זכויות עובדים    

התעמרות בעבודה – איך מתמודדים

 

מעודכן ל-03/2019

התעמרות בעבודה אינה מעוגנת בחוק, אבל כמה חוקים  מאפשרים לעובד להתמודד עם ההתעמרות

מקרה שהיה: מנהל התחלף ודרש מהעובדים להתייעל עוד בטרם הכיר אותם, ציין שתהיה "אפס סבלנות" לעובדים לא יעילים, וכי הנהלת החברה נתנה לו מנדט לזעזע את המחלקה.

בסיום הפגישה  הטיל המנהל החדש שורה של משימות על כל עובד, בלוחות זמנים בלתי אפשריים, תוך ציון נהלים חדשים שיחולו מעתה במחלקה – כמו החובה לעדכן חודש וחצי מראש על יום חופש, הצורך לדאוג למחליף בימי מחלה ועוד גזירות. עובדת נקראה לשיחות חוזרות ונשנות על תפוקה לפני שאר העובדים תוך ביקורת על העדורותה המוצדקת מעבודתה לטפל בבן החולה. מקרה זה הוא דוגמה להתעמרות בעבודה. מדוע? נתחיל בלהסביר מה זו התעמרות בעבודה.

 

מה זו התעמרות בעבודה?

התעמרות בעבודה הוא מונח כולל, משפטי וסוציאלי, שניתן לייחס להתנהגויות פוגעניות מצד המעסיק או מי מטעמו, שהן משפילות את העובד, מבזות אותו, פוגעות בו או שמות אותו ללעג.

אחד מכל שלושה ישראלים יחווה התעמרות בעבודה בצורה ובחומרה כזאת או אחרת. אין פרופיל ייחודי לעובד העלול ליפול קורבן להתעמרות. משרה בכירה והשכלה אינם תעודת ביטוח מפני התעמרות, הקיימת בהחלט גם בדרגים בכירים.

אבל איך היא מתבטאת? היא יכולה להתגלם בצעקות, בהשפלות ובאיומים, אבל גם בדרכים מתוחכמות יותר כמו משימות משפילות, משימות שאינן הולמות את כישורי העובד, ביקורת יתר, התנהגות דקדקנית, האשמות שווא, פגיעה במעמדו, הטלת משימות שאינן חופפות את שעות העבודה, התעלמות מהעובד ובידודו החברתי, ועוד.

 

התעמרות בעבודה אינה על פי הפסיקה מקרה חד פעמי, אלא התנהגות חוזרת ונשנית, באופן היוצר לעובד סביבת עבודה עוינת ומשפילה.

 

מה לעשות נגד התעמרות בעבודה?

אומנם החקיקה טרם מחייבת. עם זאת, בתי הדין לעבודה פיתחו כלים פסיקתיים להתמודדות עם ההתעמרות. בשורה ארוכה של פסקי דין קבעו בתי הדין כי התעמרות בעבודה יכולה להיחשב "כהרעת תנאים", באופן המזכה את העובד בפיצויי פיטורין גם אם התפטר.

בנוסף  בתי הדין פסקו פיצויים בגין עוגמת נפש לעובד שעבר התעמרות, מכוח עילות נזיקיות כלליות ועקרונות תום הלב החלים באופן מוגבר במשפט העבודה. פיצויים אלו יכולים להגיע לגובה של עשרות אלפי שקלים, בהתאם לחומרת ההתעמרות והתמשכותה.

זה לא פשוט. אל תביעה כזו יש לצרף כמה שיותר ראיות להוכחת ההתעמרות, למשל מסמכים, תכתובות, הודעות דוא"ל, ופרוטוקולים של ישיבות (אם ישנם). עם העדויות המצב קשה יותר, משום שהבאת עמיתים לעבודה שיעידו על ההתעמרות עלולה להיתקל בקשיים אם הם עדיין מועסקים באותו מקום עבודה.

יתר על כן, במקרים שבהם ההתעמרות נעשתה באמצעות השפלת העובד וכינויו בכינויי גנאי שונים, כמו גם הוצאת דיבתו אל מול עובדים נוספים, ניתן לשקול הגשת תביעת לשון הרע כנגד המעסיק.

אם המתעמר אינו הבעלים של החברה, אפשר לחסוך את ההליכים המשפטיים בפנייה לממונים עליו. היו מקרים שמנהלים הועברו מתפקיד ניהולי ואף הועזבו מהחברה. אבל יש להפעיל שיקול דעת מה אופי מקום העבודה ואיך יראו את את התנהגות המנהל.

 

במקרים המובילים לנזקים נפשיים ופיזיולוגיים כאחד, אפשר לשקול פנייה לביטוח הלאומי, מגובה במסמכים מתאימים וחוות דעת רפואית, לצורך הגשת תביעה לנכות מעבודה.

בכל מקרה, התעמרות היא לא משהו שיש להשלים איתו וככל שיפעלו יותר נגד בוסים מתעללים, כך נרחיק את התופעה הזו.

העסקת עובדי קבלן – האם השיטה הזו תיפסק?

זכויות עובדים בטיפולי פוריות – מה החוק אומר?

זכויות עובדים בפסח