מדריכי צרכנות    

חוגים לתינוקות: האם הם באמת נחוצים וכמה תשלמו עליהם?

מעודכן ל-07/2019

הם רק יצאו מהבטן וכבר רשומים לביביי יוגה, סדנת עיסוי וחוג מוסיקה בדקנו בשבילכם כמה מוציאים הורים – טריים בדרך כלל – על מגוון חוגים וסדנאות ואם יש בכלל צורך בכך. רמז: תלוי את מי שואלים

כשתינוק ראשון במשפחה בא לעולם, יחד איתו נולדים גם הורים ויש להם המון שאלות, מיליון תהיות ומעט מאוד שעות שינה. אנחנו חיים בעידן המוצף בעודף של מידע. כל שאלה זוכה ל-2149,000 תוצאות בגוגל תוך שניות, אבל אין לנו את פריבילגיית השבט שהייתה כאן לפני דור או שניים, והקבוצות בפייסבוק רק נראות כמו תחליף הולם – כשבעצם ריבוי הדעות בהן רק מבלבל ומציף את ההורים הטריים עוד יותר.

נוסף על כך, אנחנו נמצאים בישראל, המדינה שבה כל אחד מרגיש חופשי לייעץ, להעביר ביקורת ולהתערב בענייניו של האחר. כל אלה גורמים לביטחון של הורים צעירים להתערער ומותיר אותם חסרי אונים ומבולבלים, אל מול קושי של ילד שלא הולך לישון, לא אוכל מוצקים או לא זוחל על שש – וכאשר מתעוררת שאלה חשובה או בעיה שמציקה, אנחנו פונים לחפש את אנשי המקצוע המוסמכים, המלומדים, בעלי הידע והניסיון המוכח. וכשיש ביקוש, יש היצע.

אז ישנם מומחים מקצועיים שנועדו לפתור בעיות אמיתיות, למשל תחום הליווי ההתפתחותי – כמעט כל גן פרטי נעזר היום באיש או אשת מקצוע שמתהדרים בתואר "יועץ התפתחותי" או "מלווה התפתחותי". הם מופיעים בתוכניות הבוקר שקהל היעד שלהן הוא נשים בחופשת לידה ומציעים את הסדנאות שלהם ברשתות החברתיות, בקבוצות ייעודיות לאוכלוסייה זו. אך חשוב שתדעו כי לא תמיד יש צורך אמיתי בכך.

מי צריך ייעוץ התפתחותי?

בישראל, כל תינוק שנולד זוכה למעקב צמוד. תינוקות שנולדים בבתי חולים נבדקים מיד בידי רופא יילודים, ועוברים בדיקת סינון לראייה ושמיעה ומעקב על בריאותם הכללית בשלושת הימים הראשונים לחייהם. בהמשך, צוותי טיפת חלב עוקבים אחר מדדי גדילה והתפתחות כללית, יש גישה מהירה לרופא ילדים במידת הצורך, אורתופד בודק את מפרקי הירך, וההורים מוודאים שילדם אוכל, שותה, ושהוא בריא ושמח.

לתינוק בריא, שנולד במועד ואין לו קושי מיוחד – זה מספיק. הוא ילמד בעצמו, יקלוט את כל מה שסביבו ויתפתח. חוגים לתינוקות – דוגמת בייבי יוגה, חוג ליווי התפתחותי, חוגים מוסיקליים ועוד – הם נחמדים וטובים כדי לספק להורים רעיונות לגירויים התפתחותיים, לפגוש עוד תינוקות (ועוד הורים בחופשת לידה) ובכלל, בשביל להרחיב את האופקים, אבל התינוקות המופלאים יעשו הכול בעצמם, גם ללא התערבותנו.

מתי באמת צריך יותר מזה?

כאשר מתעורר חשד – כדאי לבדוק אותו. איחור בהתהפכות, בזחילה או בהתיישבות יכול להעיד על קושי. קושי במשחק עם חפצים, קושי ביצירת קשר עין עם מבוגרים, בכי בלתי פוסק – גם הם סימנים מחשידים לקשיים. בנוסף, כל תינוק שנולד לפני הזמן (פג) צריך להיות במעקב פגים. כל תינוק שאחיות ורופאי טיפת חלב המליצו על בירור עבורו, רצוי שייבדק.

