שוק ההון    

הצרות של נאוי – תיק האשראי גדל, הרווח יורד

מכרו בזמן –  הצרות של נאוי – תיק האשראי גדל, הרווח יורד!  

האחים נאוי מימשו מניות ב-68 מיליון שקל, ומאז המניה ירדה ב-20%; הדוחות הכספיים מסבירים את הירידה

 

התוצאות של האחים נאוי ברבעון השלישי של השנה היו פושרות – הרווח הסתכם ב-15.8 מיליון שקל על הכנסות בסך 32.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 16.1 מיליון שקל על הכנסות של 28.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה ברווח מוסברת על ידי גידול בהפרשה לחובות מסופקים – 2.9 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת סכום אפסי בתקופה המקבילה. כמו כן, נרשם גידול משמעותי בהוצאות הנהלה וכלליות (הכולל את שכר מנהלי החברה) מ-1.3 מיליון שקל ל-2.5 מיליון שקל.

התוצאות הפושרות האלו באים לאחר שביוני השנה מכרו האחים נאוי (שאול ודורי נאוי) בעלי השליטה בחברה 8.3% ממניות החברה בתמורה ל-68 מיליון שקל, לפי 25 שקל למניה. מאז צנחה המניה בלמעלה מ-20%.

הירידה ברווח מנוגדת לגידול בהיקף האשראי של החברה שמגיע לכ-2 מיליארד שקל. בהקשר זה, אומר אייל דבי, מנהל מחקר ני"ע ישראלים בלאומי שוקי הון – "בדומה לדוחות הקודמים של האחים נאוי, וגם לאלו שלפני הקודמים, וגם לאלו שלפניהם, הדוחות הצביעו על מגמה מוזרה ומטרידה – הרווח לא עלה למרות הגידול בהיקף האשראי.

"כאשר פתחנו את הדוח הכספי 'רצנו' מיד לשורת הרווח הנקי ברבעון והכפלנו אותה בארבע. ייחלנו לקבל מספר שחורג מהרצועה הצרה שמאפיינת את החברה תקופה כל כך ארוכה – הטווח שבין 60 מיליוני שקלים ל- 65 מיליוני שקלים. קיבלנו 63 מיליוני שקלים.

"בסוף שנת 2013 עמד תיק הלקוחות של החברה על רמה של 895 מיליוני שקלים, כאשר הרווח הנקי בשנה שלאחריה הסתכם לכדי 63 מיליוני שקלים. תיק הלקוחות הנוכחי עומד על סך של למעלה מ- 2 מיליארדי שקלים, יותר מאשר כפול, אבל באופן מוזר ולא צפוי, הרווח הנקי של החברה נשאר בדיוק באותה הרמה – קצב של 63 מיליוני שקלים לשנה.

"אנחנו בלאומי שוקי הון היינו אלה שטענו במשך תקופה ארוכה שזו דווקא תופעה ברוכה, שכן היא מעידה על שיפור תיק האשראי, הקטנת הסיכון והגדלת איתנות החברה. אז זהו, שכבר ברבעון הקודם הודינו שהטענה הזו לחלוטין מיצתה את עצמה. יש שיאמרו שבכל זאת ניתן לזהות ביטוי מסוים לצמיחה, שכן אם מסתכלים על השורה העליונה – הכנסות מימון, לפני הפרשות לחובות מסופקים – מגלים מגמה קלה של עלייה. זה נכון, אבל הבעיה היא שההפרשה הנוכחית אינה חריגה, לדידנו היא בהחלט סבירה (0.5% מסך האשראי לציבור), כך שקשה לומר שיש הטיה מהותית בשורה התחתונה".

ובכל זאת דבי משדר אופטימיות זהירה לרבעון הבא – "ניצוצות של תקווה לרבעון הבא: למרות האכזבה שלנו מהיעדר צמיחה בשורה התחתונה, אנחנו מוצאים לנכון לציין את הגידול החד בתיק האשראי ברבעון האחרון – שהוסיף 272 מיליוני שקלים, ביחס ליתרה שלו ביום 30.6.2017. זה ממש לא מעט, זו קפיצה של 16% ברבעון – זה המון! במילים אחרות, למרות הכל, גם את הדוח הבא נפתח עם תחושת ציפייה לשיפור. בינתיים, קשה לומר שמכפיל הרווח הנקי בו נסחרת כיום המניה עושה עוול לחברה. נחכה בסבלנות לרבעון הבא, אולי בכל זאת נופתע, כך שהגידול החד בתיק האשראי יתורגם לצמיחה נאה בשורה התחתונה".