קריירה    

זריקת אנרגיה: כך השפיעה הקורונה על ענף ההייטק

Pixabay
מעודכן ל-04/2021

בעוד ענפים רבים במשק עדיין מגששים אחר דרך היציאה מהמשבר העמוק שגרמה התפרצות הקורונה, ענף ההייטק כבר ניכרת התאוששות מדהימה הכוללת צמיחה בביקושים ועלייה בשכר איך זה קרה? למה כדאי לכם לשקול לעבור לתחום דווקא עכשיו ובאיזה תפקיד הכי משתלם להתמקצע? כל התשובות בכתבה

בעקבות הקורונה אנו רואים עלייה משמעותית בעולמות ה-IT, בזכות היכולות של ההייטק הישראלי להתאים את עצמו למציאות משתנה בקצב מהיר. חלה עלייה בעקבות הביקוש הגובר בסטארטאפים והשתכללות עולם ההייטק, ונראה כי הדרישה לעובדים מיומנים רק תלך ותגדל לאורך השנים.

לאחרונה דווח ששכר עובדי ההייטק בישראל עלה ב-5% בשנה האחרונה, אולם מסתבר שדווקא בצפון הארץ נרשמה עלייה גדולה יותר – של 8%. הגורם לכך נעוץ ככל הנראה בהתפרצות הקורונה ובהנחיות לשמירה על ריחק חברתי שהובילו לעבודה מהבית, שהייתה ככל הנראה הזרז לשינוי המשמעותי שהתחולל בענף.

מאז פרוץ הקורונה, עברו כ-75% מהמעסיקים למודל עבודה היברידית של שילוב עבודה מרחוק וon site – כך על פי נתונים שאספה חברת ההשמה יוזמה טק.

השילוב של עבודה מרחוק, נגיף הקורונה והעלייה בביקוש לעובדים מיומנים במהירות יוצרת מצב בו קיים מחסור בעובדים מיומנים לתפקידי פיתוח, וכמו כן, סטארטאפים וארגונים רבים עושים אאוטסורסינג הייטק עם חברות השמה טכנולוגיות שמומחות במיקור חוץ.

על פי נתוני חברת SQLink המעודכנים למרץ 2021, חלה גם עלייה בביקושים לעובדי הייטק בפריפריה הצפונית, ובמיוחד למתכנתי ++C שהביקוש להם בצפון עלה ב-36% – פי שלושה מאשר במרכז הארץ.

הנתונים מראים גם עלייה גדולה בביקוש למהנדסי שבבים ולוחות אלקטרוניים בחברות ההייטק הצפוניות (עלייה של 23% בביקוש בצפון לעומת 8% במרכז); מהנדסי וריפיקציה (גידול של 22% בביקוש לעומת 10% במרכז) ומתכנתי DevOps (עלייה של 21% בביקוש, לעומת 11% במרכז הארץ).

מדוע עלתה קרנו של ההייטק הצפוני דווקא בתקופה מאתגרת שכזו? התשובה לכך מסתבר פשוטה למדי. לאורך שנים התקשו חברות ההיי-טק בצפון להתחרות בחברות מהמרכז ונמנעו מלהשוות את תנאי ההעסקה לעובדים שלהן. השינוי הגיע מכיוון לא צפוי: כללי הריחוק החברתי והעבודה מהבית שנוצרו בעקבות התפרצות הקורונה טשטשו את הגבולות הגיאוגרפיים ובכך יצרו מפנה. מועמדים המתגוררים בצפון אינם כבולים עוד למשרות באזור המגורים ששלהם ויכולים להשתלב בחברה הממוקמת במרחק רב מביתם, שכן גם ככה הם לא אמורים לבקר בה לעיתים קרובות. עקב כך נפתחו בפני תושבי הפריפריה אופציות רבות והתחרות גדלה ואיתה השתפרו גם תנאי השכר.

חברות ההייטק שלא רצו לאבד את העובדים שלהן, נאלצו לראשונה זה שנים לשפר את ההצעות שלהן לעובדים, מבחינת השכר ותנאי ההעסקה.

ההבדלים בביקושים על פי חלוקה גאוגרפית

על פי הנתונים שנאספו, שפות התכנות המבוקשות ביותר בצפון הן ++C; C#; פייתון; C ו-JAVA. במרכז לעומת זאת, השפות המבוקשות ביותר הן פייתון, אחריה JAVA, ++C, Node.js ולבסוף react.

עניין נוסף שהפך למשמעותי בתקופת האחרונה הוא שינוי סדר העדיפויות האישי של העובדים. אם בעבר הבחירה במקום עבודה נעשתה בעיקר על פי השכר וחבילת ההטבות הנלוות, הקורונה הוסיפה למשוואה משתנים נוספים – כגון הצורך לאזן בין העבודה לחיים הפרטיים וכן הצורך ביציבות תעסוקתית ופיננסית, שגרם לעובדים להעדיף מקומות עבודה גדולים ויציבים יותר.

דו"ח ההייטק הישראלי 2020- למרות ירידה בכמות עסקאות הסכום הכולל גדל ב-55%

הממשלה תשקיע 60 מיליון ש"ח בהכשרת עובדים להייטק