חדשות    

השמאי הממשלתי: עליה של 4% במחירי הדירות; הקבלנים: אין פלא – אין דירות

דוח השמאי הממשלתי מצא כי ברבעון הראשון של השנה נרשמה עליה של 4% במחירי הדירות בישראל. זאת לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כלומר, בשנה האחרונה עלו המחירים ב-4%. בתגובה לנתונים אומרים הקבלנים:  "אפשר לאנוס את השוק באמצעות מסים, היטלים והצהרות, אבל בסופו של דבר חסרות כ-150 אלף דירות בישראל"

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן: "הנתונים המדברים על עלייה של 4% במחירי הדירות ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל צפויים. אפשר לאנוס את השוק באמצעות מסים, היטלים והצהרות. אך צריך לזכור כי זה תקף לתקופות קצרות בלבד. בסופו של דבר חסרות כ-150 אלף דירות בישראל ולכן אם כל הצער לא ניתן לעצור את עליית מחירי הדירות עד שהמדינה תטפל בהיצע"

אוהד סבן, סמנכ"ל בחברת דונה אומר כי גם האלטרנטיבה למרכז הארץ הופך לקשה במיוחד.  לדבריו, "עליות מחירי הדירות, כפי שפורסם בדו"ח השמאי הממשלתי, מוכיחים כיצד החלום של זוגות צעירים מחלום על בעלות על דירה ממשיך להתרחק. כשהמחיר בערים כמו אשקלון, מודיעין ואשדוד עולה בשיעור של כ-6%-7%, מבינים כי גם האלטרנטיבה למרכז הארץ הופך לקשה במיוחד. עד היום התכניות הממשלתיות לא הובילו לשינוי אמיתי בשוק הדיור, ועדיין לא ברור כיצד הממשלה החדשה מתכוונת לפעול. הדבר היחיד שברור כרגע הוא שמחירי הדיור ימשיכו לעלות, כל עוד הממשלה החדשה לא תביא בשורת אמת"

שמחה גרידינגר, יו"ר ובעלים של חברת נתיב פיתוח טוען כי הוא גם לא רואה כרגע אפשרות שהמחירים יירדו. לדבריו, "לא היינו צריכים את דו"ח השמאי הממשלתי כדי לומר שמחירי הדירות עולים. מאז נגנזה תכנית מע"מ 0 הזוגות הצעירים התייאשו מהבטחות הממשלה ורוכשים בקושי רב את דירת החלומות שלהם. אני גם לא רואה כרגע אפשרות שהמחירים יירדו, בטח כשבכל יום הממשלה החדשה זורקת תכניות לאוויר כדי לראות מה יתפוס. כל עוד הממשלה לא תיישם תכנית רוחבית, מקיפה וכוללת לפתרון משבר הדיור, נראה את מחירי הדירות עולים".

אבי זיתוני, מנכ"ל ובעלים של חברת א.זיתוני אומר כי היצע הדירות אפסי, הביקושים קשיחים ולכן המחירים עולים. "עד לפני חמש שנים כפר סבא נהנתה מהיצע דירות גדול בזכות השכונות הירוקות. אך כעת רוב השכונות מאוכלסות, היצע הדירות בעיר אפסי, הביקושים קשיחים והמחירים עולים. כפר סבא הולכת בדרכה של רעננה. כלומר במשך שנים רבות לא נבנו דירות בעיר והמחירים זינקו במאות אחוזים. כך יקרה גם בכפר סבא במידה ולא יופשרו עתודות קרקע נוספות"

ד"ר אלדד פרי, יו"ר קבוצת אלדד פרי  אומר כי הוא לא מתפלא שיש עליות במחירי הדיור. הפתרונות נגעו בעיקר לצד הביקושים והתעלמו מההיצע. "אין פלא שאנחנו מגיעים לרבעון נוסף של עליות במחירי הדיור. הפתרונות שהוצעו בשנים האחרונות על ידי הממשלה, בין אם הקודמת ובין אם זו הנכנסת, נגעו בעיקר לצד הביקושים בענף הנדל"ן, והן מתעלמות מצד ההיצע החשוב יותר במקרה זה. ללא שחרור יחידות דיור נוספות לשוק, והסרה משמעותית של חסמים בירוקרטיים שיובילו להוזלת מחירי הקרקעות, לא נראה שמגמת עליות המחירים תסתיים בטווח הנראה לעין".