עסקים קטנים    

זכויות עצמאים בעולם

מעודכן ל-01/2020

כיום המאבק העיקרי של העצמאים הוא שיכירו בהם וישוו את זכויתיהם של העצמאים לזכויותיהם של השכירים, ואם לא לפחות שיקלו את עול המיסים. אחד ההיבטים הבולטים של המאבק הוא קבוצת אני שולמן. באירופה כבר הבינו שכל אזרחי המדינה צריכים רשת ביטחון סוציאלית ואי אפשר לבנות על עסקים קטנים שרק ישלמו מסים ויעסיקו את רוב העובדים.

ב-2010 המליץ האיחוד האירופי למדינות הארגון להשוות את הזכויות הסוציאליות של העצמאים לאלה של השכירים .ב-2017 הפרלמנט האירופי אימץ 20 עקרונות זכויות סוציאליות, שאחד מהם קובע ש"העובדים השכירים והעובדים העצמאים זכאים לביטחון סוציאלי ברמה נאותה ובתנאים דומים".  כך כבר כמה מדינות באירופה פעלו לצמצם את הפערים בזכויות בין העצמאים לשכירים

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

בלגיה

בבלגיה בינואר 2018 צומצמה תקופת ההמתנה לקבלת דמי פגיעה לעובד עצמאי, מחודש ל-14 יום. תיקון זה מטרתו לצמצם את הפער בין עצמאים לשכירים, שזכאים לדמי פגיעה ללא ימי המתנה.

ספרד

בספרד בסוף 2017 החלה ממשלת ספרד לדון בצעדים לעידוד תעסוקה של עצמאים, המהווים, כמו בחלקים גדולים בעולם, שיעור הולך וגדל בכוח העבודה הספרדי. אחד הצעדים הנדונים הוא הורדת נטל דמי הביטוח לעצמאים, שכיום הוא מעל 80%, לעומת 30% לשכירים. גם ההכנסה המינימלית לתשלום דמי ביטוח בספרד גבוהה יותר לעצמאי לעומת שכיר ועומדת על 893 אירו לחודש לעומת 858 אירו לחודש לשכיר.

פינלנד

בפינלנד ביטוח אבטלה ממלכתי וחובה לעצמאי.  זה קיים  בנוסף רק באיסלנד ובצ'כיה. בתחילת 2018 יזמה ממשלת פינלנד תיקון בחוק המשפר את תנאי הזכאות לדמי אבטלה לעצמאי שיש לו גם הכנסה כשכיר. התיקון הוא חלק מרפורמה שנועדה לעודד תעסוקה של עצמאים, להתחשב יותר בצורות העבודה החדשות ולאפשר מעבר ממעמד של עצמאי למעמד של שכיר ולהפך,  מבלי לאבד את הזכויות בדמי אבטלה. לדוגמה, מובטל שנעשה עצמאי יוכל להוסיף לקבל דמי אבטלה, ומובטל שעבד בעבודה חלקית כשכיר ובעבודה חלקית כעצמאי יהיה זכאי לדמי אבטלה מוגדלים.

צרפת

עד סוף 2017  הביטחון הסוציאלי של השכירים ושל העצמאים היה מנוהל בנפרד, על ידי שני מוסדות שונים. בינואר 2018 אוחדו שתי המערכות, והמוסד האחראי על השכירים  קיבל את האחריות גם על העצמאים. מטרת האיחוד היתה להשוות בתוך שנתיים את הזכויות הסוציאליות של עצמאים לאלה של שכירים, כולל זכאות לדמי אבטלה לעובד עצמאי.

בריטניה

בבריטניה אין לעצמאים כמעט זכויות, למעט ביטוחי בריאות ואחריות לבטיחות שלהם ובמקרים מסוימים זכויות נגד אפליה.  לאחרונה הוצע שתהיה הפרדה בין עובדים עצמאים לעובדי כלכלת חלטורה, כמו נהגי אובר ושליחי וולט, ותנאי האחרונים יושוו יותר לתנאי השכירים. העיקרון המנחה בבריטניה שהעצמאים קובעים את התנאים שלהם בחוזה.

כל הזכויות שלכם שחייבים לממש עד תום שנת המס

מהי קבוצת אני שולמן והאם היא הולכת לפתור את בעיות העצמאים בישראל

זכויות עובדים בחגים ובחול המועד תש"פ