אם השכנים והחברים המלומדים אומרים לכם שכדאי לבדוק את התינוק – התחילו לפקוח את העיניים ולהסתכל סביב: האם הילד שלי הוא באמת היחיד שלא יושב? האם כל התינוקות הולכים בגיל שנה (התשובה היא כמובן לא).

למי פונים אם יש בעיה?

פיזיותרפיה התפתחותית היא התחנה הראשונה בבדיקה של תינוק, במקרה שהתעורר חשד להתפתחותו. הפיזיותרפיסטים הם מומחים לתנועת תינוקות, והאבחון שלהם מעמיק ויודע להבחין בין עיקר לתפל, לבדוק האם מדובר בתינוק שיש לו קושי התפתחותי של ממש, או שהוא פשוט לא שכב מספיק על הבטן. הם בודקים גם את תחומי ההתפתחות הנוספים, החשובים לא פחות, כלומר שפה, תקשורת ומשחק.

יש להבדיל בין ליווי התפתחותי שנעשה בידי פיותרפיסט/ית, כלומר גורם מקצועי שמלווה את התהליך ההתפתחותי של התינוק ועוקב אחריו, לבין חוג "ליווי התפתחותי", שמועבר בידי מדריכים שעברו את ההכשרה הנקראת כך, ואינם מוסמכים לטיפול או לאבחון.

בכל מקרה שיש חשש לאיחור בהתפתחות מכל תחום, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית התפתחותי/ת. אם הבעיה המתוארת היא לא בתחום ההתמחות שלהם, הם כבר יפנו אתכם הלאה לגורם הנכון.

אגב, פיזיותרפיה התפתחותית היא מקצוע מוכר על ידי משרד הבריאות וגם על ידי חברות הביטוח, ושווה לבדוק האם אתם זכאים לטיפול פרטי בהנחה משמעותית.

המצפון עובד שעות נוספות

חיפוש הצירוף "חוגים לתינוקות" בגוגל מעלה מיד 2,700,000 תוצאות, ויש בכך כדי להעיד על המגמה. הורים שלא לוקחים את הבייבי היקר להם מכל לחוגים כבר בחודשים הראשונים לחייו – המכונים בעגה המקצועית "הטרימסטר הרביעי", כי בעצם מדובר פה ממש בעובר שעסוק כרגע בהסתגלות לחיים מחוץ לרחם – סובלים מנקיפות מצפון, מרגישים שהם הורים מזניחים כמעט וחוששים שילדם יישאר מאחור. החשש הזה כמובן אינו מבוסס, אולם יש סיבות אחרות המטות את הכף לטובת הסדנאות והחוגים, ככל שזה מתאים להורה ולתינוק.

אז למה לי חוג ג'ימבורי עכשיו?

הסדנאות המיועדות לתינוקות הרכים ולהוריהם ממלאות את ייעודן קודם כל בכך שהן מאפשרות להורים (בדרך כלל אימהות, כי בארץ אבות נוטים פחות לחלוק עם בת הזוג את חופשת הלידה, למרות שכיום החוק מאפשר זאת) – להתרענן מעט מהשהייה הממושכת לבד עם תינוק קטן, שלפעמים קשה לצאת איתו מהבית למקומות שאינם מותאמים למטרה זו (בעיקר בחורף), להכיר נשים שנמצאות בסיטואציה דומה ולהשתעשע מעט עם תינוקן. זמן האיכות הזה הוא עניין שאין להקל בו ראש, מאחר שתקופת הלידה וההורות (המונח הרשמי למה שנהוג לכנות "חופשת לידה") עלולה לטמון בחובה הרבה בדידות, שעלולה אף להביא לדיכאון.

בנוסף, תוכלו לקבל טיפים טובים מיודעי ויודעות דבר, להתעדכן בחדשות מעולם הקטנטנים (למשל איזה מנשא הכי מומלץ עכשיו) והבונוס – לחזור עם תינוק עייף הביתה, כי תינוק אחרי חוג ישן כאילו חזר כרגע משירות מילואים קרבי.

