חדשות    

חשש: משקי בית רבים יתקשו להחזיר משכנתאות

מעודכן ל-07/2020

נתוני דוח היציבות הפיננסית שפרסם בנק ישראל מצביעים על פגיעה חמורה בעיקר באוכלוסיות החלשות: עובדים לא אקדמאים, מבוגרים, צעירים, חרדים ונשים המצב הקשה אליו נקלעו משקי בית כה רבים עלול לסכן את חוסנם ולערער את המערכת הפיננסית

בנק ישראל פרסם את דוח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020, שממנו עולה חומרתה של פגיעת משבר הקורונה במצב משקי הבית.

על פי הנתונים, ערב משבר הקורונה מצבו הכלכלי של מגזר משקי הבית היה שפיר, לאחר השתקמות שוק העבודה מאז המשבר הפיננסי. למרות הגידול של היקף האשראי בשנים האחרונות איכות תיקי האשראי של המלווים הייתה טובה, במיוחד איכות האשראי הבנקאי. במקביל החזיקו משקי בית רבים מספיק נכסים נזילים כדי לעבור בשלום את תחילת המשבר.

בעקבות הטלת מגבלות חמורות על הפעילות הכלכלית בשל התפרצות הקורונה, וצמצום היקף העובדים שרשאים להגיע למקומות העבודה – הוצאו למעלה ממיליון עובדים לחל"ת או פוטרו החל מאמצע מרץ 2020. כמחצית מכל העובדים המושבתים הגיעו מ-6 ענפים: חינוך, שירותי מזון ומשקאות, שירותים של משקי בית, קמעונאות, תעשייה ומסחר סיטוני.

הענפים המושבתים הם ענפים שהשכר בהם מראש נמוך יחסית. התעסוקה בענפים שבהם השכר גבוה יחסית נפגעה פחות, או בזכות היותם חיוניים, כגון חשמל, מים ותשתיות חיוניות אחרות, או בזכות יכולתם של המועסקים בהם לעבוד מהבית (תעשיית הייטק, מידע ותקשורת, שירותים פיננסיים). יש לציין כי גם בתוך כל ענף שכרם של העובדים המושבתים נמוך ביחס לשכר הממוצע בו.

כתוצאה מכך, הפגיעה הקשה ביותר הייתה באוכלוסיות החלשות: עובדים לא אקדמאים וחסרי ניסיון, מבוגרים, צעירים, חרדים ונשים. לפי הדוח, הפגיעה בכושר ההשתכרות של משקי בית כה רבים במקביל, מקימה חשש של ממש לחוסנם ועשויה לערער את המערכת הפיננסית.

מהדוח עולה כי הסיכון העיקרי למערכת הוא באשראי לדיור, בשל גובה יתרתו. הירידה בהכנסות משקי הבית צפויה להגדיל את שיעור ההחזר החודשי מההכנסה ולהקשות על חלק מבעלי המשכנתאות לעמוד בתשלומים. שיעור ההחזר החודשי מההכנסה בכ-60% מהמשכנתאות הניתנות כיום נמוך מ-30%, כך שגם אם הכנסתו של משק בית תרד ב-20%, שיעור ההחזר הממוצע לא אמור לחרוג מהשיעור המקסימלי שנקבע בהוראת הפיקוח על הבנקים אשר מסמן רמת סיכון גבוהה.

הקשיים למשקי הבית הובילו ליישום מתווה להקפאת משכנתאות שנועד להקל עליהם לצלוח את המשבר. אך עם סיום המתווה צפויים חלק ממשקי הבית להתמודד עם עליה בהחזרים או בפריסה מחדש של יתרת ההלוואות שמשמעותה הארכת חיי ההלוואות. הענפים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר – קמעונאות, תיירות, מסעדנות וכד' – הם כאלה שמעסיקים עובדים בעלי השכלה נמוכה יותר ובעלי פריון נמוך יחסית, שעלולים להישאר מובטלים לאורך זמן, וככל שמובטלים נשארים זמן רב יותר מחוץ לתעסוקה הסיכוי שלהם לחזור למעגל העבודה יורד.

הלמ"ס: כמחצית מהאוכלוסייה ספגה פגיעה כלכלית בעקבות משבר הקורונה

מחיר יקר: הנזק הכלכלי של הקורונה יגיע ליותר מ-80 טריליון דולר