חינוך פיננסי    

העצות של וורן באפט לחינוך פיננסי

מעודכן ל-08/2019

ממי הייתם לוקחים עצות על חינוך פינסי? לנו נראה שכדאי להתייעץ עם המשקיע הגדול בעולם שהתחילו בעסקיו כבר בגיל שש, כשמכר פחיות קולה פי שניים ממחירן. האיש הזה הוא וורן באפט.

העצה הראשונה של באפט היא לא לחכות. אפשר להתחיל בחינוך פיננסי כבר מהגן. מחקר בקיימברדיג' הראה שילדים מסוגלים להבין רעיונות בסיסיים הנוגעים לכסף בגילאי 3 ו-4, ועד גיל 7 יתפתחו במוחם כבר רעיונות בסיסיים בקשר להתנהגויות פיננסיות עתידיות. עם זאת, שליש מההורים התחילו בחינוך פיננסי רק בגיל העשרה ו-14% לא עוסקים בזה כלל.

את העצות שלו פרסם בסדרה מצוירת לילדים בשם "מועדון המיליונרים הסודי", שבה דמותו הייתה מנטור לקבוצת תלמידים. בכל פרק מתמקדים בשיעור פיננסי אחר. הנה כמה מהשיעורים שלו. חלק מהם טובים לא רק לכספים אלא לחיים בכלל.

השיעור הראשון של באפט לא מדבר על כסף אלא על לעודד את הילדים כשהם נכשלים, שינסו שוב ושוב. כך הם מפתחים יכולת יצירתית ויכולת פתרון בעיות. זו יכולת גם שטובה כמובן לבעיות פיננסיות. אחד הטיפים הטובים שלו הוא להפוך את הזבל  לשימושי, כמו פקקים המוכנים לזבל ויכולים להיות לשימוש עבור דברים אחרים כמו כלי משחק.

השיעור השני הכי חשוב הוא פשוט לחסוך כסף. כך הם יתחילו להבין בעצמם את הקשר בין רצון לצורך.  אפשר להכין תיבה להוצאות ותיבה לחסכונות. אפשר לשאול את הילדים למה תיועד התיבה להוצאות ולמה לחסכונות אפשר לשאול אותם מה באמת הם צריכים ומה הם רוצים ולסמן בהתאם.

השיעור השלישי הוא להבדיל בין ערך למחיר. המחיר המצוין הוא לאו דווקא המחיר הרצוי למוצר, ייתכן שהוא נובע ממיתוג יתר או  מקביעת מחיר ביתר אצל הקמעונאי. צריך לבדוק אם ניתן להשיג מוצר ביותר זול או אפילו בחינם. אפשר ללמד את הילד  להשוות מחירים, למצוא הנחות וכד'.

השיעור הרביעי הוא לבדוק החלטות ותוצאות, כלומר כיצד החלטות נכונות משפיעות על התוצאות. באפט למשל מציע לשוחח עם הילדים על ההחלטות ועל ההשלכות שעשויות להיות להן. הוא נותן דוגמה של טלוויזיה חדשה לעומת מזגן מקולקל, שצריך קודם לתקן את המזגן ואז לחסוך לקניית הטלוויזיה

עודדו אותם כשהם עושים החלטות טובות ובהחלטות שליליות עוררו את דעתם לאפשרויות החלופיות. נזכיר כי באפט רכש את המניה הראשונה שלו בגיל 11, אז הוא בטח יודע משהו.

מחשב, משחקים וסיורים – כלים ללימוד חינוך פיננסי

חינוך פיננסי – פרק 6: מי השחקנים בשוק ההון?

חינוך פיננסי – פרק 5: מהם ניירות הערך המרכזיים בבורסה?