חדשות    

דו"ח ההייטק הישראלי 2020- למרות ירידה בכמות עסקאות הסכום הכולל גדל ב-55%

קרדיט: pixabay

פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel פירסמה היום את הדוח השנתי להשקעות בהייטק בישראל. על פי הדו"ח, חלה השנה ירידה משמעותית בכמות העסקאות (60 לעומת 80 בשנה שקדמה), אך אלו הסתכמו לכדי שווי מצרפי של לא פחות מ- 15.4 מיליארד דולר, לעומת 9.9 מיליארד דולר בשנה שעברה, שנת שיא מאז החל פרסומו של דו"ח זה. הנתונים מאגדים את כלל פעילות העסקאות בהייטק.

על פי הדוח חלה עלייה בסך שווי העסקאות לעומת ירידה במספרן בהשוואה לשנה שעברה – בשנת 2020 נרשמה עלייה של כ-55% בשווי האקזיטים, עם סך כולל של 15.4 מיליארד דולר לעומת 9.9 מיליארד דולר ב-2019 (וסך של כ-17.1 מיליארד דולר אם נתחשב בעסקאות שהוחרגו מהמחקר בעקבות הנפקה/רכישה קודמת – Forescout ו-Taldor). סכום זה מהווה שיא מאז החל פרסומו של דו"ח זה – גבוה מסכום השיא הקודם שנרשם בשנת 2014, אז הונפקה חברת Mobileye.

העלייה התבטאה גם בשווי הממוצע לעסקה – מספר שיא של 257 מיליון דולר בממוצע לעסקה, המהווה צמיחה של כ- 207% מהשנה הקודמת. זאת לאור ירידה של 25% במספר העסקאות (מעל ל-10 מיליון דולר): 60 עסקאות התרחשו בשנת 2020, בהשוואה לשנת הקודמת בה התרחשו 80 עסקאות.

שנת 2020 מהווה שנת שיא מבחינת הנפקות, עם לא פחות מ-19 עסקאות הנפקה (בהשוואה ל-13 הנפקות ב-2019), בראשן ההנפקות בארה"ב שלJFrog Lemonade ו- Nanox. ישנה גם עליה משמעותית בהנפקות בבורסה המקומית, עם לא פחות מ-9 עסקאות הנפקה של חברות הייטק, בראשן ההנפקות של Ecoppia ו- Aquarius Engines. ניתן לראות כי שווי ההנפקות עלה בצורה מטאורית, עם 9.2 מיליארד דולר השנה לעומת 2.1 מיליארד ב-2019. שווי ההנפקה הממוצע טיפס גם הוא מ- 169 מיליוני דולר בשנה הקודמת ל- 489 מיליוני דולר בשנה הנוכחית.

בשנת 2020 התרחשו 6 עסקאות משמעותיות (מעל 500 מיליון דולר) בסך כולל של 9.4 מיליארד דולר, בהשוואה לשנה הקודמת בה התרחשו 4 עסקאות כאלה בלבד בסך כולל של 3.7 מיליארד דולר. יחד עם זאת, נתח העסקאות בין 10-50 מיליון דולר ממשיך גם השנה להוביל עם 40%.

מגזר מחשוב ותוכנה לתאגידים ממשיך להוביל בסך הכולל של העסקאות (כ- 7.4 מיליארד דולר) ואף לצמוח בצורה ניכרת בהשוואה לשנת 2019. עליה משמעותית נרשמה גם במגזר האינטרנט וכן במדעי החיים.

לדברי ירון ויצנבליט, שותף וראש מחלקת ההיי-טק ב-PwC, "אם בשנים האחרונות הורגלנו לתמהיל מגוון המורכב מערב רב של חברות המבקשות לרכוש חברות וטכנולוגיות ישראליות, נראה היה כי בשנה זו קפאו רבות מהן על שמריהן ונותרנו בעיקר עם השחקניות המובהקות והמנוסות בעסקאות בישראל. אל מול כוחות אלה ניצבה עוצמתו של ההיי-טק הישראלי.