אז אם החלטתם שהגיע הזמן להירשם לסדנה או חוג כלשהו עם הפצפונים שלכם, אלה חלק מהאפשרויות שקיימות היום בשוק:

חוגים לתינוקות וטווחי מחירים

שימו לב, המחירים המצוינים להלן רלוונטיים לחוגים וסדנאות פרטיים. במקביל, קופות החולים מציעות למבוטחים שלהן מגוון סדנאות – למשל סדנת עיסוי תינוקות, סדנת ליווי התפתחותי ועוד – במחיר סמלי, בהתאם לסוג הביטוח שלהם. אם החלטתם להירשם לסדנה כלשהי, כדאי להתעניין תחילה בקופת החולים שלכם ולבדוק אילו סדנאות עומדות להיפתח בתקופה הקרובה.

  • סדנת עיסוי תינוקות

למה?

עיסוי הוא אחד הדברים הנהדרים ביותר שאפשר לעשות עם התינוק שלכם. הוא מרגיע את התינוק, משפר את פעולת המעיים, מחזק את הקשר בין התינוק לבין הוריו ומעל לכול – כיף לכולם.

כמה?

220-280 שקל

  • יוגה לתינוקות

למה?

מגע ותנועה אלו שני אספקטים שתינוק חווה עוד ברחם, והם ממשיכים ללוות אותו גם לאחר יציאתו לאוויר העולם. תרגול בייבי יוגה מאפשר לתינוק לחזור לחוויה המוכרת לו של מגע ותנועה, להכיר את גופו ולהבין את גבולותיו, לפתח מערכת שיווי משקל, לחזק ולהגמיש את שריריו, ובכך לתמוך בהתפתחותו התקינה.

זוהי הזדמנות לפעילות משותפת מהנה של הורה ותינוק המאפשרת זמן להתבונן, ליצור קשר, להכיר את התינוק ולהבין את צרכיו.

כמה?

150-200 שקל

  • חוג שחייה לתינוקות

למה?

חוג שחיית תינוקות הוא השם המקובל לפעילות שבועית בת כחצי שעה שבמהלכה מגיע אחד ההורים עם התינוק לבריכה מחוממת היטב, וביחד הם נהנים מפעילות שנועדה לפתח את הביטחון העצמי של הפעוט, את הנינוחות שלו בתוך מים, את הקואורדינציה וכן מערכות שונות בגופו – הלב, הריאות, הנשימה, חגורת הכתף, שרירי הרגליים ועוד.

במשך הפעילות התינוק וההורה זוכים גם לזמן איכות משותף, המעצים את החיבור ביניהם ומספק להם חוויה משותפת מקרבת ומלאת הנאה.

כמה?

120-250 שקל

  • מוזיקה לגיל הרך

למה?

למוזיקה יש השפעה רבה על התפתחותם של תינוקות רכים עוד מהיותם עוברים ברחם אמם. מחקרים מצאו כי הקשרים עם התינוקות הרכים בכל התרבויות נוצרים בצלילים וקולות, כאשר הקשר המוזיקלי נבנה ממשחקי שירה ודקלום, תנועות, מגע, כלי נגינה ואביזרים וכל אלו יחד יוצקים תוכן, מסגרת ומשמעות לקשר החדש ההולך ונרקם בין התינוק לבין המשפחה.

מדובר בדרך כלל בסדנאות של מפגשים בודדים בקבוצות קטנות, המציעים אינטראקציות קצרות על בסיס של שירים, דקלומים, מוזיקה קלאסית, אביזרים וכלי נגינה – המתאימים ליכולת הקשב והעניין של התינוק בתקופה הראשונה לחייו.

כמה?

150-250 שקל

  • התפתחות תינוקות

למה?

סדנאות ליווי התפתחותי נועדו להקנות כלים למיצוי כל שלב בהתפתחות, במינימום מאמץ ומקסימום הנאה. המטרה היא לתת לתינוקות את הביטחון לנוע במרחב, לחקור, להתנסות וללמוד. סדנאות התפתחות משלבות מגע, תנועה ותקשורת, כמו גם הסברים מעמיקים ומענה לשאלות ההורים.

כמה?

150-200 שקל

אפשרויות נוספות:

  • הפעלות לגיל הרך

120-250 שקל

  • העשרה להורים

100-250 שקל

  • תנועה לגיל הרך

100-200 שקל

  • ריפוי בעיסוק

100-250 שקל

  • תזונה נכונה

100-250 שקל (עלות למפגש)

תינוק חדש במשפחה – איך נערכים כלכלית?

איך בוחרים חוגים לילדים וכמה זה עולה?