילות התעשייתית קשורה להשפעות מלחמת הסחר ובאה לידי ביטוי בירידה ביצוא ובהזמנות החדשות. נראה, אם כן,שהמחזור של האטה בצמיחה של ארה"ב ושל העולם טרם מיצה את עצמו, אומרים בפעילים, ומזהים גם סימנים של חולשה.

כל זאת לאחר השבוע האחרון שבו נרשמו שיאים בשוקי המניות בארה"ב, על אף החשש שהסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין מתרחק. הנשיא טראמפ חתם על שני חוקים המתירים סנקציות, אם ייפגעו זכויות האזרחים בהונג-קונג. בנוסף, אחד החוקים אוסר לייצא להונג קונג אמצעים לפיזור הפגנות. חוקים אלו התקבלו על-ידי הממשלה בסין כאיתות לתמיכת בארה"ב במחאה בהונ גקונג, וכמו כן התערבות בעניינים הפנימיים של המדינה. סין הודיעה שבכוונתה לנקוט צעדי תגמול. השווקים התמקד ויותר בנתונים הכלכליים בארה"ב שהיו טובים ברובם,ובאינפלציה הנמוכה שאולי בכל זאת תאפשר הפחתת
ריבית בשנה הבאה. מסכמים בפעילים.

עוד מזהים בפעילים שיפור באומדן הצמיחה בארצות הברית ברבעון האחרון, 2.1% לעומת 1.9% באומדן הקודם. הם מניחים שתהיה האטה בצמיחה וכן הורדה נוספת של הריבית על ידי הפד'.

בגוש היורו מזהים שיפור במגזר הייצור, השירותים, הצרכנות והקמעונאות ופגיעה בתחום הבנייה. עוד הם מציינים שגוש הירו הוא הנפגע העיקרי ממלחמת הסחר.

בסין חלה ירידה של 10% במגזר התעשייה, הירידה החדה ביותר זה שמונה חודשים.ג ם כאן רואים את ההשפעה של מלחמת הסחר. עם זאת, לפי פעילים סין צפויה לצמוח ב-6% בשנתיים הקרובות.

החדשות המהותיות של השבוע הן הירידה האקוטית בצמיחה של הודו, מהכלכלות הצומחות בעבר. קצב הצמיחה של הודו ירד ל-4.7% וזו ירידה מתמשכת מ-2017. בפעילים סבורים שהנבק המרכזי בהודו יפחית את הריבית מכ-5% עד כה, ריבית גבוהה ביחס למדינות המערב.

הסקירה השבועית של האוצר: ב-2065 שיעור הלא חרדים יהיה פחות מחצי – איך זה ישפיע על שוק העבודה?

למרות המצב האוצר מפרסם את הסקירה השבועית

הפועלים: מדד יוני צפוי לעלות ב-0.2% ומדד יולי ב-0.3%