חדשות    

הראל: חולשת נתון צמיחת המשק (2.5%) אינה עקב חולשה כללית

עפר קליין, אנליסט המאקרו של קב' הראל, כותב בעקבות נתוני האומדן הראשון לצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון של 2015, אשר עמד על 2.5 אחוזים בשיעור שנתי, כי בדיקת הרכב הצמיחה מגלה שהחולשה נובעת בעיקר מירידה בהשקעה בכלי תחבורה (שעלו מאוד ברבעון הקודם)  ולא בחולשה כללית. להערכתו, למרות נתון המסגרת החלש, ההרכב החזק והעלייה החדה בצריכה הפרטית, שמצטרפים למדדים הגבוהים בחודשיים האחרונים, והעלייה בציפיות לאינפלציה, נראה שהסיכוי שנראה ריבית שלילית בשבוע הבא קטן מאוד.

ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-5.5 אחוזים (לעומת 7.0% ברבעון הקודם). מבטאת לצד אמון צרכני חזק גם הרבה מאוד מזומן שמצוי חופשי בידי הציבור (219 מיליארד ₪ במרץ – גידול של 46 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים) ועלייה ביכולת ללוות כסף על רקע הריבית הנמוכה במשק.
נתוני סחר חוץ היו טובים גם הם: יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-3.1 אחוזים (לאחר עלייה של 10.2% ברבעון הקודם) ו-9.4 אחוזים עלייה בניכוי יהלומים וחברות הזנק. יבוא הסחורות והשירותים עלה ב-7.1 אחוזים (לאחר ירידה של 2.2% ברבעון הקודם) ו-9.0 אחוזים עלייה בניכוי יבוא ביטחוני, אוניות מטוסים ויהלומים.
הצריכה הציבורית עלתה ב-0.7 אחוז בלבד על רקע העדר תקציב, אך זאת לאחר עלייה חדה של 6.9 אחוזים ברבעון הקודם (שבאה ככל הנראה על רקע השלמת הצטיידות של מערכת הביטחון).

ופה קבור הכלב….

ההשקעה בנכסים קבועים רשמה ירידה חדה של 5.8 אחוזים (לאחר עלייה של 9.2% ברבעון הקודם) בשל ירידה של 9.5 אחוזים בהשקעות בענפי המשק. חלק גדול מזה נובע מירידה של כ-80 אחוזים בהשקעה ברכבים שעלו מאוד ברבעון הקודם (על רקע שינוי המיסוי). לעומת זאת, בבתי מגורים נרשמה עלייה בהשקעות של 1.3 אחוזים, לאחר 7 רבעונים של ירידה.

אם בחודשים הקרובים נתון הצמיחה לא יעודכן כלפי מעלה, תחזית הצמיחה שלנו לשנת 2015 תרד ל- 3.1-3.2 אחוזים תחזית הצמיחה שלנו לשנת 2016 נותרה 3.5 אחוזים.