קריירה    

העבודה לא משחררת: האם אתם וורקוהוליקים?

מעודכן ל-05/2019

אם אתם מוצא את עצמכם כל יום במשרד עד שמונה בערב, לא מצליחים להתנתק מהסמארטפון והלפטופ גם בזמן בילוי עם הילדים בגינה ולא זוכרים מתי ישבתם בפעם האחרונה עם חברים –כל הסימנים רומזים שאתם כנראה מכורים לעבודה הבשורה הטובה: אפשר לצאת מזה

וורקוהוליזם או בעברית "התמכרות לעבודה" היא התמכרות לכל דבר, למרות התדמית הזוהרת שאולי נלווית לה. מדובר במצב שיכול להיתפס על ידי החברה כסוג של “התמכרות חיובית", התמכרות שאינה סטיגמטית כהתמכרויות לדברים אחרים כגון סמים, אלכוהול או הימורים.

המכור לעבודה המכונה בלועזית "וורקוהוליק" מוערך פעמים רבות על ידי הסביבה שרואה בו אדם רציני עם מוסר עבודה גבוה, עובד שניתן לסמוך עליו, הנהנה ומסופק מעבודתו ואשר מרגיש שלם בעשייתו זו. אך למעשה התמכרות אמיתית לעבודה מתארת התנהגות כפייתית הגורמת סבל רב לאדם המכור ולסביבתו הקרובה ואף מסבה נזק לארגון.

מהי התמכרות לעבודה?

התמכרות לעבודה (או "וורקהוליזם") היא עבודה בכפייתיות, עבודה שאדם עשוי ליהנות ממנה אך גם לחוש דחף בלתי נשלט ומוגזם לבצעה. התמכרות זו וכן מצבים כגון דחק, הפרעת אישיות טורדנית-כפייתית והפרעה טורדנית-כפייתית עשויים להיות קשורים לעבודה. התמכרות לעבודה אינה זהה לעבודה קשה.

המילה וורקוהליק (workaholic) מורכבת מהמילים ‘עבודה’ ו’אלכוהוליסט’ וכך יוצרת אנלוגיה בין ההתמכרות לעבודה, לבין התמכרויות אחרות כהתמכרות לאלכוהול.

יש המשתמשים במונח "וורקהוליק" כביטוי חיובי של מסירות לעבודה, אולם לרוב מונח זה מתאר דפוס התנהגות שלילי, הכולל השקעת זמן מוגזמת בעבודה, דחף בלתי נשלט לעבוד והזנחת המשפחה, חיי החברה ואף הבריאות האישית.

הגורמים להתמכרות עשויים להיות חרדה, הערכה עצמית ירודה וקשיים באינטימיות וביצירת קשרים חברתיים. המכורים לעבודה נוטים להתקשות בביזור סמכויות העבודה לזולת, ומתאפיינים בציונים גבוהים בשאלונים הבוחנים תכונות אישיותיות כגון נוירוטיות, פרפקציוניזם ומצפוניות.

האדם המכור לעבודה חש צורך לעבוד ולמלא משימות על מנת להשקיט חרדה ולהירגע, אך כמובן שזה אינו מספק לאורך זמן, ועליו לעבוד יותר ויותר על מנת להגיע לאותן תחושות.

כך תזהו אם אתם מכורים

הנה 7 סימנים שיעזרו לכם לאבחן את עצמכם:

  1. אתם מסתירים את העבודה מהמשפחה ומהחברים ומשקרים לגבי כמות הזמן שאתם משקיעים בה.
  2. אתם עובדים תוך כדי הפסקת הצהריים שלכם כל יום וגם על חשבון שעות שינה.
  3. אתם חושבים על העבודה כל הזמן.
  4. אתם חשים כאילו אין לכם מספיק שעות ביום.
  5. אתם תחרותיים, מכווני משימה וחוששים מכישלון.
  6. אתם עובדים כדי להימנע מתחושת אשמה, חוסר אונים או דיכאון.
  7. אתם לא מסוגלים לקחת חופשה.

אם קראתם את הסימנים והזדהיתם, אם אתם מתרחקים מהחברים ומהמשפחה ואם הסביבה כבר מתחילה להיות חרדה לבריאותכם – זה הזמן לעצור ולחשב מסלול מחדש.

אז איך יוצאים מזה?

שלב ראשון: זיהוי שורש הבעיה

ראשית על האדם לגלות את הסיבה שבגללה הוא מכור לעבודה. אף אחד לא נולד מכור לעבודה. להפך, האדם מטבעו לא ממש אוהב לעבוד. אז כיצד זה ייתכן שאדם נעשה מכור לעבודה שלו?

