חדשות    

חברות התקשורת יחוייבו לדווח במקרה של תקלה נרחבת

ועדת הכלכלה

בעידן בו כולם מחוברים לאינטרנט ומשתמשים בשרותי תקשורת, כל תקלה אצל אחת מחברות התקשורת והאינטרנט משפיעה על מספר גדול מאד של אנשים ועסקים. הדבר נכון במיוחד בתקופת הקורונה בה מרבית העובדים עברו לעבוד מהבית ותלויים עוד יותר בזמינות רשת האינטרנט ורשת הסלולר.

לכל חברת תקשורת בארץ קרה בעבר מקרה בו השרות שלה הושבת מסיבות טכניות כך שלקוחותיה לא קיבלו את השרות, פעם זוהי נפילה של רשת סלולרית ארצית ופעם ניתוק מרשת האינטרנט של אלפי בתי אב בארץ, מדי פעם יש אצל חברות התקשורת מתרחשת תקלה משמעותית המונעת את התקשורת מעשרות אלפי לקוחות.

עד היום החברות לא היו מחויבות לדווח על התקלות כשהתרחשו, ובמקרים של תקלות כאלו הצרכנים היו נשארים באוויר והיו צריכים לחפש מידע ברשתות החברתיות ומהסביבה הקרובה ולהגיע למסקנה האם התקלה הנוכחית היא שלהם בלבד, תקלה מקומית ברחוב ואולי, בכל זאת, יש תקלה כללית או ארצית.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את בקשת משרד התקשורת לתקן את התקנות העוסקות בחובתו של בעל רישיון לדווח למשרד על קרות אירוע מיוחד. לפי התיקון שאושר, בעלי הרישיון יחויבו, במקרה של אירוע מיוחד, לדווח עליו למשרד התקשורת, סמוך ככל הניתן לאחר שנודע להם עליו. לפי ההצעה, הדיווח יכלול מידע על האירוע המיוחד, ובכלל זה השירות שנפגע, מספר המנויים שנפגעו ומשך הזמן המוערך לטיפול בו. עוד נקבע כי הדיווח הראשוני יבוצע בהקדם האפשרי, כאשר דיווח מעודכן יימסר יום לאחר האירוע, ולאחר שלושה ימים יפורסם דוח סופי. בנוסף דרשה הוועדה תיקון לחוק שיחייב את חברות התקשורת המספקות שירותים בינלאומיים, שירותי טלפוניה, סלולר ואינטרנט, לדווח על קרות אירוע מיוחד שפוגע בשירות ללקוחות.

במהלך הדיון היו"ר מרגי התייחס לחשיבות הגדולה של שירותי התקשורת, במיוחד בתקופת הקורונה, וביקש לדעת האם תקלות שפוגעות בחלקים נרחבים באוכלוסייה הן דבר שבשגרה. מנהל תחום הפיקוח הטכנולוגי במשרד התקשורת, רוני חורי, הסביר כי הדיווח תלוי בהיקף הנפגעים וגודל האירוע. לדבריו, אם מספר הנפגעים הוא קטן אז אין חובה לדווח, אבל אם הפגיעה משמעותית יותר אז יש חובת דיווח. הוא הוסיף כי הדיווח מאפשר למשרד להיערך למתן פתרונות ומענה לציבור.

ח"כ אימאן חטיב יאסין התייחסה לטענות על שיבושי בתקשורת בנצרת ובצפון. "אפילו בתשתית בזק, שאמורה להיות הכי יציבה, יש ניתוקים. אנשים משלמים על מהירות גבוהה אבל לא מקבלים שירות", אמרה. חורי התייחס לכך ואמר כי לאחר השריפה בצפון ערך בדיקה ונענה כי לא נפגעו תשתיות בזק והוט, באשר לשאר התקלות הוא קרא לחברת הכנסת חטיב יאסין ולציבור להתלונן לגביהם, כדי שתעשה בדיקה. ח"כ חטיב יאסין הגיבה כי התייאשה מפניות לחברות התקשורת, וביקשה לפעול כדי שהציבור יקבל מענה. ח"כ מרגי הגיב ואמר כי לשם כך קמה ועדת המשנה לצרכנות.

כאמור, בתום הדיון אושרו התקנות פה אחד, בתמיכת היו"ר מרגי, ח"כ חטיב יאסין, ח"כ אנטאנס שחאדה, ח"כ יבגני סובה וח"כ קרן ברק.