חדשות    

זינוק במדד תשומות הבנייה: עלה ב-2.8% מתחילת השנה

מעודכן ל-06/2021

בחודש מאי עלו מחירי התשומות בענף הבנייה ב-0.7% משמעות העלייה – התייקרות הדירה ללקוח הסופי

נמשכת העלייה במדד תשומות הבנייה: מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה בחודש מאי ב-0.7% ומתחילת השנה השלים עלייה של 2.8%.

מדד מחירי התשומות של מסחר ומשרדים קפץ ב-1.2% (3.9% מתחילת שנה), ומדד מחירי התשומות של סלילה וגישור (פרויקטי תשתיות) עלה ב-0.8% בחודש מאי והשלים עלייה של 3% מתחילת שנה.

מדד תשומות הבנייה מורכב מהעלויות הנדרשות לבניית דירה – למשל מחיר חומרי הבנייה כגון ברזל, בטון ועץ, וכן מעלויות העבודה. כאשר רוכשים דירה מקבלן, המחיר צמוד למדד זה, בשל העובדה שלוקח שנים אחדות לבנות דירה ובתקופה זו הקבלן מושפע משינויים בעלויות.

היות שכך, קבלנים שמצמידים את מחיר הדירות למדד תשומות הבנייה למעשה מבטחים עצמם מפני עלייה במחירים ובעצם מעבירים אל הרוכשים את הסיכון. בפועל, מדד תשומות הבנייה מוצמד ליתרת התשלומים שהרוכש טרם שילם ולכן עליו להיות מודע אליו.

מתחילת שנת 2021, הקפיצה העלייה במחירי הסחורות את מחירי התשומות בענף הבנייה. בין ההתייקרויות הבולטות: מחירי הברזל לבנייה שקפצו בחודש מאי ב-8.5% ומחיר העץ לבנייה שהתייקר ב-5.3%.

עלייה במחירי התשומות אינה עניין חריג: כך למשל באפריל 2021 עמד מדד תשומות הבנייה על 117.5 נקודות (עלייה של 0.8% בחודש). לשם השוואה, בחודש ינואר 2020 המדד עמד על 114.7 נקודות, בינואר 2019 על 114 נקודות, ובינואר 2018 על 111.7 נקודות.

נכון לעכשיו, הנפגעים העיקריים הם קבלני הבנייה והתשתיות, ובפרט אלה שלא הצמידו את מחיר העבודות למדד הרלוונטי. אולם בהמשך, העלייה החדה במחירי התשומות – שנמשכה ביתר שאת בחודש מאי – צפויה להגיע גם ללקוח הסופי.

יש לציין כי מדובר בבשורה מדאיגה גם ליזמי נדל"ן שלא הספיקו לצאת למכרז ולקבע את מחיר ביצוע העבודות בפרויקט. השפעות הקורונה ועודף הבנייה בשוק הנדל"ן המניב מקשים ממילא על יזמי המסחר והמשרדים, שנפגעו בשל ירידה דרמטית בביקושים, בשילוב זינוק במחירי התשומות שמייקרים משמעותית את העלויות של הפרויקטים שבביצועם.

מדד תשומות הבנייה זינק באפריל ב-0.8%; מתחילת השנה עלה המדד ב-2.1%; ככה מחירי הדירות רק יעלו