חדשות    

ועדת הכלכלה אישרה תיקונים לתקנות נתוני אשראי – הצרכנים יקבלו מידע ברור יותר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד המשפטים ובנק ישראל לתקן את תקנות נתוני אשראי, על מנת להתאימן לשינויים טכנולוגיים ולשפר את יכולת הצרכנים לקבל אשראי ומתוך ראייה של טובת הלקוח במגוון היבטים. בין היתר, תוקנו התקנות כך שהמידע ללקוחות יועבר בצורה צרכנית בהירה יותר.

ח"כ הילה שי וזאן, שמילאה את מקומו של היו"ר ועומדת בראש ועדת המשנה לצרכנות, אמרה כי מדובר בתיקונים שנועדו להקל על הצרכנים.

התיקונים כוללים, בין היתר, הקלות על הציבור כך שחיווי שלילי על 5 המחאות שסורבו יובא בחשבון רק אם חלפה שנה אחת בלבד מיום ההתראה, במקום שלוש שנים כיום. בנוסף לכך אושרו תיקונים שנועדו לאפשר להנגיש את המידע בשפה צרכנית, ולאפשר גמישות טכנולוגית בדרכי זיהוי הלקוח, קבלת הסכמתו להעברת נתוני אשראי לגביו ותיעוד ההסכמה.

עיקרי השינויים בתקנות:

  • קיצור משך הזמן לשנה אחת בלבד במסגרתו מוצגת התראה בעת קבלת חיווי אשראי בגין 5 שיקים שסורבו (במקום 3 שנים).
  • כתב ההסכמה, שעליו נדרש הלקוח לחתום בפני נותן האשראי כדי שיקבל את דוח האשראי של הלקוח, ינוסח באופן ברור, בשפה הנוחה ללקוח ויהיה נגיש לו.
  • במטרה שהנתונים במערכת נתוני האשראי ישקפו את המצב המשפטי של הלקוח באופן מהימן ומדויק יותר, נוסף דיווח למערכת נתוני אשראי בדבר 'מתן צו מניעה לתחילת ההגבלה' (לפי סעיף 10א לחוק שיקים ללא כיסוי).
  • ללקוח תינתן הזכות לאפשר למיופה כוח בתמורה המייעץ לו לשמור את הנתונים שלו גם לתקופה מתמשכת, וכדי שיוכל לקבל שירותי ייעוץ איכותיים ומתמשכים.

במהלך הדיון ביקשו ח"כ שי וזאן וח"כ ולדימיר בליאק לוודא שהלקוחות אכן יבינו את המידע שהם מקבלים ואת משמעות ההסכמה על קבלת נתוני האשראי שלהם. נציגת משרד המשפטים, עו"ד לירון מאוטנר לוגסי, אמרה כי נותן האשראי יצטרך לקבל הסכמה ברורה, לאחר שהציג ללקוח את הפרטים בשפה ברורה, וכן יידרש לשמור תיעוד של ההסכמה באופן שיהיה נגיש ללקוח.

כאמור, התיקונים אושרו בתמיכת ח"כ שי וזאן וח"כ בליאק ויכנסו לתוקף בעוד כחצי שנה. הממונה על נתוני אשראי בבנק ישראל, אייל חדד, אמר לאחר אישור התקנות כי מדובר בעזרה לאזרחי ישראל בתקופת הקורונה.

בנק ישראל מודיע על הקלות חדשות באשראי לעסקים קטנים

גם חברות כרטיסי האשראי מצטרפות למתווה דחיית התשלומים להלוואות