אישים בפיננסים    חדשות    

חדווה בר – המפקחת שהורידה חסמים והובילה חדשנות

חדווה בר (1968)  היא המפקחת על הבנקים החל  מ-2015.  בר היא בעלת תואר ראשון בהצטיינות בכלכלה ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית.  את התואר השני קיבלה גם כן מהאוניברסיטה בהצטיינות והתמחתה במאקרו כלכלה ומסחר בינלאומי. את הדוקטורט שלה, גם מהאוניברסיטה העברית, עשתה תחת הכותרת "שוק הכספים וממשל תאגידי".

בר צמחה מתוך מחלקת הפיקוח בבנק ישראל ועבדה שם ככלכלנית ביחידת המחקר. עם השנים הפכה לראש תחום שוק ההון במחלקת המחקר של הבנק. לאחר מכן הייתה נציגת ישראל בבנק האירופי לשיקום ולפיתוח בלונדון.

ב-2008 מונתה לסגנית ראש חטיבת מחקר בלאומי, וב-2010 מונתה  למנהלת הסיכונים הראשית בלאומי. אל תפקיד המפקחת על הבנקים הגיעה ב-2015. עם כניסתה לתפקיד נקבע שבמשך שנה וחצי לא תעסוק בענייני בנק לאומי.

בתקופת כהונתה יצאו לפועל כמה רפורמות, ובהן בעיקר רפורמת שטרום להגברת התחרות בענף הבנקאות והתשלומים. עוד בכהונתה קידמה את הדיגיטציה והתחדשות בבנקים, תוך צעדי יעילות של סגירת משרות וסניפים.

חלק מהיוזמות שקידמה בכהונתה הן הסרת חסמים לכניסת בנקים חדשים,  והורדת חסמים לסולקים חדשים. כמו כן אפשרה להקים בנק דיגיטלי וליוותה את תהליך ההיפרדות של חברות האשראי הגדולות לאומי קארד וישראכרט מהבנקים לאומי ופועלים בהתאמה. עוד בתקופה הוקל שימוש באפליקציות התשלום בבתי העסק.

בראיון לפורבס אמרה שהייתה רוצה לשנות בארץ "חינוך למוּדעוּת פיננסית. בעבודתנו בפיקוח על הבנקים אנו פוגשים אנשים רבים שהסתבכו כלכלית, מפני שלא הבינו את משמעות החלטותיהם. לדוגמה, צעירים או מעוטי הכנסה שנטלו הלוואות גדולות, נקלעו לקשיים, וכתוצאה מכך נאלצים להתמודד עם חובות שמשנים לרעה את מהלך חייהם במשך שנים רבות. דוגמה אחרת נוגעת לנשים, שבני זוגן הפעילו נגדן אלימות כלכלית, והן אף הגיעו למקלט לנשים מוכות, אך אין להן יכולת להיחלץ ממצבן ולהתחיל מחדש בגלל התלות הכלכלית והיעדר ידע פיננסי בסיסי. חינוך אפקטיבי ומקיף דורש זמן וכרוך בהשקעה גדולה ומתמשכת, ולכן אני סבורה כי יש להקצות לנושא תקציבים ולתת לו עדיפות במסגרת תוכנית הלימודים הפורמלית של משרד החינוך"

המפקחת על הבנקים: מותר לעשות טעויות לשם חדשנות פיננסית

המפקחת על הבנקים דורשת מהבנקים לשתף פעולה עם הזירות להלוואות חברתיות