חדשות    מדריכי השקעות    

השקעה בנגזרי מעו"ף – רק לספקולנטים או גם מפחיתי סיכון?

רוב החוסכים והמשקיעים נמנעים ממסחר באופציות כי הם חושבים שזו אופציה מסוכנת , אבל למעשה במקרים רבים זו דווקא השקעה מגדרת סיכון, כלומר מצמצמת הפסדים ומפחיתה סיכונים.

לנגזרים יצא שם רע של אופציה מסוכנת המתאימה רק לספקולנטים הרפתקנים, אבל שילוב מושכל של אופציות מעו"ף ונגזרים בתיק ההשקעות מסייע להקטין את סטיית התקן, וגם יכול להניב לנו תשואה עודפת על ההשקעות. נזכיר כי מטרתם הראשונית של הנגזרים הייתה בדיוק למזער סיכונים.  המסחר בנגזרים מעו"ף התחיל מהרצון להגן על התיק על ידי יצירת מכשירים פיננסים אשר יאפשרו גידור של התיק מפני ירידות ועליות בשווקים. לאורך השנים ובעיקר עם השתכללות המסחר האלקטרוני, המסחר בנגזרים הפך להיות  נגיש ונפוץ יותר וחלק מהמסחר הפך ספקולטיבי יותר, מכיוון שמשקיעים רבים החלו להשתמש במכשיר לצורכי מינוף של התיק או לצרכי מסחר ספקולטיבי קצר טווח.

אומנם הרבה משקיעים בנגזרים הם ספקולנטים אבל יש כמה אסטרטגיות שנועדו להפוך את ההשקעה בנגזרים להשקעה בטוחה יותר:

גידור או הקטנת חשיפה למט"ח

משקיעים בארצות הברית, למשל השקעות נדל"ן בארצות הברית, שוכחים שמלבד ההשקעה בנכס הם חשופיים לשינוי בערך המטבע, כלומר בערך הדולר. במקרה כזה יכול להיות שסחורה, נייר או נכס – הערך שלהם יעלה, אבל בעקבות שינויים בערך המטבע התשואה תפחת ואולי גם תהפוך שלילית.

משקיע שלא מעוניין להיחשף לדולר יכול לקבוע שאם שער הדולר יירד הוא לא ייפגע, למשל על כל 10,000 דולר נמכור חוזה סינתטי אחד בכסף (מכירת יחידה אחת של אופציית call ורכישת אופציית put באותו מדד)

החיסרון של אסטרגיה זו הוא שבמקרה של עלייה בערך הדולר, לא נהנה מהרווחים. היתרון: העלות והפשטות.

קאבר קול 

קאבר קול מתאימה למשקיעים שרוצים לצמצם את סטיית התקן בתיק ההשקעות שלהם, ואינם צופים עלייה משמעותית בשערו של נכס הבסיס.  באסטרטגיה זו מוכרים אופציית קול אחת על כל יחידת נכס בסיס. כך, אם שווי הנכס יירד, עדיין נהנים מהגנה בגובה הפרמיה ובתנאי שוק יציב ולעתים עולה בהדרגה.  הוא יכול להיות תקבול שוטף מידי חודש.

מכירת אוכף רחב

מכירת אוכף רחב היא אסטרטגיה מתאימה במצב של שוק רגוע יחסית, בלי צפי לעלייה או ירידה חדה. בביצוע אסטרטגיה זו בוחנים את התנודה הממוצעת של נכס הבסיס. אם מעריכים שהוא ידשדש, ולחלופין יעלה או יירד אך בשיעור נמוך בלבד, מוכרים אופציית קול מחוץ לכסף ואופציית פוט  מחוץ לכסף. כך, אם הנכס לא יבצע תנודה חדה, נרוויח את הפרמיה ממכירת האופציות. היתרון הוא אפשרות לתשואה עודפת, ואילו החיסרון הוא הפסד בלתי מוגבל במקרה שנכס הבסיס יירד או יעלה בחדות.

הוראות מסחר או פקודות מסחר – את אלו אתם חייבים להיכר

איפה האופציות הטובות ביותר בסטארט-אפים