רכב ותחבורה    

התחבורה הציבורית – לא מונגשת לנכים; איך משפרים את המצב?

תחברוה ציבורית היא עניין חשוב – מסתבר שכחצי מהאנשים משתמשים בתחבורה ציבורית – זה הרבה. אבל יש קבוצת אכלוסייה גדולה שלא נהנית באופן מלא משירותי התחבורה הציבורית – הנכים. זה לא בכל מקום, יש תחבורה ציבורית שמאוד נוחה ונגישה, אבל יש הרבה מאוד מקומות שלא. כלל – התחבורה העירונית יחסית מונגשת ברוב המקומות בארץ, אך התחבורה הבינעירונית עדיין לא מונגשת.

וועדת הכלכלה דנה בנושא מספר פעמים, הנה התפתחות מסוף 2017. הוועדה, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה בנגישות התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלות, במסגרת ציון היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. היו"ר כבל פתח את הישיבה בהקראת שיר (כמידי יום) אך הפעם בחר להקדיש אותו להוריה של היועצת הפרלמנטרית שלו, מאיה עזריה, ציפי קליינבוים וניסים עזריה. הוא סיפר בהתרגשות כי שניהם נדבקו במגפת הפוליו שהשתוללה בארץ בשנות ה-50, עת היו ילדים רכים, ואמר: "ההורים של מאיה נלחמו ועודם לוחמים, הקימו בית לתפארת, עבדו במשרות בכירות וגידלו ילדים מקסימים- אבל זאת לא צריכה להיות מלחמה. עלינו בתור חברה לעשות הכל כדי לקדם ולעזור לבעלי המוגבלות. בחרתי להקריא את השיר הצל שלי, שכתבה חברה של הוריה של מאיה, לילי איתן, גם היא נפגעת מחלת הפוליו".

ח"כ אילן גילאון אמר כי אדם מוגבל זה לא סטטוס נרכש וכולנו נשאי מוגבלות או מוגבלים לפרקים. לדבריו, תחבורה ציבורית לא נגישה זה כמו עורק סתום שלא מוביל דם אל הלב. הוא ציין כי ברכבת המצב סביר, למעט העובדה שאדם עם מוגבלות צריך להודיע מראש על הגעתו, והבעיה העיקרית היא בתחבורה הבינעירונית. ח"כ נורית קורן אמרה כי צריך יועץ נגישות גם למערכת התחבורה הציבורית, ומתחה ביקרות על כך שמשרד התחבורה חילק רק 1,000 רישיונות למוניות מונגשות ולא מבצע אכיפה נגד נהגים שלא עוצרים לנכים או לוקחים מהם מחיר כפול. ח"כ דב חנין אמר כי באמצעות קצת כסף אפשר לעשות שינוי גדול. ח"כ איילת נחמיאס ורבין סיפרה על נהג אוטובוס שהשפיל ילדה רק בגלל שלא היה לה שטר קטן מ-200 שקלים.

נציגת עמותת נגישות ישראל, מיכל שיק הר טוב, אמרה כי רבים מפחדים להגיש תלונות על נהגים שלא עוצרים לבעלי מוגבלות, ויש בעיה בהדרכתם. נציג מטה מאבק הנכים, ניסים מורביה, סיפר על בעיות קשות בקרון הנכים ברכבת, שמלא בזוגות אופניים.

השופטת בדימוס רבקה צוק סיפרה כי היא אם לילד המתמודד עם סכיזופרניה, אך מוגבלותו שקופה. לדבריה, מערכת התחבורה הציבורית כיום גורמת לו לפחד משתק בנסיעה ולכן היא נאלצת להסיע אותו ממקום למקום. נציגה נוספת סיפרה כי לעיתים השימוש בתחבורה הציבורית הוא סבל צרוף, בגלל שאינה מותאמת לאנשים עם מוגבלות בכלל ובמיוחד לכאלה עם מוגבלות שאינה נראית לעין. נציג עמותת תנו יד לחירש ונכים למען נכים, דן קדרון, אמר כי נכים לא יכולים לעלות על אוטובוס בקווים העירוניים, וסיפר כיצד שילם מכספו כדי להזמין להם מונית. יצחק נוימן, הסובל מאספרגר, סיפר כי הוא חווה חוסר סבלנות וזלזול מצד נהגי אוטובוסים במרכז הארץ.

נציג משרד התחבורה, גבי נבון, הגיב לטענות ואמר כי התחבורה הציבורית העירונית מונגשת לבעלי מוגבלויות לפי חוק, והתחבורה הבינעירונית תונגש חושית – באמצעות מסכים וכריזה – תוך 6 חודשים. נציג האוצר, הראל שליסל, אמר כי הנגשת אוטובוסים בינעירוניים היא מורכבת יותר, לא רק בישראל אלא בעולם כולו.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי אם ההנגשה לא תחל כבר עכשיו זה לעולם לא יקרה. הוא הזכיר כי בכוונתו לצאת לשימוע בעניין התחבורה הציבורית בישראל, ואמר כי פרק שלם מתוך השימוע יוקדש להנגשת התחבורה הציבורית לבעלי מוגבלויות.