  • בגלל התחרות – אתם מרגישים שאם תנוחו אפילו לרגע, יהיה מישהו שלא ינוח ויעקוף אתכם בסיבוב.
  • בגלל הכסף – אתם נושאים עיניים למשכורת של חמש ספרות ומסבירים לכולם: "יום אחד הכסף הגדול יבוא. ואז אני אעזוב הכול ואהיה בבית כל היום". הבעיה היא שאפילו אתם לא בדיוק מאמינים לעצמכם…
  • בגלל לחץ חברתי – כי ככה זה אצלכם בעבודה, המנהלים מעודדים שעות מטורפות ואתם רק רוצים למצוא חן בעיני המנהלים. לפעמים זה הופך לתחרות בין העובדים – מי ששולח את המייל עם השעה הכי מאוחרת, יוצא העובד המצטיין של היום.
  • בגלל שאתם פשוט נהנים – לפעמים ההתמכרות נובעת מכך שהעבודה מספקת סוג של אושר ומשמעות ויצירתיות ואפשרות לביטוי עצמי. יש אנשים שעובדים במה שהם אוהבים, והעבודה שלהם מאפשרת להם להרגיש טוב יותר, למלא את עצמם רגשית ולשאוב סיפוק והנאה מעצם מה שהם עושים בעבודה.
  • בגלל הפחד – אם אין לכם מספיק ביטחון באפקטיביות של העבודה שלכם, ייתכן שאתם בוחרים לעבוד בטירוף ולתת את הדבר היחיד שיש לכם: זמן.

שלב שני: ההבנה תורמת להחלמה:

אחרי שזיהיתם את הסיבות שגורמות לכם לעבוד קשה כל כך, ניתן להתחיל לטפל בבעיה – בהתאם לגורמים שיצרו אותה.

  • אתם עובדים בגלל התחרות: חבל, כי שעות עבודה מטורפות ישיגו בדיוק את המטרה ההפוכה – אתם תהיו עייפים יותר, אפקטיביים פחות ולא תצליחו יותר מאחרים.
  • אתם עובדים בגלל הכסף: אוקיי, אבל קבעו דד-ליין, נניח שנתיים מהיום. שנתיים מהחיים זה זמן יותר מסביר לתת את החיים והנשמה לעבודה שתחזיר לכם כגמולכם. אם אחרי שנתיים אכן יגיע הכסף הגדול, זה הזמן לקיים את ההבטחה ולחזור לשעות נורמליות ולזרועות המשפחה. אם הכסף לא הגיע, זה הזמן להתנתק מהעבודה ההרסנית הזאת ולמצוא אחת ידידותית יותר לחיים שלכם.
  • עובדים בגלל לחץ חברתי: אחד מהשניים – או שאין לכם טיפת ביטחון עצמי ואולי טיפול יעזור כאן, או שבעבודה שלכם לא מקובל להחזיק חיים. אז תחליטו: או שמתאים לכם להיות וורקוהוליקים בחברת וורקוהוליקים למשך שארית החיים, או שהגיע הזמן להגיד יפה שלום.
  • עובדים כי נהנים: לכאורה במקרה הזה בכלל לא צריך לטפל. למה לשנות משהו שעושה לכם טוב? אבל זאת בדיוק צורת החשיבה של נרקומן, וגם נרקומן יישאר כזה עד שמישהו יכניס אותו למוסד גמילה. נסו לזכור מה אתם מפסידים – חברים, משפחה, את הבריאות שלכם – אולי זה יעזור לכם להבין את חומרתו של המצב.
  • עובדים מתוך פחד: יש לכם בעיה של ביטחון עצמי, ראו סעיף שלישי.

.ונסכם: כדי להיגמל מהתמכרות לעבודה, על האדם לנסות להבין תחילה על איזה צורך שלו עונה העבודה. בשלב שני על האדם לנסות להתייחס לצורך הספציפי הזה, ועל ידי זה אם רוצים אפשר להתחיל בגמילה.

אז אם אתם מרגישים שאתם קשורים לשולחן שלכם במשרד יותר מאשר לבן/בת הזוג שלכם, נסו לקחת קצת מנוחה על ידי שינוי לוח הזמנים שלכם בעבודה, מציאת זמן נוסף לבילוי עם המשפחה ואפילו שיקלו להחליף את מקום העבודה.