מדריכי השקעות    

גם משתבח, גם מניב תשואה: כל מה שצריך לדעת על השקעה ביין

כשמשבר הקורונה עדיין מכה במלוא העוצמה ובישראל ובעולם כולו, וכששוקי ההון סובלים מעצבנות, תנודתיות ואי ודאות, משקיעים שהפרוטה מצויה בכיסם מחפשים השקעות אלטרנטיביות.

עם השנים הפכה ההשקעה ביין להשקעה טובה לשונאי תנודתיות, ומתברר שיין ישן לא רק משתבח אלא גם עשוי להניב תשואה.

בניגוד להשקעות אלטרנטיביות אחרות, כמו אמנות, עתיקות ועוד, שוק היין גדול הרבה יותר וההיצע שלו רב יותר. בעולם הוא שווה כבר 300 מיליארד דולר.

יתרונות ההשקעה ביין

ההשקעה ביינות היא רק ביינות הנחשקים מהיקבים המובילים בעולם ואין אפשרות להגדיל את התפוקה. לכן, עם השתבחותם של היינות ועם הדרישה הגוברת ליין מצד יותר צרכנים מחוץ לארצות המערב עקב הגלובליזציה, נוצר מצב שבו הביקוש עולה, אך ההיצע נותר קטן, וזה מייקר את היינות הנדירים. בתקופות של אינפלציה ומשברים כלכליים רבים בוחרים להשקיע בסחורות כמו יין או זהב כדי להגן על עצמם מאינפלציה. בשנים האחרונות התשואות מהשקעה ביין עקפו את אלה שהושגו מהשקעה בחברות סטארט אפ.

חסרונות השקעה ביין

השקעה ביין עדיף שתיעשה בידי מומחים לתחום, ולכן קשה למי שאינו בקיא בו לנהל את ההשקעות בעצמו. לכן צריך לשלם למנהל השקעות מומחה, וכאלו יש מעטים, כמו קאלט וויין, פאר וינטנרס וברי ברוס אנד ראד. השקעה ביין גם דורשת סבלנות רבה לפני שמוכרים את היין, חמש שנים לפחות, ותשואות יפות אפשר לראות לאחר עשר שנים.

דמי הניהול הם בדרך כלל 15% משווי ההשקעה הכולל ובנוסף יש עמלה של 10% הן על הרכישה והן על המכירה. כיוון שמדובר ביינות נדירים, זו השקעה יקרה, וגם צריך להיות עם יד על הדופק להציג גידול ראשון, אחרת הפסדתם.

באילו יינות להשקיע

היינות הנחשקים הם בעיקר גידול ראשון של בורדו. אלו כוללים את Haut-Brion, Lafite-Rothschild ו-Latour Margaux Rothschild. יש עוד יינות משניים שהערך שלהם לא גבוה. יין נוסף  הנפוץ ביינות להשקעה הוא יין בורגונדי.

עוד יש אפשרות להשקיע ביינות בחבית הנקראים גם יינות עתידיים, אבל כאן יש סכנה גדולה יותר אם הבציר לא מוצלח והביקורות רעות. אבל אם היין מוצלח, אפשר להשיג תשואה של 20%-40% לאחר שנה או שנתיים בלבד. לאחר מכן בנתח פופולרי פחות יינות מעמק הרן בצרפת, יינות איטלקיים ויינות מקליפורניה. המותגים המובילים הם Lafite ו-Pavie. אחד היינות היקרים ביותר הוא Domaine de la Romanée Conti שהגיע ל-16 אלף דולר כשבזמן יציאתו לשוק עלה כ-10,000 דולר.

איפה קונים

למרות שמרכזי הייצור העיקריים הם בצרפת, מרכז המסחר נמצא בלונדון, והמכירות נעשות בבורסת Liv Ex, באתרי סוחרי היין (מהסוחרים עצמם או מלקוחותיהם תמורת עמלת תיווך), בחנויות יין ובמכירות פומביות. גם לא חייבים להשקיע ישירות ביין, ואפשר להשקיע בקרנות בסכומים קטנים יותר.

מי רוכש את היינות

מדיווחי סותביס יין, של בית המכירות הפומביות, 80% מהיינות נרכשים על ידי אספני יין שמתכוונים גם לשתות, ו-20% הם משקיעים.

סיכונים

כיוון שמדובר בנכס יקר ורגיש, צריך לדעת גם איפה לאחסן אותו וגם חייבים לבטח אותו. לא תרצו שיקרה לכם מה שקרה לחברת וויין-קר שפשטה את הרגל בעקבות הצפה של מחסניה בהוריקן סנדי ב-2012. גם המיקום של היין חשוב וישפיע על איכותו ועל מחירו, כלומר איפה שהה כשהיה מחוץ ליקב. הרבה פעמים באתרי מכירות פומביות לא יודעים היכן היין שהה, ולכן מומלץ לקנות רק מסוחרים בעלי שם.

מחיר

מחיר ממוצע של יינות להשקעה יכול להגיע ל-6,000 ליש"ט לארגז עם 12 בקבוקים. המשקיעים בתחום ממליצים להשקיע הרבה יותר, לפחות 24 אלף ליש"ט כדי להגיע לגיוון ולתשואה מספקת.

השקעה ביין מקומי

אם בחרתם להשקיע ביין, אל תביאו אותו ארצה. זה עלול לפגוע ב-30% מערכו כיוון שיינות צריכים להיות שמורים במחסנים מיוחדים המגינים מפני לחות ונזקי טמפרטורה. יתרון נוסף הוא שלא חל עליהם תשלום מע"מ. מחיר ההחזקה והביטוח הוא רק 10 ליש"ט לשנה. גם בארץ יש יינות שבהם צפויה עליית מחירים אך בהיקפים קטנים יותר ועם יותר סיכונים.

מדדים לבחינת היינות

המדדים המקובלים לשוק היינות הם Liv-ex 100 , 150 Burgundy, Wine Auction Index ועוד.

קרנות השקעה ביינות

קרנות ההשקעה ביינות הפופולריות הן  פרמייר קרו עם תשואה של מעל 20% בחמש שנים, 1 Grapevault Wine Fund No או חברת ההשקעות הבריטית קאלט וויין.

כמה אסטרטגיות השקעה שצריך להכיר

השקעה באמנות – השקעה סבירה בסביבת ריבית נמוכה

השקעה בנגזרי מעו"ף – רק לספקולנטים או גם מפחיתי סיכון?