חדשות    

התחום הבא בהשקעות נדל"ן: מרכזים לוגיסטיים בחו"ל

מעודכן ל-05/2019

התחום הבא בהשקעות בנדל"ן: מרכזים לוגיסטיים בחו"ל –  בשנים האחרונות הפכו המרכזים הלוגיסטיים (המרלו"גים) ליעדים מועדפים להשקעה. הסיבה ברורה – העולם הופך מקוון, המסחר הופך להיות יותר מבוסס אינטרנט, אנחנו קונים יותר דרך האינטרנט, והחברות זקוקות למרכזי ענק כדי לאחסן את הסחורה.

קחו לדוגמה את הביקוש הענק למרכזים כאלו בארץ, בעקבות העלייה במסחר דרך האינטרנט, ובהמשך להצהרה של אמזון להיכנס לארץ – אמזון תקים מרכזים לוגיסטיים ענקיים (או תרכוש) כשבהתאמה חלק גדול מהחברות או האתרים המתחרים עשוי לעשות זאת, וגם החברות המקומיות, ש"בונות" על מכירות דרך האינטרנט, עוברות לאחסון במרלו"גים גדולים שמהם תהיה יכולת שינוע לצרכנים הסופיים.

מרלו"גים הם מרכזים מסחריים, ועל נכסים כאלו מקובל לקבל תשואה גבוהה יותר מאשר על דירות למגורים. כמו כן, עליית הערך (רווחי ההון) בהשקעה במרלו"גים עולה על השקעה בנכסים מסחרים אחרים, ובכלל, מדובר באפיק שיצר רווחים גבוהים מאוד בשנים האחרונות.

באירופה ובגרמניה בפרט יש ביקוש גדול מאוד למרלו"גים, ומנגד ההיצע שלהם קטן, והמשמעות ברורה – עודף ביקושים, דבר שעשוי להעיד על המשך המגמה החיובית במחירי הנכסים האלו.

השקעה בסיכון נמוך

מול התשואה והרווחים הפוטנציאליים קיים גם סיכון, אלא שבמרכזים לוגיסטיים נראה שהסיכון מוגבל. הסיכון הגדול ביותר בתחום הנדל"ן הוא ביזמות. היזם לוקח סיכונים גדולים – מציאת נכס, אישורי תב"ע, הקמת הפרויקט, מציאת שוכרים או רוכשים ועוד. מנגד, בכל הקשור לנכסים מניבים הסיכון קטן יותר משמעותית. מדובר בהשקעה בנכס שמניב תשואה (דמי השכירות), ואין כאן חשיפה ליזמות עסקית מסוימת. החשיפה היא בעיקר למצב שוק הנדל"ן באזור.

בגרמניה, הכלכלה החזקה באירופה, הביקושים למרכזים לוגיסטיים כאמור טובים. מעבר לכך, רוב הגופים שיציעו לכם השקעה במרכז לוגיסטי יספקו לכם חבילה סגורה – שוכר גדול ויציב ששכר את הנכס לתקופה ארוכה, לצד שוכרים נוספים שמבטיחים תשואה מהיום הראשון.

 איך משקיעים?

אפשר לבד, אבל זה לא ריאלי – אתם לא יכולים להשקיע עשרות או מאות מיליוני דולרים (או אירו). רוב ההשקעות במרכזים לוגיסטיים נעשות בעזרת חברה או גוף שמספק תמיכה מהרגע הראשון – איתור הנכס, בדיקת השוכרים, מציאת מימון מתאים, ליווי משפטי, מיסוי ועוד.

מעבר לכך – השקעה דרך חברה לא מחייבת אתכם להשקיע סכום כסף גדול – אתם חלק מקבוצה גדולה ולכן כל אחד משקיע לרוב כמה מאות אלפי שקלים.

אחת החברות הישראליות הדומיננטיות בגרמניה בתחומים שונים לרבות בתחום המרלו"גים היא MHR1  החברה ותיקה בתחום ההשקעות בנדל"ן בגרמניה, הן בהשקעות נדל"ן מגורים מניב והן נדל"ן מסחרי מניב. הפוקוס של החברה בתקופה האחרונה הוא – מרכזים לוגיסטיים וזאת בהינתן התשואה, ההשבחה והסיכונים הקטנים יחסית.

מתרחקים מהערים המרכזיות – התשואה עולה

בערים הגדולות בגרמניה התשואה נמוכה יותר מהערים המרוחקות והקטנות יותר. ב-MHR1  ממליצים על השקעה בערים בינוניות רחוקות מהמרכז. להערכתם, מבחינת סוג הנכס יש העדפה למרכזים לוגיסטיים, בעיקר משום שעליית הסחר המקוון גרמה לחברות לחפש פתרונות אחסנה ושינוע מורכבים וגם מכיוון שחברות מחפשות נכסים תפעוליים לצורכי הרכבות ולקיום מלאי מוצרים. בינתיים ההיצע נמוך ולכן להערכתם זו הזדמנות השקעה שעשויה להניב רווח גבוה.  הם בעצמם מציעים הזדמנות השקעה כזו במינימום של 250 אלף שקל.