"מקדם העלילה אותה יצרה תקופה זו בחידוד הצורך בטכנולוגיות עמוקות ובפתרונות מחשב ותוכנה מתקדמים, לצד יזמים והנהלות בוגרות ומנוסות, הובילו בסופו של יום לתוצאה מרשימה בכל קנה מידה. אמנם כמות העסקאות פחתה בשיעור של 25% מ-80 ל-60 אך בחינה של העסקאות ברזולוציה מדויקת יותר רק מחדדת את יכולת ההתאוששות והתגובתיות המהירה של תעשיית ההיי-טק המקומית. כך בעוד שבחציון הראשון של השנה, עמדה כמות העסקאות על 26, האיצה זו בחציון השני ובמהלכו התרחשו 34 עסקאות, מתוכן 16 במסגרת הנפקה לציבור.

"לא ספק הסיפור המרכזי של שנה זו הוא חזרתן של חברות ההיי-טק הישראליות למגרש הציבורי באמצעות הנפקתן לציבור. סיכום שנת 2020 היה ככל הנראה מסתיים באופן שונה לגמרי אילולא העלייה המשמעותית במספר ובשווי ההנפקות של חברות הטכנולוגיה ישראליות בבורסה בארה"ב ובישראל. כך בשנה הנוכחית נרשמו לא פחות מ- 19 הנפקות לעומת 13 הנפקות בשנת 2019 , כאשר שווין וחלקן היחסי של ההנפקות מסך שווין המצרפי של כלל העסקאות עלה בשיעור ניכר. לחזרתן של חברות הטכנולוגיה לקדמת הבמה הציבורית הסברים לרוב: ריבית נמוכה, הגדלת כמות הכסף, עידוד השקעות, הסתת הון לכיוונן של חברות טכנולוגיה, צורך פסיכולוגי ואולי אף שינוי תפיסה בשוק ההון הישראלי, סביר כי היו והינם חלק מההסברים ביצירת סביבה ידידותית לביצוע הנפקה ויצירת ערך, אך אין ספק כי היזמים הישראלים, לא פספסו את ההזמנות. התוצאה לא איחרה לבוא ואולי אף זירזה תהליכים שבמציאות נורמטיבית היו מתמשכים על פני תקופה ארוכה יותר.

"מוקדם אמנם לדבר במונחים של סוף המשבר ולמרות הנתונים המרשימים חברות היי-טק רבות חוו ועדיין חוות אתגרים וקשיים, אך יתכן מאוד כי ניתן בזהירות הראויה להתחיל לחשוב במונחים של תחילת סופה של המגיפה. סביר כי השלכות והשפעות המשבר תישארנה איתנו עוד שנים רבות וחלקן אף אולי תהפוכנה לחלק קבוע ובלתי נפרד משגרת חיינו, אך על דבר אחד אין וויכוח והוא כי לטכנולוגיה על נגזרותיה השונות, תפקיד חשוב וחיוני שילך ויתעצם. צורך הולך ועולה בפתרונות טכנולוגים, שווקים חזקים המוכנים לתמחר באדיבות חברות טכנולוגיה, יזמים המחפשים לבנות חברות עצמאיות ובעלות ערך – יהוו כולם תמהיל מצוין להמשך המגמה החיובית. תקומתה של הבורסה בארץ, לצד הנפקות משמעותיות של חברות ישראליות הצפויות ב-2021 בארה"ב, וגם שימוש גובר ב- SPACs, ימשיכו לספק נתונים מרשימים גם בשנה הבאה, אך אולי חשוב מכך להוות ביטוי של ממש לשלב התפתחותי חשוב בשוק ההיי-טק המקומי בו אפשרויות המימון והנזלת ערך בשווים משמעותיים הינן מגוונות יותר ומאפשרות לחברות דרך עצמאית ארוכת טווח".

סיכום שנת 2019 באקזיטים