חדשות    

חוזרים לעבודה: 80 אלף פועלים פלסטינים ייכנסו לישראל אחרי חג השבועות

מעודכן ל-05/2020

 

לאחר חודשיים שבהם נאסרה כניסתם של עובדים תושבי הרשות הפלסטינית לארץ, במסגרת הניסיונות למניעת התפשטות הקורונה, החליטה המל"ל לאפשר את חזרתם לעבודה בהתאם להמלצת משרד הבריאות כמו כן, תתאפשר כניסתם של 16,800 פועלים לעבודה יומית ביישובי יו"ש

באישור המל"ל: החל מיום ראשון 31.5.20 יוכלו כל 80 אלף הפועלים הפלסטינים שברשותם היתר עבודה, להיכנס באופן יומי לישראל ולחזור לעבודה – מהם 65 אלף בענף הבנייה, הסובל בימים אלה ממחסור חמור בידיים עובדות. בנוסף תתאפשר כניסתם של 16,800 פועלים לעבודה יומית ביישובים ביהודה ושומרון.

כניסתם לישראל של עובדים תושבי הרשות נאסרה כבר בסוף חודש מרץ, וזאת כחלק מהמאמצים שבהם נקטה המדינה למניעת התפשטות הקורונה. מאז המדינה אפשרה פעמיים לעובדים לחצות את הגבול, אך המעסיקים חויבו לספק להם מקומות לינה, משום שעובד שחזר לביתו לא הורשה לחצות שנית את הגבול.

בנסיבות אלה ועל רקע חג הרמדאן, נותרו כיום בענף הבנייה רק 13 אלף עובדים פלסטינים, בעוד שבשגרה הענף מעסיק 65 אלף עובדים. בסך הכול עובדים בימי שגרה כ-80 אלף פלסטינים בענפי הבנייה, החקלאות והתעשייה. היעדרות עובדים מענף הבנייה גרמה לשיתוק של אלפי אתרי בנייה, ועל פי הערכות, תפוקת הענף כיום עומדת על כ-30% מהתפוקה בשגרה.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אלעזר במברגר:  "ענף הבנייה נערך ליום שאחרי הקורונה. כניסת פועלים יומית תאפשר לענף הבנייה לחזור לקצב עבודה רגיל ולסייע בהתאוששות המשק".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הוסיף: "העמידה האיתנה של ענף הבנייה מול הקשיים האדירים של תקופת המשבר ראויה לשבח. בכל זאת, חשוב להבין שרוב הענף למעשה הושבת בשל המחסור הענק בעובדים הפלסטינים וכי את תוצאות המשבר נרגיש בענף עוד זמן רב. כבר עכשיו ברור כי חלק ניכר מהפרויקטים יושלמו באיחור בשל כך. על הממשלה לקבוע חד משמעתית כי היא תגן על הקבלנים, בהגדרת משבר הקורונה ככוח עליון ותקים קרן סיוע לרוכשי דירות שהדירות שלהם יימסרו באיחור".

בעקבות הקורונה תוארך שהייה של 1,700 פועלים סינים

מסתכנים יותר: ענף הבנייה הוכרז כחיוני למשק, יעבוד במתכונת מלאה